Carte de business: Cele cinci tentatii ale unui CEO

Sambata, 22 Septembrie 2012, ora 00:00
3036 citiri
Carte de business: Cele cinci tentatii ale unui CEO

Partea umana a unui lider se poate manifesta in mod excesiv, ceea ce poate genera o raportare subiectiva la oamenii cu care lucreaza si o serie de probleme la nivelul modului de functionare a organizatiei.

Patrick Lencioni, autorul cartii "The Five Temptations of a CEO", sintetizeaza cele mai importante "tentatii" cu care se confrunta un manager si reflectarea acestora in cadrul relatiilor cu subordonatii si compania in ansamblul ei.

Resultate vs. status

Prima tentatie a unui manager, pe care o analizeaza Patrick Lencioni in cartea sa, este dorinta de a-si proteja statutul carierei sale, potrivit The Book Outlines Wiki.

Un lider trebuie sa isi puna o serie de intrebari pentru a-si da seama daca statutul sau este mai important decat compania pe care o conduce:

Considerati ca este vorba de un esec profesional atunci cand organizatia nu reuseste sa isi indeplineasca obiectivele?

Va intrebati adesea: ce urmeaza? Cum pot face mai bine decat alte persoane o serie de lucruri?

Va deranjeaza foarte mult daca institutia pe care o conduceti si-a depasit obiectivele, dar dumneavoastra ramaneti cumva in umbra?

Cel mai important obiectiv al unei companii este inregistrarea de rezultate pozitive. Unii lideri au tendinta sa se concentreze mai mult asupra propriei lor cariere, fiind distrasi astfel de la performantele pe care ar trebui sa le inregistreze companiile pe care le conduc.

Managerii pot lua decizii care sa ii protejeze pe ei sau reputatia lor sau, ceea ce e si mai rau, pot evita sa ia decizii care ii pot afecta. Liderii pot fi partinitori prin favorizarea si recompensarea persoanelor nepotrivite, doar pe baza atitudinii lor lingusitoare, defavorizandu-i astfel pe cei care contribuie cu adevarat la dezvoltarea companiei.

Responsabilitate vs. popularitate

Dorinta de a fi popular este o alta tentatie cu care se confrunta un manager. Pentru a-si da seama in ce categorie se plaseaza, liderii trebuie sa raspunda la urmatoarele intrebari:

Va considerati un prieten apropiat al subordonatilor directi?

Va deranjeaza daca acestia nu sunt multumiti de dumneavoastra?

Sovaiti adesea atunci cand trebuie sa dati feedback-uri negative subordonatilor directi?

Vorbiti adesea cu ei despre problemele aparute in cadrul organizatiei? De exemplu, atunci cand va referiti la personalul subordonat direct folositi sintagma "noi", iar cand va referiti la ceilalti angajati ii numiti "ei"?

Trebuie sa existe un echilibru in relatia dintre un manager si angajatii sai directi, astfel incat sa le poata spuna acestora deschis care sunt problemele si, daca este cazul, sa le poata transmite feedback-urile negative.

Cercetarile arata ca atitudinea liderilor fata de persoanele subordonate direct este mai indulgenta fata de modul in care se raporteaza la angajatii aflati la alte niveluri.

Claritate vs. siguranta

A treia tentatie a unui manager, asa cum apare in cartea lui Patrick Lencioni, este reprezentata de necesitatea de a lua decizii corecte, pentru a obtine un anumit grad de certitudine.

Pentru a-si da seama daca se confrunta cu aceasta tentatie, managerii trebuie sa raspunda la urmatoarele intrebari:

Va mandriti cu faptul ca aveti o precizie intelectuala?

Preferati sa asteptati sa primiti mai multa informatie decat sa luati o decizie bazata pe mai putine fapte?

Va place sa dezbateri o serie de probleme cu subordonatii directi in timpul intalnirilor?

O serie de directori, in special cei care au o orientare analitica, vor sa se asigure ca deciziile lor sunt corecte, astfel ca amana luarea acestora si nu reusesc sa le prezinte clar angajatilor. Acesti manageri ofera subordonatilor directi o directie de actiune vaga si ezitanta, sperand ca acestia isi vor da seama de raspunsurile corecte pe parcurs.

In acest fel, managerii transfera responsabilitatea asupra angajatilor si nu le ofera o directie de actiune clara. Autorul ii sfatuieste pe manageri sa puna un accent mai mare pe claritate decat pe exactitate.

Conflict vs. armonie

A patra tentatie a unui manager este dorinta de a trai in armonie. Urmatoarele intrebari releva daca aceasta tendinta se manifesta in cazul unui lider:

Preferati ca intalnirile de afaceri sa fie placute si agreabile?

Intalnirile dumneavoastra sunt adesea plictisitoare?

Va simtiti incomod la intalnirile la care subordonatii direci se cearta?

Cele mai bune decizii sunt luate dupa ce se cunosc pozitiile tuturor celor implicati, iar necesitatea excesiva de armonie restrictioneaza uneori "conflictul ideologic productiv".

Managerii sunt sfatuiti sa tolereze conflictele, sa incurajeze rapoartele directe pentru rezolvarea diferentelor de opinii si sa nu apeleze la atacuri personale la adresa angajatilor. Este necesar un echilibru in raportarea lor, pentru ca schimbul de idei sa se faca intr-un context productiv pentru ambele parti.

Incredere vs. invulnerabilitate

Liderii se pot afla in situatia in care nu tin cont de parerile celorlati, considerand ca nu pot gresi, iar deciziile lor sunt cele mai bune.

Aveti probleme sa recunoasteti ca va inselati?

Va temeti ca subordonatii vor sa ocupe pozitia pe care o detineti?

Incercati sa tineti secrete cele mai mari slabiciuni ale dumneavoastra fata de subordonatii directi?

Autorul cartii le recomanda acestora sa fie deschisi noilor idei si sa aiba incredere in abilitatile oamenilor cu care lucreaza.

Pentru ca o relatie de afaceri sa functioneze, partile trebuie sa aiba incredere una in alta. Sentimentul de incredere in oamenii cu care lucrezi creeaza ofera un cadru confortabil de munca. Tentatia cu care se confrunta un manager in acest sens este dorinta si disponibilitatea de a acorda celorlati o sansa.

Cartea "The Five Temptations of a CEO" poate fi comandata de pe Amazon la pretul de 14,40 dolari.

#carte de business, #caracteristici CEO, #relatie lider angajati, #trasaturi lideri, #lideri greseli , #Recenzii carti