B?ncile nu vor mai avea voie sa majoreze comisioanele aferente creditelor ?i nici s? introduc? altele noi pe durata derul?rii unui contract, potrivit unui proiect de lege propus spre adoptare de Autoritatea Na?ional? pentru Protec?ia Consumatorilor (ANPC)
In
cazul in care furnizorii de servicii financiare aduc orice modificare
la contractele de credit, acestea se vor face prin incheierea unui act
aditional, care va fi transmis clientilor cu 30 de zile inainte de
intrarea lui in vigoare. Daca nu sunt de acord cu noile clauze,
consumatorii vor avea dreptul sa rezilieze contractul cu banca, fara
plata comisionului de rambursare anticipata.
Potrivit
proiectului de lege, bancile vor fi obligate la transparenta totala in
calcularea dobanzilor de creditare, astfel ca, in perioada
precontractuala, consumatorul trebuie sa afle costul total al
creditului si sa primeasca o simulare de credit si un exemplar al
contractului.
Mai mult,
publicitatea la contractele de credit trebuie sa contina informatii
despre orice dobanzi si costuri incluse in credit, valoarea totala a
creditului, dobanda anuala efectiva, durata contractului si eventualele
contracte obligatorii de asigurare.
In
cazul in care aceste prevederi nu vor fi respectate, furnizorii de
servicii financiare vor plati amenzi cuprinse intre 5.000 si 50.000.
Propunerea
legislativa a ANPC vine ca urmare a unui control, in ultimele luni, la
peste 20 de institutii bancare, dintre care 14 au fost sanctionate.
Cuantumul total al amenzilor aplicate este de 150.000 lei.
In 2008, ANPC a primit aproape 700 de reclamatii de la consumatori nemultumiti de diferite servicii financiar-bancare.
Principalele
abateri constatate de inspectorii ANPC sunt comisioanele introduse pe
parcursul derularii contractelor, care nu erau mentionate la momentul
incheierii acestora, tarifele mari pentru eliberarea unor adeverinte,
modificarea dobanzilor si a comisioanelor fara notificare, tranzactii
bancare eronate, inregistrarea consumatorilor la biroul de credit
pentru datorii pe care acestia nu le aveau, deficiente in functionarea
cardurilor bancare, nerespectarea ofertelor publicitare si
comportamentul grosolan al angajatilor bancii.