Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Gilda Lazar, director corporate affairs JTI Romania:"Chiar si dupa aderare, mediul de afaceri este impredictibil"

Gilda Lazar, director corporate affairs JTI Romania:"Chiar si dupa aderare, mediul de afaceri este impredictibil"
Gilda Lazar, director corporate affairs la JT International (JTI) Romania, unul dintre principalii producatori de tigarete, considera ca mediul de afaceri din Romania a ramas, chiar si dupa aderarea la UE, unul instabil, impredictibil si foarte instabil pentru investitori. Pe de alta parte, fosta jurnalista Gilda Lazar nu exclude revenirea in domeniul presei, in viitorul apropiat.Cum este sa fii femeie si sa activezi intr-un domeniu dominat de barbati? V-ati confruntat vreodata cu misoginismul acestora?

Este exact ca in orice alt domeniu. Nu cred ca acesta este un criteriu sau o problema. Dimpotriva, in Comitetul Executiv al JTI Romania, femeile sunt majoritare. In ceea ce priveste competitia, faptul ca domnii Imre (Peter Imre, corporate affairs director la Philip Morris Romania - n.r.) si Popa (Adrian Popa, corporateulatory affairs director la British American Tobacco - n.r.) imi sunt contraparti directe nu face decat sa ma puna in valoare.

Ati avut o cariera jurnalistica de succes. Ce v-a determinat sa lucrati in domeniul tigaretelor?

Am avut si inca mai am: odata jurnalist, pentru totdeauna jurnalist! Multi ma mai percep ca atare inca si ma indeamna sa reincep sa scriu. S-ar putea ca, in curand, sa accept o rubrica saptamanala. Nu m-am rupt niciodata de presa. Incepand cu anul 2000, prin Bursele JTI pentru jurnalisti, in colaborare cu Freedom House, ma implic in formarea profesionala a noilor generatii. Ca sa raspund la a doua parte a intrebarii, acum zece ani, cand eram la Ministerul de Externe, am primit oferta RJ Reynolds, astazi JTI, ca pe o provocare. Eram curioasa: cum e in conducerea unei multinationale, daca pot sa fac fata, daca-mi place. Aparent, ceea ce facusem eu pana atunci nu avea nicio legatura cu businessul, dar am descoperit ca filologia genereaza aptitudini uluitoare.

Cum este mediul de afaceri din Romania, comparativ cu cel din UE?

Din perspectiva JTI, chiar si dupa aderarea tarii noastre la UE, mediul de afaceri din Romania este inca instabil si impredictibil. Este dificil pentru noi, ca investitori, sa facem planuri de business pe termen mediu si lung, proiecte de investitii, cand lucram intr-un mediu cu atatea necunoscute. Volatilitatea sistemului legislativ si fiscal fac din Romania o piata unica in Europa. Cum a fost, de exemplu, in cazul tigaretelor, suprataxarea, depasirea tintei de acciza negociata cu UE, prin introducerea controversatei "taxe pe viciu", in conditiile in care o astfel de taxa nu exista in nicio alta tara din Europa. La capitolul taxe, Guvernul Romaniei ar merita un premiu pentru creativitate.

La cat evaluati piata tigaretelor din Romania? Cum credeti ca va evolua in urmatorii ani?

Conform datelor Nielsen, in perioada august 2006-iulie 2007, valoarea vanzarilor se ridica la circa 1,76 miliarde euro. In perioada analizata, valoarea vanzarilor la tigarete a crescut cu 10%, datorita

cresterii accizelor si orientarii consumatorilor catre marcile considerate scumpe. De altfel, incepand cu luna iulie 2007, segmentul Premium a devenit MPPC, cea mai populara categorie de pret, in functie de care se calculeaza acciza. Aceasta evolutie este strans legata de structura taxelor, respectiv acciza specifica mai mare, taxa pe viciu, acciza minima, care a dus la micsorarea diferentei de pret intre marci, cele Premium fiind favorizate, in raport cu marcile din segmentele inferioare, ale caror preturi au crescut mult mai rapid. In mod concret, ca urmare a faptului ca acciza minima se aplica tuturor segmentelor de sub MPPC, acciza platita pentru un pachet de Winchester sau Carpati este egala cu 91% din acciza platita pentru Kent sau Camel. Tendinta de crestere accelerata a segmentelor Prestige si Premium va continua si in viitor. Volumul estimat al pietei este de 34,5 miliarde tigarete, in scadere fata de anul trecut. Tendinta de scadere a volumului are drept cauza principala migrarea fortei de munca in UE si va continua si in anii urmatori.

Continuarea in Standard

Bloombiz

Bloombiz.ro Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul infoBloombiz ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1741 ori