Mallurile se amana, supermarketurile "fug" in orasele mici

Marti, 17 Martie 2009, ora 09:12
2412 citiri
Mallurile se amana, supermarketurile "fug" in orasele mici

In timp ce dezvoltatorii de centre comerciale amana datele de deschidere sau de incepere a constructiilor, companiile ce detin lanturi de super sau hypermarketuri spera sa faca fata crizei economice prin orientarea spre orasele mici.

Cel mai costisitor mall din Bucuresti, Grand Arena, va fi deschis pe 25 martie, desi data initiala era programata pentru anul trecut. Centrul comercial a costat aproape 190 de milioane de euro.

Acesta este, insa, un caz fericit. Desi se afla intr-un stagiu foarte avansat de constructie, inaugurarea centrului comercial Tiago din Oradea a fost amanata deja de doua ori.

Astfel, desi trebuia sa fie gata in luna noiembrie a anului trecut, deschiderea a fost amanata pana in primavara lui 2009, iar, recent, reprezentantii companiei au anuntat ca inaugurarea va avea loc in luna septembrie.

De asemenea, proprietarii Euromall, din Galati, au luat decizia de a amana deschiderea pana la sfarsitul verii. Centrele comerciale Galleria din Suceva si Piatra-Neamt sunt si ele pe lista locatiilor care ar fi trebuit sa se deschida.

Motivul principal pentru aceste intarzieri il reprezinta gradul de ocupare scazut pe care il inregistreaza centrele comerciale. De exemplu, Tiago ar fi ocupat doar in masura de 50 de procente, in timp ce Euromall ar avea 80% din spatiul disponibil ocupat de magazine.

Fiind probabil influentate de indecizia dezvoltatorilor de centre comerciale din orasele mai mari, dar si de concurenta acerba de pe aceste piete, lanturile de supermarketuri si hypermarketuri se orienteaza spre orasele mai mici din Romania, pana acum ignorate de astfel de companii.

Carrefour a hotarat sa deschida locatii mai restranse, unele dintre ele in orase mai mici. Compania a anuntat un parteneriat cu Winmarkt, prin care va inchiria locatii in orase gen Turda sau Bistrita, dar si Cluj-Napoca.

De altfel, lanturile de supermarketuri par sa aiba o viata mai buna decat concurentii lor mai mari, hypermarketurile, tocmai datorita faptului ca acestea se extind pe cont propriu, fara sa aiba nevoie de o locatie in cadrul unui centru comercial mare.

Discounterii Profi, Plus si Minimax au anuntat ca isi vor mentine ritmul de expansiune, dorind sa profite de caderea pietei imobiliare. Astfel, ar putea fi deschise 70 de magazine apartinand acestor lanturi in 2009, fata de 55 de unitati inaugurate anul trecut.

Exinderea in orasele mai mici este si parte din strategia Plus, care a avut prima inaugurare din 2009 in Falticeni. Potrivit oficialilor companiei, se vor mai deschide alte 24 de magazine in acest an, in orase cu peste 15.000 de locuitori.

Tot din cauza intarzierilor aparute in constructia mallurilor, Real Hypermarket a anuntat ca doua deschideri ar putea fi amanate pentru urmatorii doi ani, dupa ce, in 2007, reprezentantii companiei planificasera extinderea retelei cu sapte unitati.

 

#mall, # supermarket, # dezvoltatori, # locatii, # constructii, # criza, # orase mici , #stiri Carrefour