Cum si-au impartit lanturile internationale piata in 2009

Marti, 23 Februarie 2010, ora 09:52
1130 citiri
Cum si-au impartit lanturile internationale piata in 2009

Criza a schimbat ierarhia in comertul modern construit de retailerii straini: discounterii au ajuns anul trecut la afaceri de aproape 1 mld. euro, pentru ca au castigat clienti, in timp ce lanturile internationale de supermarketuri au ramas in jurul valorii de 700 mil. euro.

Primul an cu scaderi importante in consum a adus o reasezare a segmentelor de piata dominate de retaileri straini, din care au iesit castigatoare magazinele cu politica de discount. In timp ce discounterele raportau anul trecut cresteri de vanzari chiar si fara expansiune, supermarketurile se luptau sa-si mentina numarul de clienti prin reducerea pretului mediu la raft.

Un studiu realizat in 2009 de compania de cercetare de piata GfK, Shopping Monitor, arata ca discounterele au castigat clienti, in timp ce supermarketurile si-au diminuat numarul de clienti fideli. "Daca in 2008, 17% dintre consumatorii din mediul urban aveau ca magazin principal un discounter, anul trecut ponderea a crescut la 22%.

In paralel, ponderea supermarketurilor ca magazine principale a scazut de la 18% la 12%", se precizeaza in studiu. Aceeasi analiza subliniaza faptul ca doar in magazinele discounter s-a inregistrat anul trecut o frecventa mai mare de cumparare, comparativ cu 2008.

"Daca ne referim strict la supermarketurile care fac parte din lanturi internationale de comert, nu cred ca s-au inregistrat scaderi ale vanzarilor totale in 2009 fata de anul anterior, tinand cont de continuarea investitiilor in expansiune", spune Ionut Pascu, Senior Project Manager la Roland Berger Strategy Consultans.

Afacerile cumulate ale celor sase lanturi de talie internationala active in Romania - Billa, Delhaize, Carrefour Express, Interex, Spar si G'Market - pot fi estimate in jurul valorii de 700 mil. euro, similare celei inregistrate in 2008, potrivit calculelor ZF.

Lanturile internationale de supermarketuri nu au comunicat pana acum valoarea vanzarilor realizate in 2009. Singurele date au fost publicate de Delhaize le Lion, operatorul supermarketurilor Mega Image, care mentioneaza intr-un raport ca extinderea retelei din Romania a adus grupului cresteri de vanzari in ultimul trimestru din 2009, in timp ce cresterea pe unitati comparabile (magazine mai vechi de un an) a fost afectata de economia slaba a tarii.

Cresteri pe toate liniile doar in segmentul cu discount

De partea cealalta, discounterii au raportat in 2009 cresteri ale afacerilor de peste 30% pe primul semestru al anului, comparativ cu S1 din 2008. Discounterii sunt cei mai ieftini retaileri din comertul alimentar, ei operand pe piata cu costuri foarte mici, pentru ca marfa este colectata in centre logistice, apoi pusa pe raft direct in cutii; in plus, oferta lor de produse se concentreaza pe segmentul inferior de pret.

Daca s-a mentinut ritmul de crestere pe intregul an, tinand cont si de faptul ca retailerii de profil au mizat pe expansiune la fel de mult ca in 2008, vanzarile in retelele de magazine discountere ar putea fi estimate la aproape 900 mil. euro la nivelul anului trecut, cu 290 de unitati operationale la finele perioadei.

Singurul jucator de profil care a raportat valoarea vanzarilor pe 2009 este Penny Market, retea detinuta de grupul german Rewe. Aceasta a raportat un avans de 23% al vanzarilor in lei fata de 2008, cresterea in euro fiind estimata la 7%. La nivel local, pe segmentul discounterelor activeaza in prezent doar companii cu actionariat strain, Penny Market, Plus, Profi, Delhaize (cu Red Market) si MiniMax.

Belgienii de la Delhaize sunt cel mai nou jucator intrat pe segmentul discounterelor, iar in acest moment lantul german de magazine LIDL va intra puternic odata cu achizitia celor 94 de magazine Plus. 

Samsung ar putea lansa ceasuri inteligente cu o funcție de monitorizare a glicemiei
Samsung ar putea lansa ceasuri inteligente cu o funcție de monitorizare a glicemiei
Un nou raport sugerează că Samsung ar putea introduce monitorizarea glicemiei în ceasurile sale inteligente de generație următoare, o inovație care ar putea transforma modul în care...
Google Maps vrea sa îi ajute pe utilizatori să găsească cele mai bune locuri din oraș
Google Maps vrea sa îi ajute pe utilizatori să găsească cele mai bune locuri din oraș
Google a anunțat recent implementarea unei noi funcții de inteligență artificială în aplicația Google Maps, destinată să transforme modul în care utilizatorii descoperă noi locuri....
#clienti, #criza, #hipermarketuri, #investitii, #vanzari , #stiri Carrefour