Organizatorii petrecerilor perfecte castiga bani grei

Sambata, 29 Octombrie 2005, ora 02:46
1165 citiri

Pe piata romaneasca s-a conturat, in ultimii ani, un sector al serviciilor care se ocupa de organizarea de prezentari comerciale, seminarii sau reuniuni mondene. Ofertele pentru organizarea unor asemenea evenimente pun la dispozitia doritorilor cunostintele, experienta si relatiile firmelor. O data ce s-a apelat la "experti", trebuie luat in considerare faptul ca, desi evenimentul va fi reusit, pretul nu va fi deloc unul mic. De aceea, principalii clienti sunt oamenii care au bani si firmele care isi permit sa organizeze petreceri pentru angajati sau asa-numitele evenimente "corporate", adica cele de prezentare si promovare a unui anumit produs.

In prezent, acest sector de piata, desi la inceput, este deja foarte dezvoltat. La noi in tara, firmele pentru organizarea de evenimente si-au facut aparitia, timid, prin 1994 - 1995. In prezent, in Bucuresti, concureaza pe piata 15 ? 20 de firme, printre care se numara Cochet Groupe, Bon Mariage, Iara, dar si o mare parte din agentiile de turism, principalul concurent al societatilor specializate in organizarea de evenimente. Majoritatea celor care au pus pe picioare o astfel de afacere au imprumutat modelul uneia similare din strainatate.

Acesta este si cazul lui Mihai Olteanu, administratorul firmei Party Land, care, dupa ce a lucrat la o firma organizatoare de petreceri in Statele Unite ale Americii, a adus modelul acesteia si in Romania. "Este foarte greu sa te faci cunoscut, sa-ti faci un renume. Ca sa intri pe piata trebuie sa ai preturi mici si sa oferi cel putin aceleasi servicii", ne-a declarat el. Pe piata de organizari de evenimente, s-au conturat doua directii: prima este data de firmele care se adreseaza persoanelor fizice, iar cealalta de firmele care se ocupa de organizarea evenimentelor corporate.

"Noi ne adresam in special persoanelor fizice si le punem la dispozitie tot ce poate duce la o petrecere de succes", explica Mihai Olteanu. Firmele contractate sugereaza clientilor o posibila locatie, restaurant, pub, stabilesc contacte cu alti furnizori de servicii care se ocupa cu decorarea locului, stabilesc meniul, un program artistic, contacteaza un DJ sau intra in legatura cu o anumita formatie. Principalul atu pe care il au aceste firme este faptul ca scutesc clientii de alergatura, de stresul si efortul organizarii unui eveniment. "O data ce ne-a contactat, clientul nu trebuie sa-si mai faca griji", ne asigura Olteanu.

Spre deosebire de petrecerile care se adreseaza persoanelor fizice, evenimentele de prezentare, de promovare ale firmelor sunt mai costisitoare, mai de lunga durata, necesita mai mult personal si, in ultima instanta, sunt mult mai scumpe. Daca pentru o petrecere de o seara, de 30 de persoane, care implica alegerea unui restaurant, muzica si sonorizare, clientul scoate din buzunar aproximativ 1.600 de euro, pentru promovarea unui eveniment, o firma poate sa plateasca intre 1.000 si 30.000 de euro. "Este mare diferenta intre un seminar de cateva ore pentru care ne ocupam de locatie si de partea tehnica si un simpozion sau un congres de mai multe zile care implica amenajarea locului, cazarea participantilor, masa de pranz, seara speciala cu program artistic, decoruri, lumini, sonorizare, cocktail", ne-a declarat, la randul lui, Silviu Popa, Sales Manager al firmei Iuno Evenimente. Din dorinta de a oferi invitatilor ceva special, de multe ori clientii opteaza pentru alegerea unei teme a petrecerii. Astfel, firma care se ocupa de organizarea evenimentului, trebuie sa amenajeze un decor corespunzator, sa vina cu o coregrafie, sa prezinte un program artistic, dansuri clasice, orientale, numere de iluzionism, artificii.

Romanii apeleaza tot mai des la serviciile firmelor organizatoare de evenimente.

In ultimul timp, piata de astfel de servicii a devenit extrem de atractiva. Pe fondul schimbarii mentalitatii si adoptarii stilului unei vieti occidentale, romanii apeleaza tot mai des la serviciile firmelor organizatoare de evenimente. "La inceput, promovarea noastra era facuta de clientii care apelasera la serviciile noastre. Ne recomandau prietenilor si cunostintelor lor", spune Mihai Olteanu. "Pe langa recomandarile directe, site-ul pe Internet, prezenta in Ghidul Bucurestilor si diferitele anunturi pe care le-am dat, ne-au ajutat sa ne facem cunoscuti", a completat Silviu Popa.

Sa pui pe picioare o afacere care are ca sfera de activitate organizarea de petreceri, este o provoccare care poate aduce mari satisfactii, spun cei care sunt deja prezenti pe aceasta piata. "Trebuie sa stabilesti intai care sunt potentialii clienti. La inceput, in 2003, am investit 20.000 euro si am obtinut un profit de 1,5 miliarde lei anul trecut", a apus Silviu Popa. Pe parcursul unui an, cele mai profitabile perioade sunt in timpul verii pentru nunti si iarna pentru petrecerile de sezon. Pentru evenimentele de promovare insa, vara este o perioada moarta. In schimb, primavara, firmele care se ocupa cu organizarea evenimentelor diferitor corporatii sunt solicitate foarte mult, majoritatea targurilor si expozitiilor fiind programate in lunile martie, aprilie, mai.

Party de Craciun, pentru 200 de invitati

Inchirierea unei sali: intre 1.000 si 2.000 euro

Meniul:

- impus de locatii (hoteluri, restaurante) 35 euro/pers., plus 15 euro bautura.

- la propria alegere, dar care implica contractarea unei firme de catering: 18 - 20 euro/pers, plus 10 euro bautura.

Ambientul: colindatori, un brad frumos impodobit, vin fiert, luminite multicolore, costa aproximativ 1.000 euro.

Solist vocal, formatie: 3.000 - 4.000 euro

Sonorizare si lumini: 1.500 euro

Cost mediu: 12.500 euro

Party privat, cu 30 de invitati

Inchirierea unei sali: 500 euro

Meniul: 18 - 20 euro/pers., plus 10 euro bautura

Solist vocal: intre 1.000 si 2.000 euro

Trupa de dans: intre 1.000 si 1.500 euro

Ambient: pana in 500 euro

Cost mediu: 4.000 de euro

Gabriel Preda

Averea