Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Carte de business: Te bazezi pe intuitie cand iei o decizie?

Carte de business: Te bazezi pe intuitie cand iei o decizie?


Luarea unei decizii nu este in totalitate un proces rational, poate sa aiba la baza si alte componente, precum experienta anterioara sau consultarea cu alte persoane. Intelegerea acestui proces permite imbunatatirea lui si, in acelasi timp, evaluarea gradului de credibilitate al altor factori care joaca un rol esential in adoptarea unei decizii.

Gary Klein, autorul cartii "The Power of Intuition: How to Use Your Gut Feelings to Make Better Decisions at Work", sustine ca procesul de luare a unei decizii nu este in intregime rational, ci se bazeaza pe experienta anterioara.

Gary Klein nu intelege prin intuitie un al saselea simt, ci ca pe o aptitudine care poate fi invatata, avand un rol esential.

Viziuni diferite asupra procesului decizional

Exista raportari diverse in ceea ce priveste mecanismul luarii deciziilor de catre manageri. Adeptii unui sistem rational al luarii deciziilor sustin ideea ca la baza acestora sta un sistem rational si toti pasii sunt logici. Exista insa si alte pareri, unele persoane sustinand ca natura muncii manageriale face imposibila o abordare rationala a luarii deciziilor, existand mai multi factori care impiedica acest proces.

Adeptii teoriei care sustin rolul primordial al ratiunii in management vad lucrurile in felul urmator: exista un scop clar care trebuie indeplinit si toate alternativele si consecintele sunt cunoscute. Prioritatile sunt clare, constante si stabile. Nu exista nici o constrangere in ceea ce priveste timpul sau costurile, iar decizia finala va maximiza profitul.

Abordarea rationalista a deciziilor are la baza ideea ca managerii au o capacitate mentala extraordinara atat pentru a-si aminti si a stoca imense cantitati de informatie, cat si pentru a procesa aceasta informatie in scopul alegerii solutiei optime in fiecare problema.

In practica insa, atunci cand un manager trebuie sa ia o decizie, lucrurile sunt diferite. Problemele pot sa nu fie atat de clare, stabilirea unui scop sa fie dificila, informatiile sa nu fie complete, prioritatile sa se schimbe, sa apara constrangeri legate de costuri si timp sau de maximizarea profitului.

Actiunile managerilor sunt limitate printr-o serie de constrangeri legate de timp, costuri sau infomatii. Astfel ca se ajunge la gasirea unor solutii alternative bazate pe experienta altora, sfaturi sau intuitie. In acest caz, ratiunea capata un rol limitat.

Rolul experientei in luarea unei decizii

In aceste conditii, unii cercetatori in domeniul stiintelor sociale au realizat ca intuitia joaca un rol esential in procesul luarii deciziilor. Autorul cartii "The Power of Intuition" arata ca managerii iau decizii rapide si eficiente bazandu-se pe tipare aflate in mintea lor, care sunt rezultate ale activitatii lor anterioare, fiind dobandite in timp. Atunci cand apare o situatie noua, care nu se incadreaza in aceste tipare, emotiile vor determina modul de actiune.

In opinia lui Gary Klein, intuitia este o aptitudine esentiala care se poate invata. Gary Klein nu intelege prin intuitie un al saselea simt, ci ca pe o competenta care poate fi dobandita.

Cartea lui porneste de la o serie de interviuri cu persoane care activeaza in diverse domenii de activitate, precum manageri de top, medici sau pompieri, fiind analizat modul in care acestea iau deciziile corecte.

Cartea lui Gary Klein este vazuta de critici ca fiind un instrument foarte util pentru a intelege, a descoperi si a utiliza intuitia. Abordarea lui Klein are in spate mai mult de 20 de ani de cercetari in domeniul comportamentului oamenilor care se bazeaza pentru intuitie pentru a lua decizii rapide si bune.

"Intuitia este modul in care transpunem experienta noastra in actiune", spune Gary Klein. Acesta este principiul celor trei parti ale cartii: "Intuitia: Moduri de a o dezvolta", "Intuitia: moduri de a o aplica" si "Intuitia: moduri de a o proteja".

Ideea lui Klein este ca intuitia actioneaza pe baza unei cunoasteri anterioare pe care o detin oamenii, dobandita prin experienta.

Cartea ofera instrumente de invatare si studii de caz. Autorul cartii sustine ideea ca intuitia constituie un instrument puternic in luarea deciziilor, atat la nivel individual, cat si organizational. Multe din observatiile lui Klein contribuie la intelegerea felului in care experienta poate sa sustina intuitia.

O alta idee este ca instrumentele clasice folosite de o organizatie, precum datele, statisticile sau elementele de tehnologia informatiei pot slabi capacitatea de a lua decizii bune daca nu sunt utilizate cu atentie. Cartea prezinta si ceea ce inseamna un expert intr-un anumit domeniu de activitate.

Cartea "The Power of Intuition: How to Use Your Gut Feelings to Make Better Decisions at Work" poate fi comandata la Libraria Carturesti, la un pret de 91 de lei, sau pe Amazon, la un pret de 11,53 de dolari.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2691 ori