ANPC spune "nu" comisioanelor majorate

Luni, 13 Octombrie 2008, ora 12:15
1428 citiri
ANPC spune "nu" comisioanelor majorate

B?ncile nu vor mai avea voie sa majoreze comisioanele aferente creditelor ?i nici s? introduc? altele noi pe durata derul?rii unui contract, potrivit unui proiect de lege propus spre adoptare de Autoritatea Na?ional? pentru Protec?ia Consumatorilor (ANPC)

In

cazul in care furnizorii de servicii financiare aduc orice modificare

la contractele de credit, acestea se vor face prin incheierea unui act

aditional, care va fi transmis clientilor cu 30 de zile inainte de

intrarea lui in vigoare. Daca nu sunt de acord cu noile clauze,

consumatorii vor avea dreptul sa rezilieze contractul cu banca, fara

plata comisionului de rambursare anticipata.

Potrivit

proiectului de lege, bancile vor fi obligate la transparenta totala in

calcularea dobanzilor de creditare, astfel ca, in perioada

precontractuala, consumatorul trebuie sa afle costul total al

creditului si sa primeasca o simulare de credit si un exemplar al

contractului.

Mai mult,

publicitatea la contractele de credit trebuie sa contina informatii

despre orice dobanzi si costuri incluse in credit, valoarea totala a

creditului, dobanda anuala efectiva, durata contractului si eventualele

contracte obligatorii de asigurare.

In

cazul in care aceste prevederi nu vor fi respectate, furnizorii de

servicii financiare vor plati amenzi cuprinse intre 5.000 si 50.000.

Propunerea

legislativa a ANPC vine ca urmare a unui control, in ultimele luni, la

peste 20 de institutii bancare, dintre care 14 au fost sanctionate.

Cuantumul total al amenzilor aplicate este de 150.000 lei.

In 2008, ANPC a primit aproape 700 de reclamatii de la consumatori nemultumiti de diferite servicii financiar-bancare.

Principalele

abateri constatate de inspectorii ANPC sunt comisioanele introduse pe

parcursul derularii contractelor, care nu erau mentionate la momentul

incheierii acestora, tarifele mari pentru eliberarea unor adeverinte,

modificarea dobanzilor si a comisioanelor fara notificare, tranzactii

bancare eronate, inregistrarea consumatorilor la biroul de credit

pentru datorii pe care acestia nu le aveau, deficiente in functionarea

cardurilor bancare, nerespectarea ofertelor publicitare si

comportamentul grosolan al angajatilor bancii.