Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Bani din culori

Bani din culori
"Bine alese, culorile dopeaza vanzarile, afirma Clement Derock, asociat al cabinetului de design Seenk. E cazul calculatoarelor iMac de la Apple al caror succes fulminat se datoreaza culorilor acide folosite."

Astazi din ce in ce mai multi jucatori precum SEB, L'Oreal sau Piper Heidsieck recurg la designeri coloristi, care adulmeca tendintele in materie si au stiinta de a alege culorile in functie de influenta lor asupra comportamentului uman. "Este stiintific probat de exemplu ca rosu accelereaza activitatea musculara, explica Louise Frederique Sainker, specialist in gestionarea stresului. Galbenul stimuleaza si el facultatile mentale, in timp ce verdele are virtuti relaxante."

Iata de ce fabricantul de vopseluri Ripolin a clasat in doi ani 200 de referinte ale produselor sale nu dupa utilizare (sali de baie, camere etc), ci dupa efectele produse asupra clientilor. Botezata Colorterapia, gama include 7 subgame: de la cea "temperata" (nuante de verde), si "tonifianta" (nuante de galben) la "linistitoare", caracterizata prin diferite tonuri de grena sau roz sters. Conceptul a "prins" iar notorietatea marcii a crescut in cateva luni de la 28 la 34%, ajungand in scurt timp sa detina 11% din piata franceza.

Concluzia oficialilor companiei dupa aceasta experienta? Culorile clare, luminoase sunt cele care se vand cel mai bine si fara indoiala ele dau impresia ca o anumita piesa sau produs este mai mare.

Un obiect, marimi diferite

Culorile ne altereaza perceptiile. Un obiect alb pare mai mare decat unul negru identic iar o bautura intr-un pahar rosu pare mai calda decat una intr-un recipient verde, observa Nicolas Gueguen, doctor in psihologie1049889222_8727d3c02e.jpg cognitiva si directorul laboratorului de cercetare Gresico.

Acest efect inselator este exploatat si in industria automobilistica unde rosu este utilizat in special pentru a pune in valoare linia si aripile unei masini. Un model de aceasta culoare pare mai sportiv. Totusi, se cumpara bine si masinile in nuante de gri. Motivatia? Ascund mai bine murdaria si sunt mai usor de revandut ulterior.

Specialistii in marketing au invatat sa se serveasca de culori pentru a-si vinde mai usor produsele vizand segmente precise de public. Grena metalizat (numit de specialisti rosu satinat cayenne), la moda in urma cu doi ani, a fost culoarea preferata atat a producatorilor de telefonie fixa (cazul Siemens, care a lansat gama Gigaset), cat si a celor din industria electrocasnica (vezi Electrolux care, in 2005, a impus pe piata romaneasca aspiratorul Ergorapido 2 in 1). Acceptat de femei - considerate de marketieri drept decidente majore in procesul de achizitie a unui produs - grena-ul a "umblat" la coarda sensibila a viitoarelor consumatoare de astfel de produse.

Cand culorile duc la esecuri

Dincolo de teorie si de practica, nu trebuie amestecate pensulele ori culorile. Pe romaneste, asocierea unei culori la un anumit produs nu este sortita mereu succesului. Amintiti-va cazul Pepsi Blu, lansat in urma cu cativa ani, preajma Sarbatorilor de iarna: sticla cu bautura acidulata albastra a fost un esec rasunator al companiei in Romania. Cazul nu a fost singular. In 2000, Nestle a facut o alegere gresita cu un iaurt prezentat intr-un pahar gri metalizat. "Multi consumatori l-au asimilat unui medicament", explica Brice Auckenthaler, de la cabinetul de consultanta in marketing Experts Consulting.

Fiecare culoare are o simbolistica proprie si nu poate fi folosita la voia intamplarii ori aplicata oricarui produs. Ketchupul, de exemplu, este asociat rosului de la tomate. O evidenta pe care Heinz a inteles-o destul de tarziu. Ketchupul sau verde, lansat in Europa in 2001, n-a mers. Nici macar englezii, al caror bun gust e pus adesea la indoiala, nu l-au vrut. La fel, romanii au refuzat ketchupul de la Tommy.

