Update Gruia (GFR), despre competitori: "Pisica, atunci cand nu ajunge la slanina..."

Miercuri, 19 Iunie 2013, ora 12:03
2554 citiri
Update Gruia (GFR), despre competitori: "Pisica, atunci cand nu ajunge la slanina..."

Romanii de la Transferoviar Grup s-au retras din cursa pentru cumpararea pachetului majoritar de actiuni de la CFR Marfa. Singur ofertant in aceasta cursa a ramas Grupul Feroviar Roman (GFR), companie controlata de omul de afaceri Gruia Stoica.

"O sa fiu un pic rautacios, pentru ca m-am saturat de atatea luni de zile de cand se fac comentarii si o sa spun o vorba romaneasca: pisica, atunci cand nu ajunge la slanina, zice ca-i vineri. Toti stiam conditiile, de la inceput. In momentul in care iti permiti sa treci Atlanticul, citesti foarte bine anuntul, ce se intampla acolo, iti faci o analiza. Nu stiu si nici nu ma intereseaza ce invoca competitorii, eu mi-am cautat drumul meu", a declarat seful GFR, Gruia Stoica pentru Digi24.

Intrebat daca, prin aceasta miscare se confirma zvonurile potrivit carora GFR ar fi fost favorizat in acest proces de privatizare, Gruia Stoica a raspuns:

"Argumentul meu ca nu am fost favorizati este reducerea cifrei de afaceri in timpul jocului. GFR are o cifra de afaceri de 185 milioane de euro, iar in aceasta licitatie s-a redus de trei ori cifra de afaceri".

Al treilea investitor care a cumparat caietul de sarcini, dar nu a mai depus o oferta preliminara, OmniTRAX contesta procesul de privatizare al CFR Marfa, principalul motiv fiind lipsa de transparenta.

Reprezentantii companiei americane au depus in data de 14 iunie 2013 o contestatie la procesul de privatizate a CFR Marfa, in care este contestata "procedura de privatizare a CFR Marfa derulata pana la data de 05.06.2013 si finalizata cu o instiintare emisa de Ministerul Transporturilor, prin care aceasta a fost decazuta din dreptul de participare la etapele ulterioare ale procesului de privatizare".

Cine sunt cei care nu "au mai ajuns la slanina"

In competitie cu GFR a intrat, atat in prima licitatie cat si la a doua, consortiul format din Transferoviar alaturi de austriecii de la Donau-Finanz GmbH & Co. Care ar fi fost atuurile companiei clujene ce ar fi lucrat in favoarea CFR:

- servicii si logistica. Transferoviar este o companie care are ca obiect de activitate asigurarea serviciilor de transport si logistica feroviara, manevrare feroviara de marfa si gestionare de infrastructura feroviara.

- relatia "traditionala" cu CFR.Si Transferoviar, la fel ca GFR a avut contacte cu CFR Marfa intrucat compania controleaza societati cheie pentru buna functionare a companiei feroviare de stat: Remarul 16 Februarie si SIRV Brasov.

Remarul 16 Februarie SA, infiintata in anul 1870, este o societate cu capital integral privat, romanesc, ce are ca obiect principal de activitate constructia, modernizarea si repararea materialului rulant de cale ferata.

CFR SIRV Brasov(Intretinere si Reparatii Vagoane de Calatori Brasov) este o companie din industria feroviara din Romania. Are ca obiect de activitate repararea si intretinerea vagoanelor de calatori. A fost o filiala a CFR Calatori pana in anul 2003, cand a fost privatizata.

- forta financiara. Pentru sustinerea financiara, Transferoviar a apelat la Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria, un fond de investitii care administreaza active de peste 2 miliarde de euro in domenii cum ar fi managementul activelor, investitii, fuziuni si achizitii, restructurari, dezvoltare rezidentiala. Donau-Finanz este calificat in faza finala a procesului de privatizare a unitatii de transport de marfa a Cailor Ferate Bulgare (BDZ) - BDZ Freight Services.

Transferoviar avea in 2011 o cifra de afaceri de 87,6 milioane de lei si un profit net de 13,4 milioane de lei. Compania avea 355 de angajati si datorii de 91,4 milioane de lei.

