Basescu: Am respins privatizarea CFR Marfa pentru a evita un nou show TV

Joi, 24 Ianuarie 2013, ora 08:56
1924 citiri
Basescu: Am respins privatizarea CFR Marfa pentru a evita un nou show TV

Presedintele Traian Basescu a declarat, miercuri, ca a respins privatizarea CFR Marfa pentru ca se propunea varianta derularii procesului prin licitatie cu strigare, care permite oricui un show televizat, ca in cazul Oltchim, ceea ce i s-a parut "inadmisibil".

"CFR Marfa a fost respins la privatizare pentru ca se propunea privatizare cu strigare, ca la Oltchim. Ori, sa vii sa vrei sa validezi cea mai riscanta varianta de privatizare pentru o companie de talia CFR Marfa mi s-a parut inadmisibil. Deci, CFR Marfa este o companie care poate fi privatizata, dar nu prin privatizare cu strigare", a afirmat Basescu.

El a subliniat ca la o procedura de privatizare cu strigare poate sa mearga oricine vrea sa faca "un show televizat".

Presedintele a mai spus ca el considera ca privatizarea CFR Marfa trebuie sa se faca cu un investitor strategic.

"Eu o vad cu un investitor strategic, o mare companie feroviara europeana, va opera pe teritoriul Romaniei, o companie care sa-i ridice valoarea, pentru asta facem privatizare", a spus Basescu.

CFR Marfa, prioritatea numarul 1, impusa de FMI

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat, marti, dupa intalnirea cu reprezentantii FMI, ca privatizarea CFR Marfa a devenit "prioritatea numarul 1", dupa ce saptamana trecuta spunea ca va solicita ca aceasta companie sa nu mai fie trecuta in proprietate privata.

Fenechiu a avut marti o intalnire de circa doua ore si jumatate cu delegatia FMI, Bancii Mondiale si Comisiei Europene, la finalul careia a declarat ca au fost discutate stadiul angajamentelor ministerului si obiectivele institutiei privind cresterea gradului de atragere a fondurilor europene si restructurarea companiilor cu pierderi din subordine.

"Prioritatea numarul 1 astazi o reprezinta privatizarea CFR Marfa. Este un lucru pe care au nu mi l-as fi dorit, am spus asta si reprezentantilor FMI. Nu mi l-as fi dorit pentru ca si reprezentantii FMI si cei ai CE ne-au recomandat permanent sa preluam modele de succes, iar toate tarile din Europa au companii de transport marfa de stat. Din nefericire situatia economico-financiara a companiei de transport marfa nu permite redresarea ei decat in conditiile in care avem o infuzie de capital din partea unui investitor privat", a spus ministrul.

Intrebat despre termenul de privatizare a companiei, Fenechiu a afirmat ca acesta incepe din februarie si nu poate dura "sub nicio forma" mai mult de sase luni.

Statul va ceda 51% din titlurile companiei.

"Eu vizez ca in cativa ani vanzarea restul de 49% din actiuni sa aduca statului un castig considerabil", a spus el.

Fenechiu a aratat ca in prezent nu exista un angajament cu FMI privind si privatizarea CFR Calatori, iar in cazul Tarom este in derulare elaborarea strategiei de privatizare si ar putea fi vandut un pachet de peste 20% din actiuni.

"FMI este un paznic pentru respectarea regulilor economiei de piata. Asta nu inseamna ca daca nu avem paznic noi nu trebuie sa facem ceea ce trebuie", a spus ministrul.

Fenechiu a adaugat ca, fara sa i se solicite, a propus un termen de 90 de zile pentru numirea managerilor privati la toate companiile din subordinea institutiei pe care o conduce, iar in circa trei saptamani vor fi numiti manageri profesionisti la CFR Marfa.

Oficialul a declarat vineri pentru MEDIAFAX ca va incerca sa convinga reprezentantii FMI sa fie de acord ca CFR Marfa sa nu mai fie privatizata.

Declaratiile premierului

Premierul Victor Ponta a afirmat saptamana trecuta ca membrii Consiliului Suprem de Aparare a Þarii (CSAT) se vor reuni la sfarsitul lunii ianuarie pentru a discuta inclusiv despre situatia CFR Marfa, aratand ca aceasta pierde in continuare "cam toate contractele", iar statul nu dispune de banii necesari pentru a investi in companie astfel incat sa faca fata concurentei cu firmele private.

Anterior, premierul afirmase ca atat el, cat si presedintele Traian Basescu trebuie sa discute cu delegatia FMI referitor la CFR Marfa, explicand ca, daca Romania s-a razgandit in ceea ce priveste privatizarea acestei companii, si partenerii financiari externi trebuie sa fie de acord.

Guvernul s-a angajat fata de FMI, in cadrul acordului de tip preventiv aflat in derulare, sa vanda participatii detinute de stat la companii strategice din domeniile energiei si transporturilor, inclusiv Transgaz (15%), Romgaz (10%), Hidroelectrica (10%), Nuclearelectrica (10%), Oltchim (privatizare integrala), CFR Marfa (privatizare pachet majoritar), Tarom (20%), Electrica Furnizare si cele trei companii de distributie ale Electrica (participatii majoritare.

La sfarsitul lunii noiembrie, presedintele si premierul au avut insa o intalnire la finalul careia surse oficiale au declarat agentiei MEDIAFAX ca cei doi au convenit sa amane privatizarea CFR Marfa, apreciind ca momentul actual nu este prielnic pentru astfel de operatiuni.

Initial, Guvernul s-a angajat fata de FMI sa vanda doar 20% din actiunile CFR Marfa, dar ulterior s-a decis in Consiliul Suprem de Aparare a Þarii sa fie vandut un pachet majoritar de actiuni.

Ministerul Transporturilor a anuntat anul trecut ca isi asuma privatizarea CFR Marfa pana in decembrie 2012, dar ulterior a comunicat ca procedura este intrerupta intrucat strategia de privatizare nu a primit avizul CSAT.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Prețuri imense la Mamaia Nord și la Poiana Brașov. Cât a ajuns să coste o noapte de cazare pentru minivacanța de 1 Mai și Paște
Prețuri imense la Mamaia Nord și la Poiana Brașov. Cât a ajuns să coste o noapte de cazare pentru minivacanța de 1 Mai și Paște
România continuă să fie pe primul loc în UE când vine vorba despre inflație. Un bun exemplu în acest sens reprezintă tarifele din stațiuni, stabilite de hotelieri. Față de anul trecut,...
Cu 218 kilometri pe oră pe DN 55. Șoferul vitezoman a rămas 3 luni fără permis
Cu 218 kilometri pe oră pe DN 55. Șoferul vitezoman a rămas 3 luni fără permis
Dolj: Şofer înregistrat de radar în timp ce conducea cu viteza de 218 kilometri pe oră pe DN 55 Un şofer din Craiova a rămas fără permisul de conducere pentru 120 de zile după ce a fost...
#privatizare CFR Marfa 2013, #privatizare CFR Marfa Traian Basescu , #stiri CFR