Romalimenta: Carrefour va negocia cu patronatele din industrie

Joi, 06 Martie 2008, ora 12:52
1269 citiri
Romalimenta: Carrefour va negocia cu patronatele din industrie

Reprezentantii Carrefour au acceptat sa participe la negocieri cu patronatele din industria alimentara in cadrul intalnirii programate la Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, a declarat presedintele Romalimenta, Sorin Mina. "Am discutat cu reprezentantul Carrefour care, dupa ce mi-a explicat ce puternice sunt supermarketurile iar eu i-am spus ca nici noi nu vom renunta, a fost de acord sa ne intalnim si sa discutam, iar acesta inseamna ca primul pas spre negocieri a fost facut", a declarat Sorin Mina.


Ministrul Agriculturii, Dacian Ciolos, a declarat ca ministerul pe care il conduce va media o intalnire intre producatorii, procesatorii si retailerii din industria alimentara pentru ca este necesara transparenta in modul in care sunt stabilite preturile.


Patronatele din industria alimentara solicita Consiliului Concurentei (CC) sa verifice piata de retail, au declarat joi reprezentanti ai asociatiilor patronale din domeniu, in cadrul unei conferinte de presa.


"Vom solicita CC sa ne comunice punctul de vedere pe care-l va obtine in urma analizei pe care o va face. Penalitatile pot ajunge la 10% din cifra de afaceri inregistrata in anul anterior. Noi nu dorim ca supermarketurile sa fie amendate, ci numai sa se aseze la masa cu noi si sa inceteze abuzul de putere. Cerem ca analiza sa fie confidentiala pentru ca oricum exista riscul ca unii producatori sa fie delistati, ca urmare a demersului nostru", a afirmat presedintele Patronatului National al Vitei de Vie si Viticulturii, Ovidiu Gheorghe.


Patronatele si sindicatele din industria alimentara propun elaborarea unui Cod de Bune Practici Comerciale in vederea eliminarii abuzurilor de putere exercitate de supermarketurile din Romania asupra producatorilor nationali prin impunerea unor conditii contractuale excesive.


Potrivit patronatelor din industria alimentara acest "razboi cu supermarketurile" exista peste tot in Europa, dar s-au semnalat cazuri in care solicitarile producatorilor au fost rezolvate.


In Marea Britanie, Comisia pentru Concurenta a identificat 52 de practici anticompetitive aplicate de retaileri in relatiile cu furnizorii si a recomandat ca principalele 4 supermarketuri de pe piata sa respecte un cod de bune practici in relatiile cu furnizorii.


De asemenea, potrivit datelor furnizate joi de patronatele din industria alimentara din Romania, in Franta, o lege din 1996 a instituit interdictia de vanzare sub costurile de productie. Apoi o noua lege stipuleaza ca toate contractele dintre retaileri si furnizori trebuie sa precizeze foarte clar toti termenii de pret fara discounturi ascunse.


Legea privind "dezvoltarea concurentei in serviciul consumatorilor", adoptata in Franta la 3 ianuarie 2008 prevede legi foarte dure si chiar excluderea de pe piata de retail pana la o perioada de 5 ani.


In  ceea ce priveste Germania, in 2005 s-a initiat o reforma a legislatiei privind activitatile comerciale pentru a limita puterea de cumparare a marilor companii care impun termeni si conditii speciale furnizorilor. De asemenea, in aprilie 2007 s-a intezis supermaketurilor din Germania sa vanda produse alimentare sub pretul de distributie angro.


Pe plan european s-a semnalat o evolutie ingrijoratoare in ceea ce priveste abuzurile exercitate de marile supermarketuri si in acest context in octombrie 2007 un grup de europarlamentari a depus in Parlamentul European o declaratie scrisa care a fost semnata de majoritatea necesara. Presedintele Parlamentului European, Hans-Gert  Pottering,  a anuntat ca declaratia scrisa privind anchetarea abuzurilor exercitate de marile supermarketuri a deveni rezolutie oficiala si va fi inaintata Comisiei Europene pentru a propune masuri adecvate si reglementari in vederea protectiei consumatorilor, lucratorilor si producatorilor.


Patronatele din industria alimentara din Romania recomanda o ancheta din partea Consiliului Concurentei din Romania, impreuna cu ANPC, care sa aiba neaparat un caracter confidential pentru a permite producatorilor si furnizorilor sa isi exprime liber nemultumirile.