OmniTRAX

OmniTRAX este singura companie cu capital strain care a fost interesata de achizitionarea pachetului majoritar de actiuni la CFR Marfa.

Pe lista punctelor forte ale acestei companii, care ar fi ajutat CFR Marfa sa iasa din impas s-ar putea enumera urmatoarele:

- background american. OmniTRAX se prezinta ca fiind una dintre cele mai importante companii de transport si management feroviar din Statele Unite.

- relatiile oficiale. Omul care controleaza societatea americana, Philip Bloom, a intretinut de-a lungul timpului relatii la varf in Romania, intermediind afaceri grele in tara noastra. Daca in anii '70 a negociat franciza Pepsi pentru Romania, dupa revolutia a intermediat obtinerea unui credit extern pentru achizitionarea a cinci aeronave Boeing 737-300 pentru Compania Tarom. O afacere care are legatura cu industria feroviara si in care Bloom a avut un rol esential a fost vanzarea pachetului majoritar de la Astra Vagoane Arad.

Totusi, nici OmniTRAX nu face exceptie la capitolul controverse. Firma este detinuta de Philip Bloom, un om de afaceri american care a fost condamnat in SUA pentru mituire, spalare de bani si frauda. In plus, el a fost obligat la plata unor despagubiri de 3,6 milioane de dolari si cercetat inclusiv de autoritatile romane pentru ca banii murdari ar fi circulat si in afacerile din Romania.

Grupul Feroviar Roman(GFR) - singurul competitor ramas in cursa

Compania detinuta de Gruia Stoica, este al doilea mare operator de transporturi feroviare din Romania.

Pe lista avantajelor companiei care o recomanda ca investitor pentru CFR Marfa se afla:

- numarul mare de vagoane si locomotive pe care le detine si care ar putea completa flota CFR. In prezent, Gupul Feroviar Roman opereaza cu 8.000 de vagoane si 260 de locomotive.

- relatia "traditionala" cu CFR. Compania controlata de Gruia Stoica s-a dezvoltat prin preluarea a peste 6.000 de vagoane de la CFR, prin operatiunea Rolling Stock Company. In 2007, compania respectiva a fost creata in asociere cu CFR, GFR si Raiffeisen Bank.

CFR a intrat in forma cu un aport de capital constituit din 6.400 de vagoane. Un an mai tarziu, banca si-a anuntat intentia de a-si vinde cele 17 procente, dar CFR nu a activat clauza de preemtiune, astfel ca actiunile au fost cumparate de GFR, care a devenit majoritara.

GFR a inregistrat in 2012 un profit de 4,5 milioane de euro. Grupul Grampet detine participatii majoritare la Bulgarian Railway Company, la Train Hungary, compania de reparatii si constructii vagoane Zelvoz Smederevo (Serbia), Eurorail Ucraina, Eurorail Moldova si Mozambic Reilly Company.

In 2012 averea omului de afaceri Gruia Stoica si a partenerului sau de afaceri, Vasile Didila, ambii galateni din localitatea Toflea, a crescut la 530-550 milioane de euro, potrivit Topului 300 "Cei mai bogati romani", publicat de revista Capital.

Pretul de pornire al licitatiei pentru 51% din actiunile CFR Marfa este de aproape 800 de milioane de lei.

Un nou scandal pentru Guvern. Damen a dat in judecata Romania la o curte internationala de arbitraj
Un nou scandal pentru Guvern. Damen a dat in judecata Romania la o curte internationala de arbitraj
Premierul Marcel Ciolacu confirma faptul ca olandezii de la Damen au dat in judecata Romania, aratandu-se in acelasi timp optimist in ceea ce priveste rezolvarea pe cale amiabila a disputelor...
Razer a lansat noul model de mouse Viper V3 Pro, conceput alături de gameri profesioniști
Razer a lansat noul model de mouse Viper V3 Pro, conceput alături de gameri profesioniști
Razer a lansat noul model de mouse Viper V3 Pro, conceput în colaborare cu unii dintre cei mai buni jucători de esports, inclusiv Zachary „zekken” Patrone, campion și MVP al turneului...
#CFR marfa privatizare, #investitori CFR Marfa, #achizitie CFR Marfa , #Investitii