Consumul scade, hipermarketurile se extind. Pana cand?

Marti, 17 Mai 2011, ora 16:08
2033 citiri
Consumul scade, hipermarketurile se extind. Pana cand?

Cu toate ca vanzarile au luat-o pe o panta descendenta, retelele de super si hipermarketuri continua sa se extinda agresiv. Bugetele alocate pentru deschiderea de noi magazine in 2011 sunt uriase, iar retailerii raman cei mai importanti investitori din real estate. Ii paste pe acestia soarta retelelor de electronice si electrocasnice care s-au extins pana au plesnit?

In anii de glorie, Flanco si Altex, doi dintre cei mai importanti retaileri de electronice si electrocasnice, deschideau noi magazine la foc automat. Nu exista luna in care sa nu fie anuntata inaugurarea unui nou spatiu comercial. Domo, al treilea concurent important, a avut o strategie mult mai cuminte. In 2009, cand consumul s-a oprit, primii doi au inceput sa anunte intrarea in insolventa, inchiderea de magazine, pierderi financiare etc. Domo nu s-a lovit de astfel de probleme.

Strategia de extindere exploziva a retailerilor se baza pe o crestere sau cel putin o stagnare a pietei. Iar cel mai important lucru era sa fii prezent in cat mai multe orase si sa ai mai multe magazine decat concurenta. Cine se astepta ca romanii sa nu-si mai cupere LCD-uri sau combine frigorifice?

Aceasta piata poate fi comparata foarte usor si cu cea alimentara. Cine nu are langa casa un Carrefour, Cora, Selgros sau Kaufland? Lanturile de hiper si supermarketuri s-au extins agresiv. Problema este ca aceasta extindere continua si dupa primele rezultate in scadere inregistrate de aceste nume pentru prima data de cand au intrat in Romania.

Carrefour nu crede in colaps

Am intrebat-o pe Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour, daca crede ca este posibil ca retelele de hipermarketuri sa treaca in viitor printr-o criza asemanatoare cu cea a lanturilor de electronice. "Nu poate fi vorba despre o astfel de criza, hipermarketurile fiind formatul preferat al romanilor", a raspuns Mihai pentru Bloombiz. Nu contesta nimeni acest lucru, dar o simpla plimbare prin magazin ne confirma faptul ca romanii nu mai sunt adeptii cosurilor de cumparaturi umplute pana la refuz.

De asemenea, rezultatele inregistrate in timpul sarbatorilor de iarna si in perioada Pastelui arata faptul ca romanii consuma intr-adevar mult mai moderat. In afirmatia sa, directorul de marketing al Carrefour, se bazeaza si pe faptul ca piata comertului modern din Romania nu este inca in stadiu de saturatie. Acest segment reprezinta doar 48% din comertul total, procentul situandu-se la 90-95% in tarile vestice.

Cu alte cuvinte, romanii continua sa cumpere din piete sau din micile magazine din coltul blocului. Acesta este segmentul pe care marile lanturi doresc sa-l cucereasca. "Deci mai este spatiu pentru extindere, inclusiv pe canalul de hipermarketuri", mai spune Mihai.

In acest moment, compania are 23 de hipermarketuri si 35 de supermarketuri in Romania, planuind sa se extinda pe ambele segmente. Carrefour a terminat anul 2010 cu o cifra de afaceri de 1,1 mld euro. In primele trei luni ale acestui an vanzarile au fost de de 267 milioane de euro, cu 0,6% mai putin (2 mil. euro) decat in pe­rioada similara a anului trecut.

Cei mai mari investitori in real-estate

Conform consultantului in real-estate CB Richard Ellis, retelele de hiper si supermarketuri vor fi si anul acesta cele mai active in piata terenurilor. "Tendinta de anul trecut de pe piata terenurilor va continua si in acest an. Hipermarketurile si supermarketurile vor fi cei mai activi cumparatori in conditiile in care dezvoltatorii se focalizeaza pe proiectele stopate acum trei ani.

Aproximativ toti operatorii de hipermarketuri si supermarketuri au anuntat planuri agresive de securizare a terenurilor. Fiecare are in plan 4-5 astfel de tranzactii, astfel ca suprafata tranzactionata ar putea fi impresionanta, adica sa vedem o crestere de doua cifre pe acest sector", a declarat recent Luiza Moraru, seful departamentului de retail al CB Richard Ellis Romania (CBRE).

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Criza mondială lovește cu putere toate țările. Pierderi colosale de 38.000 de miliarde de dolari: Care este cauza
Criza mondială lovește cu putere toate țările. Pierderi colosale de 38.000 de miliarde de dolari: Care este cauza
Cercetătorii de la Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) au spus în noul studiu publicat în prestigioasa revistă Nature că scăderea economică a fost în mare parte blocată...
MediaTek a lansat noul procesor Dimensity 6300. De ce este asta o veste importantă pentru utilizatorii Android
MediaTek a lansat noul procesor Dimensity 6300. De ce este asta o veste importantă pentru utilizatorii Android
MediaTek a lansat noul chipset Dimensity 6300, care vine să înlocuiască Dimensity 6100+, cunoscut pentru integrarea în modele de telefoane accesibile precum Galaxy M15. Noul procesor promite...
#altex, #andreea mihai, #carrefour, #cora, #flanco, #kaufland, #real-estate, #retele hipermarket, #scaderea consumului, #selgros , #stiri Carrefour