Jumatate din salariul romanilor trece prin stomac

Joi, 09 Noiembrie 2006, ora 03:17
1271 citiri

Este cunoscut faptul ca unitatea de masura care indica sanatatea economica a unei tari este reprezentata de ponderea cheltuielilor destinate alimentelor si bauturilor in totalul cheltuielilor. Astfel, cu cat sunt alocati mai multi bani din venituri pentru mancare, cu atat nivelul de trai este mai scazut.Ei bine, la acest capitol romanii sunt "fruntasi" in Europa Centrala si de Est, alocand 49 de procente din salariu pentru acest tip de consum... se arata intr-un studiu realizat de compania Carrefour. In comparatie, polonezii cheltuie 28% din totalul veniturilor lunare, cehii aloca 21%, iar bulgarii 46% din salariu. Evolutia Romaniei este una pozitiva insa, in conditiile in care in 2002 acelasi indicator se situa la nivelul de 56%.

Ecartul fata tarile Uniunii Europene este si mai mare. Astfel, francezii cheltuie pe mancare si bautura, in medie, doar 17% din totalul veniturilor, adica mai putin de jumatate de cat cheltuie conationalii nostri. Cea mai mare suma de bani din salariul acestora merge catre transport si comunicatii (respectiv 17,70%), dar si catre petrecerea timpului liber, ponderea fiind de 15,50% din buget. La randul lor, romanii cheltuie numai 11% pentru transport si comunicatii, respectiv 7% pentru activitatile din timpul liber. Fiind redistribuite altfel cheltuielile, se pare ca europenii au mai multe resurse pentru asigurari de viata sau de sanatate (10.90%), spre deosebire de romani care aloca acestui domeniu doar 5%. Rezultatele studiului indica faptul ca in tarile Uniunii Europene, ponderea cheltuielilor pentru produsele alimentare a scazut ca urmare a cresterii salariilor si a ieftinirii produselor alimentare.

Exista insa si un domeniu in care suntem depasiti de francezi. Acestia cheltuiesc lunar 24,7% pentru intretinere, utilitati, chirie, in timp ce noi alocam in acelasi scop numai 16%. Cu toate acestea, cheltuielile de "supravietuire" ale romanilor - mancare, intretinere si utilitati - reprezinta 65% din venitul lunar al romanilor, si numai 41,7% in cazul francezilor.

In ultimii 16 ani, consumul in Romania a inregistrat una din cele mai dinamice cresteri, arata acelasi studiu. Bancile au atras peste 18 milioane de clienti individuali, in timp ce cardurile bancare si tranzactiile au depasit suma de 5,4 miliarde dolari. In tot acest timp, Orange acapareaza peste 7 milioane clienti, iar piata "on line" se poate lauda cu venituri de 60 mililoane de euro, numai in acest an inregistrandu-se o crestere de 300% fata de 2005. Tot in 2005 au fost declarate peste 250.000 masini vandute si peste 80 de magazine de retail deschise.

Diferente fata de statele UE: romanii aleg produsele in functie de pret

In ceea ce priveste criteriile romanilor de alegere a produselor, pe primul loc se afla pretul, urmat de calitate, promotii si cadouri pe trei. In schimb, pentru cetateanul unui stat europen cele mai importante sunt: calitatea, securitatea/igiena si protectia mediului.

Daca ne oprim la criteriile de alegere a distribuitorului, romanul mizeaza pe proximitate, pret si diversitatea gamei, in timp ce europeanul se orienteaza catre calitatea produselor, apreciaza respectul clientilor, plus etica (angajament pentru respectarea igienei, a sanatatii si a protectiei mediului).

Consumatorul roman a depasit trei etape de explorare a comertului

Acelasi raport indica faptul ca Romania a cunoscut trei etape in cei 16 ani parcursi de la revolutie: etapa I (intre anii 1990 si 1998), care a generat o explozie a importurilor, o crestere galopanta a inflatiei, coraborate cu o putere de cumparare scazuta. Mai putem vorbi de o diversitate de produse, dorinta de a experimenta a consumatorului roman, o deschidere spre nou, entuziasm dublate de reticenta si inclinatie spre economisire, plus teama de viitor. Aceeasi perioada a marcat si contactul romanilor cu comertul modern, o data cu deschiderea magazinului Metro. Varful de consum inregistrat in 1998 va fi depasit abia in 2003.

In cea de-a doua etapa (intre 1999 si 2002), tara noastra a cunoscut o temperare, dar si o diversificare a consumului. Acum s-au descoperit marcile, astfel ca oamenii si-au manifestat interesul pentru nou si o nevoie tot mai mare de schimbare. Aceasta etapa este cunoscuta ca una in care mofturile devin deja o necesitate. In 2001 se deschide insa primul hipermarket, Carrefour.

Urmeaza etapa a III-a (2003 - 2006), care a adus cu sine o explozie a creditelor imobiliare, mai multe asteptari din partea consumatorilor, dar si cu o exigenta legata de produse. Acum putem vorbi de o mai mare preocupare a romanilor pentru sanatate si confort. De asemenea, acestia manifesta interes pentru comertul modern si cel online, pentru nou, tehnologie, gadgeturi si HI-FI. In 2003 s-a inregistrat insa un nou varf de consum si o explozie de Hi-Tech.

Nicoleta Margineanu

Banking News