Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Tigarile scumpe se fumeaza cu nesat

Tigarile scumpe se fumeaza cu nesat
Vanzarile pe segmentul Premium au crescut in ultimul an cu peste 7%, in timp ce tigarile inferioare au pierdut 6 procente.Romanii au dat Viceroy si L&M pe Kent sau Marlboro. Acesta este noul tablou al preferintelor romanilor in materie de tigari, in care marcile scumpe urca vertiginos in topul vanzarilor, iar cele din segmentul middle coboara la fel de semnificativ. Trendul pietei este urmat indeaproape si de producatori, care vor sa valorifice tendinta crescatoare a segmentului, lansand noi produse Premium.

Lansarea in Romania a productiei de Benson&Hedges, dar si scoaterea pe piata a unor noi produse Marlboro sau Vogue reprezinta doar trei dintre reactiile recente ale producatorilor autohtoni la dinamica pietei. Aceasta a inregistrat mutari semnificative in perioada octombrie 2006-octombrie 2007, observandu-se o crestere pronuntata a cotei de piata a tigarilor scumpe.

Potrivit datelor furnizate din piata, segmentul Premium (n.r.- din care fac parte tigari precum Marlboro, Kent, Camel sau Parliament) a inregistrat in perioada mentionata o crestere cu 7,7%, de la 32,8% la 40,5%, in timp ce segmentul Middle (n.r. - Pall Mall, L&M sau Winston) a scazut cu 6,2%, de la 41,2% la 35%. Singurul segment al pietei care a ramas relativ constant in perioada octombrie 2006-octombrie 2007 este cel al tigarilor ieftine (n.r.- Snagov, Carpati etc.).

Kent ramane cea mai vanduta tigara

Producatorii de tigari din Romania au explicatii diferite in ceea ce priveste evolutia din ultimul an al pietei. Astfel, Adrian Popa, Corporate Affairs in cadrul British American Tobacco(BAT), considera ca "a crescut atractivitatea pentru marcile din segmentul Premium, intrucat clientul alege calitatea". "Dinamica pietei arata o crestere accelerata a segmentelor scumpe, datorita ponderii accizei specifice in acciza totala si datorita accizei minime", a explicat, pentru "Adevarul", Gilda Lazar, Corporate Affairs in cadrul Japan Tobacco International (JTI). Potrivit datelor furnizate din piata, cea mai vanduta tigara este in continuare Kent.

Aceasta avea in octombrie 2007 o cota de piata de 19,9%, fata de 15,5%, in aceeasi luna a anului trecut (vezi grafic). Pe locul secund se afla Marlboro care are o cota de piata de 12,7%, in urcare cu 0,5% fata de octombrie 2006.

Cele doua produse din segmentul Premium, care reprezinta astfel mai mult de o treime din totalul pietei, sunt insa urmate de L&M si Pall Mall, ambele fiind branduri din segmentul Middle, cu cote de piata similare, de respectiv 10,1%.

Spre deosebire de anul trecut, cele doua branduri au suferit insa scaderi importante la capitolul cota de piata, respectiv cu 4,4% in cazul L&M si cu 0,5%, la Pall Mall. in aceeasi situatie se afla si marcile Viceroy sau Winston care au pierdut 1,1%, respectiv 0,6% din cota de piata.

Acciza, aproape egala la toate marcile de tigari

In top 10 marci de tigarete se mai afla Winchester, cu o cota de piata de 9%, More KS - 6,4%, Ronson - 2,1% si Parlia-ment - 2,1%.

Un calcul simplu arata ca nivelul accizei este aproape egal la toate marcile, indiferent daca este vorba despre o tigara scumpa sau de una ieftina. Astfel, in timp ce la categoria de pret cu amanuntul de 5,5 lei/pachet (n.r. - Marlboro, Kent, Camel, Parliament), acciza reprezinta 2,96 lei/pachet, la tigarile ieftine, din categoria de pret cu amanuntul de 3,9 lei/pachet (n.r. - Snagov, Carpati etc.), acciza este de 2,67 lei/pachet. in cazul tigarilor "de mijloc", din categoria de pret cu amanuntul de 4,9 lei/pachet (n.r. - Pall Mall, LM, Winston), acciza este de 2,8 lei/pachet.

Consumul autohton se ridica la aproximativ 35 miliarde de tigarete, anual. in 2006, aceasta piata a ocupat primul loc in topul celor mai vandute bunuri de larg consum, ajungand la o valoare de aproximativ 4,3 miliarde de lei (1,22 miliarde de euro), in crestere cu circa 15% fata de anul 2006, cand vanzarile s-au cifrat la 3,74 miliarde de lei. Potrivit studiilor de piata, vanzarile de tigari din Romania au fost in 2006 egale cu incasarile de la bere, bauturi racoritoare carbonatate si apa minerala.

Adevarul

Aboneaza-te la newsletter-ul infoBloombiz ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3496 ori