Companiile romanesti de la BVB inca au dificultati in identificarea unor modele de business

Miercuri, 14 Iulie 2010, ora 17:08
1193 citiri
Companiile romanesti de la BVB inca au dificultati in identificarea unor modele de business

Dupa doi ani de criza financiara, companiile romanesti de la BVB inca au dificultati in identificarea unor modele de business care sa le asigure profitabilitate si creare de valoare durabila pentru actionari intr-un context economic nefavorabil, potrivit unui studiu Contrast Management-Consulting, informeaza Mediafax.

Analistii Contrast considera ca factorul determinant al succesului este reprezentat de o strategie "sanatoasa" de crestere, capabila sa aduca valoare durabila pentru actionari.

Astfel, una dintre principalele concluzii ale studiului este ca firmele romanesti listate la bursa inca tind sa reactioneze mai mult instinctual si mai putin pe baza unei analize fundamentate si a unui plan coerent de management strategic.

"In absenta unor strategii coerente si a aplicarii unor principii fundamentale de management (gestiunea fluxului de numerar, managementul gradului de indatorare, etc.), aceste companii risca nu numai sa se transforme in «underperformers» (neperformante), ci chiar sa se confrunte cu situatii de insolventa", a declarat intr-un comunicat Remus Laes, managing partner la Contrast Management - Consulting.

Totusi, Thomas Gabriel, managing partner Contrast Management - Consulting, considera ca firmele din Romania fac primii pasi spre implementarea unor sisteme de management strategic.

"Desi la inceput de drum, companiile din Romania incep sa inteleaga importanta conceptului de creare de valoare durabila pentru actionari si de transparenta in relatia cu investitorii. In termeni de management, aceasta se traduce prin imbinarea excelentei operationale cu inovarea si viziunea strategica, ca premize sine qua non ale cresterii unei companii", a afirmat el in comunicat.

Gabriel a adaugat ca firmele care vor sti sa foloseasca aceasta perioada pentru a cauta in mod proactiv un nou model de business si pentru a crea structuri si procese adaptate conditiilor de piata vor beneficia cel mai mult de urmatoarea perioada de crestere.

Potrivit studiului, ponderea companiilor care au generat un randament real al capitalurilor utilizate pozitiv a scazut de la 62% in 2006 la doar 17% anul trecut.

La nivelul analizei individuale a companiilor in perioada 2007 - 2009, topul este condus de Rompetrol Well Services (PTR), cifra de afaceri a companiei avansand cu 40% in 2007 si cu 20% in 2008.

"Cu o finantare in principal din surse proprii, si implicit un cost redus al indatorarii, Rompetrol Well Services a reusit sa degajeze o rentabilitate reala pozitiva a capitalurilor utilizate, pe parcursul intregii perioade analizate in studiul Contrast", se mai spune in comunicat.

Rompetrol Well Services este urmata de Electromagnetica (ELMA) si Condmag (COMI), iar pe ultimele doua locuri s-au clasat Artego (ARTE) si Turism Felix (TUFE).

Actiunile Rompetrol Well Services au avut un randament de 22,05% in perioada analizata, titlurile Electromagnetica au avansat cu 23,52%, in timp ce cotatia Condmag a scazut cu 4,74%.

Totodata, titlurile Artego au pierdut 8,09% din valoare, iar actiunile Turism Felix au coborat cu 14,83%.

Companiile din sectorul financiare au fost analizate separat.

Banca Transilvania (TLV) si BRD (BRD) s-au clasat pe primul loc, fiind urmate de SIF Oltenia (SIF5).

Pe ultimele doua locuri s-au clasat SIF Moldova (SIF2) si Banca Comerciala Carpatica (BCC).

In intervalul 2007 - 2009, actiunile Bancii Transilvania au coborat cu 18,05%, iar cotatia titlurilor BRD a scazut cu 6,55%. Actiunile SIF Oltenia au inregistrat un recul de 25,74%.

Titlurile ultimelor doua companii clasate, SIF Moldova si Banca Carpatica, au coborat cu 27% si, respectiv, 33,44%.

"Incepand cu 2008, sub impactul crizei financiare, actiunile investitorilor au tinut cont intr-o mai mica masura de performantele reale inregistrate de companii si de potentialul lor pentru dezvoltare durabila si intr-o mai mare masura de conjunctura nefasta a economiei la nivel mondial. In schimb, pe masura ce pietele recastiga increderea investitorilor, adevaratii creatori de valoare vor fi in postura de a beneficia din plin de aceasta revenire", se spune in studiu.

Analistii considera ca investitorii ar putea alege in viitor cu mai multa atentie actiunile pe care le vor include in portofoliu si se vor indrepta spre companii care au dovedit chiar si in perioade nefavorabile ca reusesc sa se mentina peste medie si sa functioneze profitabil.

 

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#performante firme modele business bvb , #stiri BVB