Cum vand culorile

culori.jpgDior:Un singur parfum, 4 universuri diferite

Poison, Tendre Poison, Hypnotic Poison si Pure Poison. Avand ca baza florile albe, toate patru aceste parfumuri au aproape acelasi miros dar evoca un imaginar diferit gratie culorii flaconului: violet senzual, verde insolent, rosu diabolic sau alb sofisticat.

Lancome:Oranj pentru italience si roz pentru japoneze

Femeile din nordul Frantei prefera rujul de buze pastel. In sud insa, frantuzoaicele adora rujurile in nuante de maro cald si cele in nuante profunde. "Dar un consens exista asupra rozului, cumparat in intregul Hexagon", explica Cecile Derein, sef de productie la Lancome.

SEB: Culorile inchise, varful gamei

Cu cat culoarea este mai sobra, cu atat consumatorul asociaza produsul cu luxul spre deosebire de culorile clare, luminoase, care te fac sa te gandesti la acesta ca si cum ar fi unul ieftin. Pornind de la aceasta constatare, SEB, lider pe piata electrocasnicelor de uz casnic, a atribuit fiecareia dintre marcile sale o paleta cromatica adaptata clientelei. Astfel, brandului Rowenta - care se adreseaza celor cu venituri peste medie, i-au revenit bleumarinul si negrul satinat, in timp ce brandului Moulinex - al carui tinta o reprezinta consumatorul cu venituri medii, i-au revenit galbenul si portocaliul.

Opinia specialistului

"In practica comerciala a devenit o obisnuinta sa fie utilizate insemne sau simboluri, marci, elemente de creatie artistica, dar si o singura culoare pentru a determina cresterea vanzarii unor produse sau servicii.

Acestepractici le gasim astazi sub titulatura de practici de marchandising si reprezinta un ansamblu de studii si tehnici utilizate - impreuna sau separat - de catre producatori si distribuitori in scopul cresterii profitului rezultat din vanzarea produselor, prin adaptarea permanenta a sortimentelor la cerintele pietii si prin prezentarea corespunzatoare a marfurilor.

Pentru ca o culoare sa fie "profitabila" financiar, ea nu trebuie sa aiba nici o legatura cu caracteristicile recunoscute ale produsului. Nu s-ar putea inregistra culoarea galbena pentru sucul din banane sau rosie pentru cel din rosii pentru ca nu ar avea nimic distinctiv. In schimb, promovarea unei culori, lila in cazul Cadbury, care nu aminteste nimic despre originea sau calitatea produsului, presupune un efort financiar consistent pentru a crea o legatura in perceptia consudior_christian_poison.jpgmatorului intre ciocolata si culoarea lila. In acel moment culoarea devine profitabila dar si un drept care trebuie aparat."

Violeta Bozocea, consilier juridic in proprietate industriala si membra a Camerei Nationale a Consilierilor in Proprietate Industriala

Ce spun culorile si impactul lor

ALBASTRU: culoarea preferata a europenilor in special a barbatilor. Este cea mai rece culoare si simbolizeaza depasirea oricaror griji si loialitatea (vezi uniformele politistilor).

ALB: asociat puritatii, simplitatii si luminii, albul simbolizeaza totodata raceala si pasivitatea. In Asia este culoarea doliului.

GRI: sinonim cu tehnologia si eficacitatea, este destinat in special high-tech-ului sau produselor masculine. Pe de alta parte da o senzatie de tristete.

PORTOCALIU: calda si mai putin brutala ca rosu, evoca veselia si dinamismul. Favorizand achizitiile instinctive (din impuls), pare cateodata "cheap" (asociat discounturilor).

ROSU: culoarea pe care ochiul o percepe cel mai rapid (in 0,02 secunde). Sinonima cu energia si viteza, ea evoca totodata pericolul si mania.

NEGRU: simbolizeaza moartea in occident dar este utilizata pentru gama de lux dand produselor o imagine de varf de gama.

edp.jpgVERDE: culoarea naturii si a sperantei, este totusi rar utilizata in industrie cu exceptia apelor si a conservelor.

Bloombiz

Aboneaza-te la <a href=http://newsletter.vodanet.ro/gateway/?a=YT1CbG9vbWJpel8xMiZiW109aW5mb2Jsb29tYml6XzE4 target=_blank>newsletter-ul infoBloombiz</a> ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2572 ori