Piata de retail din Romania va atrage in acest an cele mai mari investitii din regiune

Luni, 16 Aprilie 2007, ora 01:40
2161 citiri

Piata romaneasca de retail va atrage in acest an, din partea retelelor internationale de magazine, investitii de 700 milioane de euro, cel mai ridicat nivel din zona Europei Centrale si de Est, potrivit unui studiu realizat de firma poloneza de consultanta PMR.

Analistii arata ca, daca la mijlocul anilor '90 cele mai atractive piete pentru retailerii straini au fost Polonia, Cehia si Ungaria, situatia a inceput sa se schimbe in ultima perioada. Chiar daca sectorul de retail din Romania se afla la inceputul dezvoltarii, doar anul trecut trei lanturi de magazine au intrat pe aceasta piata, respectiv Auchan, Real si Spar.

Raportat la valoarea investitiilor in retail pe cap de locuitor, Romania va ocupa in acest an primul loc in Europa Centrala si de Est, cu o medie de 30,9 euro, urmata de Bulgaria, cu 28,5 euro.

Ungaria, Cehia si Slovacia se afla pe urmatoarele trei locuri in clasament, cu valori cuprinse intre 24,2 euro si 21,9 euro. Potrivit studiului, in Letonia si Estonia, investitia medie pe cap de locuitor se va cifra la circa 18 euro, in timp ce in Polonia valoarea va reprezenta doar jumatate din nivelul consemnat in Romania. Ultimele doua locuri vor fi ocupate in acest an de Lituania, cu o medie de 8,1 euro, si de Rusia, cu 2,2 euro pe locuitor.

"Europa Centrala, mai ales Polonia, Cehia si Ungaria, dar si Slovacia intr-o oarecare masura, devin piete saturate. Majoritatea retelelor de retail care au fost interesate de aceasta zona au intrat in aceste tari la mijlocul anilor '90. Aceste companii au avut timp suficient pentru a se dezvolta pe plan local si este normal ca ritmul de crestere sa nu mai fie acum la fel de rapid", se arata in studiul PMR.

In comparatie cu aceste state, Romania si Bulgaria sunt teritorii noi pentru retailerii internationali. Prima companie occidentala a inceput procesul de extindere in aceste tari in 1996 (Billa), dar investitiile straine cu adevarat importante au inceput sa apara odata cu apropierea momentului integrarii in Uniunea Europeana, la 1 ianuarie 2007.

Strategiile de dezvoltare aplicate de retaileri in Romania si Bulgaria sunt similare cu cele testate in Polonia si Cehia in urma cu cativa ani, companiile facand primul pas in marile orase, mai ales in capitala.

"Ceea ce este interesant este ca cele doua tarile balcanice profita de relativa lor subdezvoltare, noile hypermarketuri din Romania de exemplu fiind mult mai sofisticate si moderne decat cele construite in urma cu zece ani in Europa Centrala. In locul unor simple constructii cubice, cu cateva buticuri alaturate, subsidiarele Auchan, Carrefour si Cora din Romania si Bulgaria deschid complexuri comerciale care au, pe langa hypermarketurile propriu-zise, doua sau mai multe randuri de magazine si restaurante", se precizeaza in studiu.

Potrivit PMR, Romania este o piata mai atractiva decat Bulgaria, mai ales datorita populatiei mai mari, dar este foarte probabil ca retelele de retail straine vor incepe sa se dezvolte si in Bulgaria dupa ce isi vor atinge obiectivele din Romania.

Astfel, in Romania sunt prezente grupurile Metro (Metro-1996, Real-2006), Rewe (Billa, Selgros-1996), Carrefour (2001), Auchan (2006), ITM (Intermarche-2000), CBA(2002), Kaufland (2005), Louise Delhaize (2003), Maxima (2005), Spar (2006) si Tengelmann (2005), in timp ce in Bulgaria au intrat Kaufland (2004), Maxima (2005), Metro (1999), Migros Turk (2001), CBA (2003) si Rewe (Billa-1996). Totodata, Carrefour si Tengelmann au anuntat ca intentioneaza sa investeasca in Bulgaria din 2008.

Totusi, analistii sunt de parere ca si celelalte tari din regiune vor ramane atractive pentru companiile internationale, printre intrarile asteptate in curand numarandu-se cea a discounterului german Aldi, care se pregateste sa investeasca in Polonia si Ungaria. Totodata, lanturile deja prezente in zona vor continua sa se dezvolte. Companii precum Tesco si Carrefour nu se mai concentreaza pe formate de mari dimensiuni, care presupun costuri importante, ci incep sa isi indrepte atentia spre variante mai mici de magazine, precum un format compact de hypermarket si supermarket.

Bloombiz
(Sursa: Mediafax)