Motoarele sportive, tractiunea integrala si dinamica sport sunt principalele atuuri atat pentru BMW Z4, cat si pentru Alfa Spider. Ambele autoturisme au propulsoare cu cate sase cilindri, insa modelul german este mai competitiv in privinta consumuluiMasinile decapotabile au avut mereu un loc aparte in sufletul
pasionatului de automobile din Romania. Testul nostru a inclus doua
modele ale unor marci recunoscute pe plan international pentru
creatiile "fara acoperis". Este vorba de BMW Z4 si Alfa Romeo Spider.
La un prim contact cu Z4, esti impresionat de formele angulare ale
caroseriei si mai ales de capota cat "Casa Poporului". Ca si in cazul
altor modele BMW "made by Bangle", n-o sa zabovesc prea mult asupra
desenului caroseriei.
BMW Z4 face parte din categoria masinilor "imi place sau o detest".
Interiorul lui Z4 este special croit pentru doua persoane si foarte
inghesuit, pentru ca reteta unui GT cam asta este.
BMW Z4, un GT veritabil
Mult spatiu pentru motor, putin pentru pasageri si aproape deloc pentru
bagaje. Referitor la bagaje, am ramas placut surprins ca am avut
posibilitatea sa incarc doua genti de dimensiuni considerabile.
Interiorul lui Z4 este atent lucrat, iar materialele sunt de foarte
buna calitate. In BMW Z4, important este sa stii sa strunesti herghelia
de cai-putere pe care ii ai la dispozitie.
Nu sunt enorm de multi, "doar" 265, insa suficienti pentru a constata
ca in Romania nu ai sosele adecvate pentru asemenea "exemplare".
Propulsorul de 3.000 de centimetri cubi are o constructie care a facut
deja istorie in industria auto.
Sase cilindri asezati in linie si 265 de cai-putere reprezinta mai mult
decat ai nevoie pentru a descoperi "bestia". Pentru un motor aspirat,
neajutat de turbina sau compresor, puterea litrica este impresionanta:
88 Cp/l.
Un alt atu il reprezinta elasticitatea propulsorului, pentru ca cei 315
Nm, cat reprezinta valoarea maxima a cuplului motor sunt prezenti
constant pe o plaja de turatii cuprinsa intre 2.500 si 4.000 rotatii pe
minut.
Z4 sprinteaza pana la 100 km/h in numai 5,7 secunde si accelereaza de
la 80 la 120 km/h, in treapta a IV-a, in doar 5,5 secunde. Datele sunt
furnizate de constructor insa.
Motor puternic, consum rezonabil
In cadrul drive-testului am reusit un sprint 0-100 km/h in 6,6 secunde,
cronometrate de un coleg de pe scaunul din dreapta. "Experienta"
soferului si colegul crispat cred ca au reprezentat bariera in
atingerea celor 5,7 secunde oficiale.
Demarajele si virajele stranse abordate violent reprezinta cireasa de
pe tort pentr un posesor de Z4. Degeaba duci masina pana pe la 200 km/h
pe autostrada, pentru ca pe curbele foarte stranse Z4 se simte cel mai
bine.
Apropo de viteza maxima, trebuie mentionat faptul ca linia
aerodinamica permite rularea cu acoperisul pliat la viteze de 120-130
km/h, fara sa-ti zboare ochelarii de pa nas. Cu sistemele electronice
decuplate total se pot face derapaje controlate de toata frumusetea.
Daca insa butonul DSC se tine apasat cam 10 secunde si functia se
dezactiveaza complet, acceleratia trebuie apasata cu raspundere, pentru
ca imediat rupe aderenta si "fuge" de spate.
Consumul reprezinta un alt punct forte al masinii, pentru ca, in pofida
celor 3.000 de centrimetri cubi, 265 de cai-putere, a transmisiei
automate, masina nu a sarit de 11%! Da, ati citit bine, 11 litri la
suta, in conditiile in care nu am "iertat" masina de depasiri in forta
sau retrogradari violente ale cutiei de viteze.
Costul unei asemenea distractii nu este exorbitant, ba chiar as
putea afirma ca BMW Z4, in varianta de echipare din test, are un pret
de bun-simt:42.000 de euro, cu TVA. Sloganul publicitar al marcii
italiene se potriveste cel mai bine cu dinamica si designul lui Spider.
Alfa Romeo Spider, "inima sportiva"
Din orice unghi privesti Alfa Spider, nu poti exclama decat "Este
frumoasa!" As adauga si ca are mult sex-appeal, un atribut insusit de
mai toate creatiile italienilor.
Una dintre cele mai frumoase decapotabile fabricate in ultimii ani,
Alfa Romeo Spider a fost distinsa cu titlul "Cabrioletul Anului 2006".
Stilistic, nu reprezinta o revolutie, Spider fiind in linii mari o
Brera decapotabila, desenata de o echipa mixta formata din specialistii
de la studiourile Pininfarina si de cei ai constructorului italian.
Design de nota zece
Liniile exterioare ale caroseriei sunt fluide si fara cusur, iar
interiorul este mult mai bine lucrat decat ma asteptam. Atractia
interiorului o reprezinta cele trei ceasuri rotunde de pe consola
centrala.
Primul indica nivelul de combustibil, al doilea, gradele lichidului de
racire a motorului, iar ultimul - nivelul presiunii uleiului. Italienii
nu s-au incurcat si au montat pe micul Spider direct un propulsor V6 de
3.200 cmc, ce dezvolta 260 de cai-putere, la care a fost adaugata si
tractiunea integrala.
Toate acestea te ajuta sa schitezi un zambet tamp in coltul gurii.
Prietenii stiu de ce! Odata pornit propulsorul, sistemul de evacuare te
loveste direct in timpan si nu mai auzi niciun telefon mobil, claxon
ori sirena de politie. In urechi, nu ai decat acel sunet metalic, o
melodie fredonata de multi, cantata insa de foarte putini. Iar Alfa
chiar stie sa interpreteze aceasta partitura.
Cutia manuala cu sase rapoarte si tractiunea integrala te tin pe
traiectorie oricat ai incerca sa te dai in spectacol. Daca ai decuplat
VDC (vehicle dinamic control), atunci devii ceva mai vulnerabil la
derapaje, asa ca aveti grija cum struniti cei 260 de caluti! Pretul
distractiei nu este din liga superioara, insa nici de ici, de colo:
46.172 de euro, cu TVA.