Lux pe patru roti de 16 milioane de euro

Marti, 13 Decembrie 2005, ora 03:51
1182 citiri

BMW, Mercedes si Audi sunt marcile preferate de romanii cu bani. Piata masinilor de lux din Romania se afla pe un trend ascendent, mult mai puternic decat cel din tarile Europei Centrale si de Est, si fara sa suporte comparatie cu cea din UE, unde aceste segment scade drastic.

Evolutia segmentului F al pietei de autoturisme nu a respectat intotdeauna trendul pietei totale. In timp ce vanzarile de automobile au crescut in Romania din ce in ce mai puternic, clasa masinilor de lux s-a dezvoltat mult mai sinuos. Astfel, daca in 2000 se comercializau mai putin de 50 de astfel de vehicule, iar in 2003 erau vandute aproximativ 200, in 2004 segmentul F a cunoscut o scadere usoara, lucru total diferit de piata totala, care a crescut in anul anterior cu nu mai putin de 33,7%. Anul 2005 a readus insa acest segment la trendul ascendent, in primele zece luni fiind comercializate deja 192 de masini de lux, iar numarul acestora va creste destul de mult pana la sfarsitul lui decembrie, depasind astfel chiar si anul 2003.

In urma cu un an, Marius Carp, director APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile), considera ca "in 2005, vanzarile din clasa F vor stagna sau vor avea evolutii pozitive ori negative nesemnificative. Aceasta se va intampla pe fondul domolirii in 2005 a ritmului de crestere a vanzarilor". Ca si in cazul pietei totale, estimarile analistilor privind comportamentul pietei in acest an au fost complet date peste cap. In decembrie 2004, nimeni nu se astepta ca vanzarile de masini din Romania sa aiba o crestere atat de puternica si cu atat mai putin ca segmentul de lux sa revina la trendul ascendent. Se pare ca, o data cu cresterea nivelului de trai, romanii se gandesc din ce in ce mai mult sa isi asorteze averile cu masini care sa rupa gura targului. De asemenea, sosirea in Romania a tot mai multor marci exclusiviste demonstreaza ca producatorii au o incredere deosebita in evolutia clasei F in aceasta zona geografica. Cu numai cateva saptamani in urma, chiar presedintele APIA, Brent Valmar, declara, plin de mandrie, ca la Salonul Auto International de la Bucuresti sunt prezente foarte multe masini scumpe, cinci marci fiind expuse pentru prima data in fata publicului din Romania: Aston Martin, Hummer, Lexus, Infinity si Rolls-Royce. Acestea se adaugau celorlalti producatori de masini de lux care se aflau pentru a doua oara la un astfel de eveniment: Porsche, Maserati, Lamborghini si Bentley.

Crestere de 27,2%

Faptul ca piata masinilor scumpe a revenit la crestere este, desigur, un lucru imbucurator, dar chiar mai interesant de remarcat este nivelul acestei cresteri. Daca in primele 10 luni din 2004 erau comercializate numai 151 de unitati, in aceeasi perioada a anului in curs au fost vandute nu mai putin de 192 de astfel de vehicule. Cele 41 de unitati diferenta corespund unei cresteri a acestei piete de peste 27%, mult peste orice estimare a analistilor. Spre deosebire de piata generala de autoturisme - unde profiturile importatorilor si ale dealerilor nu au crescut proportional cu numarul de unitati vandute din cauza aparitiei multor modele low-cost si a acutizarii concurentei, care a dus la aparitia tot mai multor promotii ce au redus veniturile comerciantilor -, in domeniul masinilor din clasa F fiecare unitate vanduta conteaza. Preturile mari corespunzatoare exclusivismului baga in buzunarul celui care vinde astfel de masini sume considerabile. Daca in 2004 vanzarile din intreg segmentul de lux reprezentau aproximativ 15 milioane de euro, in acest an a fost atinsa deja cifra de 16 milioane de euro, iar estimarile duc catre 18 milioane pana la sfarsitul lui 2005. Aceste sume impresionante sunt rezultatul unor vanzari peste asteptari, care au fost ajutate mult de desfasurarea in acest an a doua evenimente majore ale pietei auto: SIAB si Salonul Tiriac Auto.

S-a schimbat ierarhia

In octombrie 2004, prima pozitie in clasamentul vanzarilor din clasa F era ocupata de Mercedes S klasse cu 48 de unitati, acest model fiind urmat indeaproape de Audi A8 (41 unitati) si de BMW Seria 7 (39 unitati). Ei bine, in acest an, in ciuda lansarii noului S klasse, marca Mercedes a pierdut primul loc in favoarea celor de la BMW, a caror serie 7 le-a adus in primele 10 luni 76 de clienti, fata de numai 50 de cumparatori pentru clasa S si 41 pentru Audi A8.

