Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Europa nu ne lasa sa ne vindem ieftin - 28 Februarie 2008

Europa nu ne lasa sa ne vindem ieftin - 28 Februarie 2008
Comisia Europeana a taiat din facilitatile ulterioare privatizarii acordate de statul roman. Doar guvernul iese "sifonat" dupa decizia CE: a acordat ajutor de stat fara acordul UE. Comisia Europeana a facut o demonstratie de forta in cazul vanzarii fabricii Automobile Craiova si a stabilit ca aceasta a fost subevaluata, iar pretul corect ar fi 84 milioane de euro si nu 57 de milioane, atat cat a oferit Ford, in bani.



Diferenta de 27 de milioane de euro nu va fi platita de reprezentantii companiei americane si nu vor ajunge in plus la buget, deoarece suma va fi scazuta din ajutorul acordat de statul roman producatorului de automobile. Statul a negociat cu reprezentantii companiei Ford o schema de ajutor de stat regional in valoare de aproximativ 120 milioane de euro pentru facilitatea legarii la utilitati, infrastructura si terenuri. Practic, din aceasta schema s-ar putea scadea suma suspectata de CE ca fiind ajutor ilegal de stat.



Comisia a inceput investigarea cazului in octombrie 2007 din cauza ca a considerat ca statul roman a acceptat un pret mai mic. E drept ca la schimb cu respectarea conditiilor privind productia (200.000 de autorurisme in al patrulea an) si pastrarea salariatilor (3.900 la numar).



In plus, Ford a fost singura companie care a venit cu o oferta pentru pachetul de 72,4% din fabrica olteana, detinut de stat.



Cum vor fi recuperati banii?




Reprezentantii guvernului si cei ai producatorului american se vor intalni abia saptamana viitoare pentru a stabili modalitatea de compensare a banilor. "Pretul de achizitie ramane la 57 de milioane de euro pentru cele 72,4% din actiunile pe care statul le detine la Automobile Craiova", a declarat Nadia Crisan, consultant al Ford Europa in procesul de privatizare.



Pe de alta parte, oficialii AVAS asteapta sa vada cum vor negocia americanii. "Contractul nu se schimba pentru ca nu are cum, dar toata discutia va fi pe banii care i se cuvin statului", ne-a spus Constantin Botez, vicepresedintele AVAS.



Surse din Autoritatea Statului au declarat ca "inca nu este stabilit in ce forma vor veni aceste fonduri suplimentare din partea Ford si nici cand se va face plata".




In asteptare




"Decizia Comisiei este cam ambiguu formulata, iar pana luni vor fi discutii intre AVAS si Ford pentru a se sti cum vor fi dati banii si daca vor ajunge toti la stat", au adaugat sursele din AVAS.



Pana acum, Consiliul Local Craiova nu a emis nicio hotarare care sa faciliteze in vreun fel sosirea americanilor in oras sau activitatea Ford la fabrica de automobile, au spus reprezentantii autoritatilor locale, speriati de efectele unei decizii in acest sens.



Singura doleanta a americanilor a fost ca productia de energie electrica din zona sa se dubleze. "Daca este real ce ne cer, se va dubla consumul de agent termic furnizat de CET Craiova. Practic, ne cer sa le asiguram o cantitate egala cu cea pe care o dam Craiovei", a spus Ioan Dinulescu, directorul Complexului Energetic Craiova.



O mare problema o reprezinta insa terenurile pentru partenerii Ford. Producatorii de componente si subansamble solicita teren pentru amplasarea unitatilor lor cat mai aproape de fabrica, numai ca nici Primaria Craiova, nici Consiliul Judetean Dolj nu detin macar o palma de pamant in jurul orasului. (Gabriela Zanfir)







ISTORIC





Ajutoare cu probleme




> In 2002, Comisia Europeana a cerut companiei aeriene din Grecia, Olympic Airlines, sa returneze statului grec suma de 160 de milioane de euro. Banii au fost considerati ajutor ilegal.



