Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Unde au ajuns marii producatori in ultimul an de dinaintea furtunii

Unde au ajuns marii producatori in ultimul an de dinaintea furtunii

Doar afacerile romanesti de familie s-au dezvoltat aproape de nivelul rulajelor multinationalelor pe piata bunurilor de larg consum (FMCG).

"Cei mai mari jucatori din economie", editia a patra. Clasamentul celor mai mari zece companii de profil reda topul pietelor din sectorul FMCG, in fruntea acestuia regasindu-se producatori de tigarete, bauturi racoritoare si bere.

Nu sunt inca pe piata jucatori cu afaceri de peste un miliard de euro, insa acest prag ar putea fi depasit anul acesta de British American Tobacco, producatorul Kent, chiar si fara o crestere in volum a vanzarilor, datorita scumpirii tigaretelor.


"Tigarile si bauturile racoritoare sunt piete dominante de giganti de talie internationala peste tot in lume.


Trebuie sa tinem cont si de investitiile masive ale multinationalelor in publicitate, pe care jucatorii locali nu si le permit", a explicat Sorin Minea, presedintele Romalimenta (Federatia Patronala Romana din Industria Alimentara).


El a mai afirmat ca sunt sanse mari ca multinationalele sa-si consolideze si mai mult pozitia pe piata FMCG in acest an, deoarece exista multe companii romanesti construite pentru a fi vandute la un moment dat, iar in plus, pe fondul crizei, pot fi scoase la vanzare multe afaceri autohtone care sunt in dificultate.


Topul este dominat de companii americane: patru din cei zece jucatori, Philip Morris, Procter & Gamble, Pepsi Americas si Bunge, sunt detinuti de mari grupuri din Statele Unite.


De cealalta parte, producatorii romani au ramas si anul trecut in afara clasamentului celor mai mari zece jucatori din sectorul bunurilor de larg consum.


Singurii intreprinzatori locali ale caror afaceri au ajuns in 2008 aproape de un miliard de euro sunt fratii Ioan si Viorel Micula, proprietarii grupului European Food & Drinks, insa luate separat, companiile detinute de acestia nu au trecut pragul de 200 mil. euro, potrivit estimarilor.


Numarul pietelor mari din FMCG dominate de companii cu capital romanesc este foarte redus: businessurile autohtone detin cumulat peste 50% din piata doar pe segmentul mezelurilor, pe cel al apelor minerale si al vinurilor.


In contextul crizei, numarul jucatorilor locali pe aceste segmente s-ar putea reduce, in favoarea consolidarii pozitiilor companiilor multinationale.


In ultimii ani, ofertele de preluare a unor afaceri locale au venit mai mult din partea fondurilor de investitii straine. 



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 676 ori
Citeste mai multe desprecompanii fonduri investitii multinationale