Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Companiile romanesti nu stiu sa fenteze cursul valutar

Companiile romanesti nu stiu sa fenteze cursul valutar
Afaceristii apeleaza rar la hedging, operatiunea care poate reduce efectele fluctuatiei monedei nationale.


Hedging-ul, operatiunea care ii pune la adapost
pe importatori si exportatori de posibilele pierderi cauzate de deprecierea,
respectiv aprecierea leului, are foarte putini adepti pe piata romaneasca. Desi
specialistii sustin ca nu presupune costuri ridicate, companiile romanesti ezita
adesea sa apeleze la aceasta practica. Fie nu cunosc operatiunea in sine, fie isi
asuma riscul valutar, in speranta unui posibil castig.



 



In opinia lui Darius Cipariu, director
adjunct la Bursa Monetar Financiara si de Marfuri din Sibiu (BMFMS), hedging-ul
nu se bucura de un real succes pe piata romaneasca din cauza numarului mic al
celor dispusi sa intermedieze astfel de operatiuni. "Problema principala
este cautarea contrapartidei. Cel mai adesea, bancile sunt cele care
intermediaza hedging-ul", subliniaza Cipariu. Specialistii spun ca lipsa
de informare, si nu costurile, reprezinta factorul care ii impiedica pe romani
sa apeleze la hedging.



 



In plus, ne confruntam si cu o lipsa de
educatie din partea companiilor expuse la riscul valutar. "Cel putin in
cazul operatiunilor de hedging de la Bursa din Sibiu costurile sunt cat se
poate de accesibile", spune Cipariu. De exemplu, pentru un contract de
1.000 de euro, suma mobilizata este de 120 RON, iar comisionul perceput este de
1 leu pentru fiecare contract de 1.000 de euro.



 



Hedging in euro doar pana in 2012-2014



 



La randul sau, Cristian Parvan, secretar
general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), considera ca
lipsa personalului pregatit ingreuneaza accesul la hedging. "Nu doar
firmele mari din Romania deruleaza operatiuni de import-export. Daca pentru o
companie este mult mai usor sa angajeze personalul bine calificat, cunoscator
al hedging-ului, situatia este diferita in cazul companiilor mici", spune
Parvan. In plus, daca estimeaza ca vor inregistra pierderi din tranzactie,
companiile sunt adesea dispuse sa-si asume singure riscul valutar, considerand
ca isi vor putea asigura eficient managementul de risc.



 



Presdintele AOAR sustine ca operatiunile de
hedging de pe piata romaneasca au evoluat in ultimii ani. Daca acum cativa ani
hedging-ul se aplica doar pentru contractele scadente la trei luni, in prezent,
perioada a fost extinsa la un an. "Totusi, trebuie sa recunoastem ca nici
bancile nu au fost intotdeauna interesate sa vina cu oferte tentante. Inainte,
cand rata inflatiei era mai mare, hedging-ul nu se facea pe mai mult de trei
luni", spune Parvan.



 



Avand in vedere ca 70% din comertul
exterior al Romaniei este realizat in relatie cu tarile din Uniunea Europeana,
companiile romanesti vor putea apela la hedging-ul in euro doar pana la data
adoptarii monedei unice. Adica pana in 2012-2014. In ceea ce priveste
hedging-ul in dolari, acesta se practica intr-o proportie nesemnificativa.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1172 ori