Carte de business: Leadership in ritm de jazz

Sambata, 20 Octombrie 2012, ora 00:00
2647 citiri
Carte de business: Leadership in ritm de jazz

Leadershipul se aseamana cu jazz-ul, fiind mai mult o arta decat o stiinta, sustine autorul cartii "Leadership Jazz", Max DePree. Aceasta similitudine este aplicata in cazul relatiei dintre un lider si oamenii pe care ii conduce.

Un lider autentic trebuie sa aiba un anumit tip de relatie cu cei pe care ii reprezinta si ii conduce. Aceasta relatie implica luarea in considerare a calitatilor si cunostintelor acestora si un caracter permisiv in ceea ce priveste manifestarea celorlalti in pozitii de conducere.

Acest tip de relatie intre lider si persoanele care lucreaza cu el poate fi comparata cu functionarea unei trupe de jazz, unde ansamblul are o evolutie naturala, pentru ca fiecare parte componenta are un rol bine definit, recunoscut de ceilalti si, ceea ce e mai important, fiecare are un moment de afirmare, "conducand", in anumite momente, intreaga echipa.

Max DePree isi incepe cartea comparand stilul sau preferat de leadersip cu operatiunile executate de o trupa de jazz. Autorul sustine ca seful formatiei trebuie sa le permita celor din trupa sa se evidentieze in ariile lor de competenta in timp ce ghideaza si incurajeaza ansamblul ca intreg, potrivit Management Book Review.

Aceasta introducere rezuma ideile prezentate in carte. Autorul subliniaza ca un lider trebuie sa fie in acelasi timp si un discipol, prin faptul ca trebuie sa fie tot timpul atenti si sa tina cont de ideile si opiniile celor care lucreaza cu ei.

Atentia acordata celorlalti permite functionarea unei echipe sau a unei companii ca un intreg sau, cum sustine Max DePree, ca o echipa de jazz.

In momentul in care membrilor unei organizatii li se permite sa isi manifeste aptitudinile si sunt ascultati, se poate vorbi de o implicare activa a acestora, ceea ce explica metafora pe care o foloseste Max DePree pentru a caracteriza leadershipul.

In continuare, autorul isi argumenteaza ideile aratand de ce este nevoie ca un lider sa aiba o raportare diversa la cei cu care colaboreaza.

Max DePree crede ca liderii adevarati trebuie sa aiba o multime de calitati, precum integritate, onestitate sau responsabilitate, insa prezinta si niste idei mai interesante, precum cea potrivit careia cei mai mari lideri sunt niste "amatori".

In expunerea teoriei liderilor ca amatori, DePree foloseste exemplul lui Leonardo da Vinci, care avea diverse merserii si care e posibil sa nu fi fost un expert in toate aceste domenii, insa curiozitatea lui si diversele surse de cunoastere l-au transformat intr-un inventator si lider autentic.

DePree sustine ca liderii trebuie sa aiba deschidere pentru a-si ceda rolurile lor de conducatori subordinatilor, care pot detine cunostinte mai mari decat ei intr-un anumit domeniu.

Intr-o societate aflata in continua schimbare, inovatia este cheia supravietuirii. Adesea, liderii pot ajunge la noi nivele in inovare recunoscand talentele speciale si domeniile de expertiza ale subordonatilor si apeland la cunostintele lor.

Prin urmare, liderii trebuie sa fie mereu deschisi la invatare, crestere, acceptarea greselilor proprii si cooperare cu echipa lor.

Este normal ca managerii sa aiba o viziune si un plan, dar succesul implementarii acestora este aproape in totalitate legat de nivelul lor de receptivitate si deschidere catre ceilalti.

Autorul cartii sustine ca este important ca un lider sa primeasca diverse critici din partea angajatilor si sa le ceara sfaturi, atitudine care arata maturitate.

Idealul lui DePree in ceea ce priveste leadershipul este strans legat de morala personala si de etica, calea de mijloc fiind mult mai importanta decat scopurile, iar partea umana a celor care lucreaza intr-o organizatie este intotdeauna respectata.

Cartea "Leadership Jazz" poate fi comandata de pe Amazon, la pretul de 10,88 dolari.

#carte de business, #carte de business leadership, #caracteristici lider, #relatie lider angajati , #Recenzii carti