Banii din taxa de poluare auto ar putea fi investiti si pentru innoirea parcului auto din transportul public, prin acordarea unei prime de casare, propunerea urmand sa fie analizata in sedinta de luni a Executivului, a declarat, sambata, premierul Tariceanu.
Potrivit sefului Executivului, propunerea a
fost avansata in cadrul audierii publice pe tema taxei auto, organizata de
Academia de Advocacy.
"Avem o propunere pe care o analizam si
luni va trebui sa transam asupra ei, si anume ca din Fondul de Mediu sa dam
bani sub forma unei prime de casare pentru innoirea parcului auto, inclusiv
pentru vehiculele din zona transportului public. Aceasta propunere mi se pare
rezonabila, pentru ca, in orase, si autobuzele sunt foarte poluante", a
declarat premierul la Realitatea TV.
Prima de casare se acorda, in prezent,
proprietarilor autoturismelor mai vechi de 12 ani, care primesc in schimbul masinii
vechi suma de 4.000 de lei, sub forma unui avans pentru cumpararea unei masini
noi. Programul, care vizeaza inlocuirea masinilor vechi, poluante, este
cunoscut sub numele de "Programul Rabla".
Concluzia audierii publice pe tema taxei
auto arata ca principiul nediscriminarii trebuie aplicat la toate tipurile de
autovehicule, indiferent de proprietar (privat, public). In plus, unii cetateni
au aratat ca emisiile din surse fixe (cum ar fi CET-urile) sunt taxate la un
nivel mai scazut decat cele din surse mobile (autovehicule).
In acelasi timp, majoritatea depozantilor
considera nivelul de taxare necorelat cu gradul de suportabilitate al cetatenilor.
O alta ingrijorare se refera la faptul ca taxa de poluare nu este un factor de
stimulare al innoirii parcului auto national. Cei mai multi depozanti au mai
propus ca taxa de poluare sa fie platita periodic - anual sau corelat cu
recertificarea autoturismelor.
Alte recomandari transmise Guvernului in
urma audierii se refera la revizuirea formulei de calcul in functie de durata
de viata a autovehiculului si analizarea corelarii cu alte acte normative sau
instituirea unui sistem de bonificatii, care sa accelereze procesul de innoire
a parcului auto national. Toate aceste concluzii se constituie in recomandari inaintate
Guvernului de comisia de experti, insa Executivul nu este obligat sa tina seama
de ele.