> In august 2002, compania olandeza SCI Systems a rambursat autoritatilor din Olanda suma de 3,8 milioane guldeni olandezi (1,7 milioane euro). Autoritatile europene au considerat ca banii dati pentru construirea unei fabrici pentru asamblarea de PC-uri pentru HP in Friesland, la finele anilor '90, sunt ajutor de stat ilegal.



> In mai 2004, CE a dispus ca postul public de televiziune din Danemarca, TV2, sa ramburseze supracompensarea acordata pentru furnizarea de servicii publice. Investigatia a aratat ca ajutorul de stat pe care il primea postul TV2 depasea cu 84,4 milioane de euro cheltuielile pentru realizarea serviciului public.



> In martie 2005, CE a cerut Germaniei sa recupereze 6,7 milioane de euro de la producatorul de acid fosforic Chemische Werke Piesteritz. Compania a beneficiat de facilitati in anii 1997-1998.




LA TRANTA CU EUROPA





Tariceanu: "Comisia vrea ca noi sa producem nasturi"




Reprezentantii producatorului american de masini sustin ca vor respecta decizia Comisiei Europene. "Planurile si angajamentele noastre pentru fabrica din Craiova raman neschimbate. Acum, scopul nostru este acela de a prelua cat mai curand posibil fabrica si de a o transforma intr-un centru de productie auto de talie internationala", a declarat John Fleming, presedintele Ford Europa, intr-un comunicat de presa.



Acesta sustine ca saluta decizia Comisiei Europene. Reprezentantii Ford au confirmat faptul ca, in cel mai scurt timp, vor veni la Craiova pentru a da drumul la productie. "Achizitia fabricii va fi finalizata dupa adoptarea legii speciale pentru privatizarea Automobile Craiova de catre Parlamentul Romaniei.



Legea speciala urmeaza sa fie adoptata in data de 4 martie 2008", se mai arata in comunicatul Ford Europa. Legea de privatizare a trecut deja de Senat si urmeaza sa fie aprobata si de Camera Deputatilor, camera decizionala pentru acest proiect.



Chiar daca practic statul roman are de castigat in urma acestei decizii, pentru ca Ford isi va mentine angajamentele, premierul Calin Popescu-Tariceanu s-a aratat indignat de verdictul oficialilor europeni.




Putea sa ne coste mai mult




"Era mai bine sa vindem uzina pentru a produce hartie igienica sau a construi un complex de magazine? Cand toata Europa vorbeste despre locuri de munca, se considera ca noi distorsionam competitia. Ce vrea Comisia, noi sa producem nasturi, iar altii avioane si automobile?", a replicat dur Tariceanu.



Nici guvernul nu va contesta insa decizia executivului european pe motiv ca acest lucru ar putea amana si mai mult finalizarea privatizarii. "Comisia apreciaza ca ar fi vorba de un ajutor de stat, dar, in fapt, noi am avut o singura oferta, cu un pret", a explicat Tariceanu. Acelasi ton acid l-a folosit si pre- sedintele Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu, care a multumit CE ca "a binevoit in cele din urma sa faca treaba pentru care o platim".



Totusi, reprezentantii guvernului recunosc ca pretul putea fi si mai mare. Penalizarea primita de Ford de la Comisia Europeana este un pret mic pentru un proiect de o asemenea anvergura, sustine Mihai Voicu, ministrul pentru Relatia cu Parlamentul si membru al Comisiei de Privatizare.



"Ford vine la Craiova. Penalizarea sau reevaluarea, spuneti-i cum vreti, de 27 de milioane de euro este un pret mic pentru un proiect de o asemenea anvergura. Decizia Comisiei Europene (CE) este o chestiune minora in comparatie cu proiectul pe care Ford il gandeste la Craiova", a afirmat Voicu, citat de Mediafax.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 710 ori