Armele cu care se lupta cei trei candidati pentru CFR Marfa

Joi, 09 Mai 2013, ora 13:55
2692 citiri
Armele cu care se lupta cei trei candidati pentru CFR Marfa

Trei companii au intrat in competitia pentru privatizare CFR Marfa: Grup Feroviar Roman (GFR), Transferoviar in asociere cu Donau-Finanz GmbH& Co KG Austria si Omnitrax. Business24 a analizat principalele atuuri ale candidatilor.

Fiecare companie are o istorie interesanta, dar si elemente care o "recomanda" ca investitor pentru CFR Marfa.

GRUP FEROVIAR ROMAN (GFR)

Compania detinuta de Gruia Stoica, este al doilea mare operator de transporturi feroviare din Romania.

Pe lista avantajelor companiei care o recomanda ca investitor pentru CFR Marfa se afla:

- numarul mare de vagoane si locomotive pe care le detine si care ar putea completa flota CFR. In prezent, Gupul Feroviar Roman opereaza cu 8.000 de vagoane si 260 de locomotive.

- relatia "traditionala" cu CFR. Compania controlata de Gruia Stoica s-a dezvoltat prin preluarea a peste 6.000 de vagoane de la CFR, prin operatiunea Rolling Stock Company. In 2007, compania respectiva a fost creata in asociere cu CFR, GFR si Raiffeisen Bank.

CFR a intrat in forma cu un aport de capital constituit din 6.400 de vagoane. Un an mai tarziu, banca si-a anuntat intentia de a-si vinde cele 17 procente, dar CFR nu a activat clauza de preemtiune, astfel ca actiunile au fost cumparate de GFR, care a devenit majoritara.

GFR a inregistrat in 2012 un profit de 4,5 milioane de euro.

TRANSFEROVIAR

In competitie cu GFR a intrat si consortiul format din Transferoviar alaturi de austriecii de la Donau-Finanz GmbH & Co. Atuurile companiei clujene ar fi urmatoarele:

- servicii si logistica. Transferoviar este o companie care are ca obiect de activitate asigurarea serviciilor de transport si logistica feroviara, manevrare feroviara de marfa si gestionare de infrastructura feroviara.

- relatia "traditionala" cu CFR. Si Transferoviar, la fel ca GFR a avut contacte cu CFR Marfa intrucat compania controleaza societati cheie pentru buna functionare a companiei feroviare de stat: Remarul 16 Februarie si SIRV Brasov.

Remarul 16 Februarie SA, infiintata in anul 1870, este o societate cu capital integral privat, romanesc, ce are ca obiect principal de activitate constructia, modernizarea si repararea materialului rulant de cale ferata.

CFR SIRV Brasov(Intretinere si Reparatii Vagoane de Calatori Brasov) este o companie din industria feroviara din Romania. Are ca obiect de activitate repararea si intretinerea vagoanelor de calatori. A fost o filiala a CFR Calatori pana in anul 2003, cand a fost privatizata.

-forta financiara. Pentru sustinerea financiara, Transferoviar a apelat la Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria, un fond de investitii care administreaza active de peste 2 miliarde de euro in domenii cum ar fi managementul activelor, investitii, fuziuni si achizitii, restructurari, dezvoltare rezidentiala. Donau-Finanz este calificat in faza finala a procesului de privatizare a unitatii de transport de marfa a Cailor Ferate Bulgare (BDZ) - BDZ Freight Services.

Transferoviar avea in 2011 o cifra de afaceri de 87,6 milioane de lei si un profit net de 13,4 milioane de lei. Compania avea 355 de angajati si datorii de 91,4 milioane de lei.

OMNITRAX

Omnitrax este singura companie cu capital strain interesata de achizitionarea pachetului majoritar de actiuni la CFR Marfa.

Pe lista avantajelor acestei companii s-ar putea enumera urmatoarele:

- background american. Omnitrax se prezinta ca fiind una dintre cele mai importante companii de transport si management feroviar din Statele Unite.

- relatiile oficiale Omul care controleaza societatea americana, Philip Bloom, a intretinut de-a lungul timpului relatii la varf in Romania, intermediind afaceri grele in tara noastra. Daca in anii '70 a negociat franciza Pepsi pentru Romania, dupa revolutia a intermediat obtinerea unui credit extern pentru achizitionarea a cinci aeronave Boeing 737-300 pentru Compania Tarom. O afacere care are legatura cu industria feroviara si in care Bloom a avut un rol esential a fost vanzarea pachetului majoritar de la Astra Vagoane Arad.

Totusi, nici Omnitrax nu face exceptie la capitolul controverse. Firma este detinuta de Philip Bloom, un om de afaceri american care a fost condamnat in SUA pentru mituire, spalare de bani si frauda. In plus, el a fost obligat la plata unor despagubiri de 3,6 milioane de dolari si cercetat inclusiv de autoritatile romane pentru ca banii murdari ar fi circulat si in afacerile din Romania.

Pretul de pornire al licitatiei pentru 51% din actiunile CFR Marfa este de aproape 800 de milioane de lei.

Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul a aprobat o schema de ajutor de stat pentru activitati productive si pentru industria prelucratoare, o schema mult asteptata pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de...
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Mumbai a devenit capitala asiatică cu cel mai mare număr de miliardari, depăşind Beijingul, potrivit unei liste a bogaţilor la nivel mondial, realizată de Hurun Research Institute, transmite...
#privatizare cfr marfa, #licitatie CFR Marfa, #vanzare CFR Marfa , #stiri CFR