In statistica APIA privind segmentul F este demn de remarcat progresul marcii Jaguar, care, prin caracteristicile modelului XJ, a reusit sa atraga in acest an cinci clienti, fata de numai unul in 2004, aceasta reprezentand o crestere de 400%. Singurul model al acestei clase care a inregistrat un trend puternic negativ in acest an este Volkswagen Phaeton, vanzarile masinii germane fiind cu 16,7% mai slabe decat in anul precedent. Alte trei modele par a fi fost uitate de clientii romani. Hyundai Centennial, Lexus LS si Maybach 57 nu au mai fost cautate de cumparatori in acest an. Daca in anul precedent cele trei marci au vandut cate un singur model, in 2005 nu a existat nici macar o comanda pentru aceste masini.

BMW, lider justificat

Pozitia ocupata in acest an de producatorul bavarez BMW in segmentul F nu este deloc o surpriza pentru importatorul acestei marci. Michael Schmidt, directorul general al Automobile Bavaria, considera ca rezultatele din 2005 sunt rodul unei munci asidue a angajatilor sai, dar si a imaginii din ce in ce mai bune a acestei marci in Europa. De altfel, in Uniunea Europeana, BMW a inregistrat in acest an una dintre cele mai mari cresteri prin comparatie cu celelalte marci. Cu un avans de 12,7% fata de anul anterior, brandul german este depasit numai de Kia (52,6%) si Skoda (+16,1%). In Romania, situatia este asemanatoare, BMW comercializand in primele 10 luni din acest an 1.094 unitati, fata de cele numai 992 in anul precedent, dintre care 76 sunt Seria 7, model ce apartine clasei F. In ceea ce priveste modelul de lux al bavarezilor, este de remarcat ca lansarea face-liftului a dus la o crestere puternica a vanzarilor. Din 76 de unitati BMW Seria 7 comercializate, numai 16 sunt din vechiul model, 60 de clenti preferand modelul modificat aparut in acest an pe piata.

Profilul cumparatorului de masini de lux

Pentru a sti care este grupul tinta caruia i se adreseaza o marca de lux, Adrian Petcu, brand manager Maserati in Romania, a intocmit un profil al acestui cumparator. Conform oficialului AutoItalia, importatorul roman al marcii Maserati, cei care achizitioneaza astfel de masini au varsta cuprinsa intre 25 si 65 de ani, sunt persoane cu gusturi rafinate si caracter dinamic, au ca hobby sporturile dinamice gen tenis, schi sau golf, iubesc arta si calatoriile. In general, posesorii de Maserati, dar si de masini ale altor marci exclusiviste, sunt manageri de succes sau proprietari de business-uri cu rezultate bune. In opinia lui Adrian Petcu, clientii cumpara aceste masini din dorinta de a avea un autoturism care sa reprezinte o continuare inconfundabila a imaginii si personalitatii lor, dar si pentru a beneficia de servicii ireprosabile.

BMW indeplineste exigentele clientilor

"Succesul BMW se bazeaza pe cresterea pietei auto din Romania si in special pe consolidarea pozitiei BMW in segmentul premium. Un factor esential care a contribuit la cresterea vanzarilor este gama de produse oferite si in special diversificarea acesteia prin introducerea unor modele noi cum sunt Seria 1 si X3, precum si prin lansarea unor generatii noi ale unor modele consacrate ca Seria 3 si Seria 7. Aceste modele confirma inca o data ca pot indeplini exigentele clientilor din Romania. Un rol deosebit de important l-a avut politica de vanzari adaptata la cerintele specifice pietei, in special introducerea sistemului buy-back si lansarea vanzarilor second hand."

Michael Schmidt, director general Automobile Bavaria

Rolls-Royce, un succes bazat pe unicitate

Prima prezentare Rolls-Royce in Romania a avut loc in decembrie 2003 si a fost facuta in prezenta unui cerc restrans de potentiali clienti. Pentru publicul larg, prezentarea oficiala a marcii RR in tara noastra a avut loc cu ocazia SIAB, urmata timp de doua zile de un drive test cu modelul Rolls-Royce Phantom. La acest eveniment a fost prezent si Wolf-Axel Pannes, reprezentant Rolls-Royce Motor Cars din Marea Britanie, care le-a descris masina si istoria companiei sale potentialilor clienti. Segmentul de clienti careia i se adreseaza RR este foarte restrans in Romania. Totusi, prezenta acestei marci in tara noastra este o dovada a faptului ca acest segment a inceput sa se consolideze. Interesul deosebit al publicului la SIAB si drive testul care a urmat, unde au participat 15 potentiali clienti, au dovedit ca in Romania exista un segment de nisa in continua dezvoltare interesat de marca Rolls-Royce. Clientii potentiali de Rolls-Royce aleg aceasta masina deoarece reuseste sa comunice un standard ridicat de viata, punand accent pe unicitate (clientul isi personalizeaza masina la fabrica din Marea Britanie, de aceea nu exista doua RR la fel ), diferentiere si specializare (raspunde cel mai bine unei anumite nevoi - clasic si, in acelasi timp, modern). 50% din clienti isi conduc masina singuri. Majoritatea clientilor Rolls-Royce sunt oameni de afaceri care au atins un nivel de succes in cariera si viata si doresc sa il faca cunoscut. Acestia doresc o masina care sa imbine clasicul cu modernul, o masina impunatoare care se potriveste cu personalitatea si modul lor de viata.

Robert Stan, Banii Nostri