Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Romanii schimba taraba din piata cu hipermarketul si pastreaza buticul

Romanii schimba taraba din piata cu hipermarketul si pastreaza buticul
Ponderea supermarketurilor in preferintele romanilor la cumparaturi in ultimii ani a crescut de la 2 la suta la 16 la suta, in detrimentul, mai ales, al pietelor si tarabelor.Acestea au inregistrat cea mai mare scadere, ca loc obisnuit pentru cumparaturile romanilor, de la 19 la suta la 5 la suta, intre 1998 si 2005, potrivit unui studiu GfK Romania.
In aceeasi perioada, ponderea buticurilor a ramas aproape aceeasi, in preferintele romanilor, ca loc prioritar de unde sa isi faca aprovizionarea cu bunuri de consum, in jurul valorii de 43 la suta.

In acelasi timp, ponderea totala a hypermarketurilor si supermarketurilor variaza in tarile integrate in UE, de la 35 la suta in Polonia, la 46 la suta in Cehia, in timp ce aceasta este de 12 la suta in Rusia si 13 la suta in Ucraina.

In Romania si Bulgaria situatia este la mijloc: comert traditional - 71 la suta in Romania, 79 la suta in Bulgaria, supermarketuri si hypermarketuri - 20 la suta in Romania si 17 la suta in Bulgaria.

Pentru 2010, prognoza GfK indica o crestere masiva, de pana la 50 la suta, a ponderii marilor lanturi de magazine, in preferintele romanilor. O alta constatare in tarile integrate recent in UE este ca in topul vanzarilor au avut loc cresteri aproape generalizate ale importantei marcilor proprii ("private label").

Privind distributia bugetului familiei in Europa Centrala si de Est, se constata ca in Romania continua sa se mentina o pondere insemnata a cheltuielilor pentru mancare si bauturi, de 49 la suta (in scadere, totusi, de la 56 la suta in 2002 ), in timp ce la transporturi si comunicatii, divertisment si cheltuieli personale se inregistreaza ponderi ale cheltuielilor vizibil sub cele din majoritatea tarilor integrate in UE.

Dintre cele mai bine vandute bunuri alimentare dupa 2002, cresterea cea mai semnificativa au inregistrat-o iaurturile. La cumpararea iaurturilor cu fructe s-a inregistrat chiar o cerere exploziva, cu pana la 985 la suta, din 1998 in 2005. Cafeaua macinata a inregistrat o crestere a consumului de 39 la suta in 2001 fata de 1998 si, apoi, o crestere de 64 la suta in 2005. Consumul de bauturi racoritoare a inregistrat cresteri generalizate, sucurile necarbonatate confruntandu-se chiar cu o solicitare din ce in ce mai substantiala, cu pana la 292 la suta mai mare in 2005, fata de 1998. Curierul National

Apa minerala a atins plusuri de 65%, in 2001 si 94%, in 2005, iar berea de (numai?) 14%, in 2001 si de 51% in 2005. In ceea ce priveste produsele de curatenie si ingrijire personala, dupa unele scaderi, din 1998, pana in 2001, ulterior au avut loc cresteri, pana in 2005, mai importante la produsele universale de curatat - 141%, apoi la produsele pentru spalat vase - 35%, detergenti - 25%, pasta de dinti - 12% si sapun, numai 4% in volum, dar aceasta si din din cauza cresterii cererii pentru sapun lichid. Hotnews

Europa Centrala si de Est se imparte in doua mari grupuri, din punctul de vedere al structurii comertului. Daca in tari deja integrate in Uniunea Europeana ponderea comertului traditional este de numai 37 la suta - in Cehia, sau de 42 la suta, in Ungaria, in tari ca Ucraina sau Serbia si Muntenegru comertul traditional are o pondere de 85 la suta.

Dupa integrarea in UE, comertul in tarile Europei Centrale si de Est isi continua tendintele, mai accelerat, dar fara socuri majore. Preturile continua sa scada, ca urmare a unei competitii tot mai acerbe intre detailisti. Consumatorii devin tot mai puternici si pretentiosi, in relatia lor cu micii si marii comercianti.

Odata cu presiunea pe preturi, va exploda, in anii urmatori si intensitatea promotiilor, iar in piata vor fi doar doua categorii de castigatori: produsele "Premium" si cele cu preturi foarte scazute. Acesti castigatori mai pot fi numiti si supravietuitori, deoarece produsele de mijloc aproape vor disparea, in aceste conditii.

Bloombiz

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 850 ori