Statul roman va cheltui aproximativ 10 milioane de lei pentru privatizarea CFR Marfa, companie strategica cu datorii de peste 1,8 miliarde de lei.
CFR Marfa va fi scoasa la privatizare cel tarziu la mijlocul lunii martie a acestui an, potrivit unui proiect de hotarare de Guvern.
In prima parte a acestei luni, statul roman va publica strategia de privatizare a CFR Marfa, care va fi facuta prin vanzarea unui pachet majoritar catre un investitor strategic.
In ce conditii financiare este vanduta CFR Marfa
CFR Marfa avea, la sfarsitul anului 2011, datorii totale de peste 1,8 miliarde de lei, dintre care datorii curente de peste 1,5 miliarde de lei, potrivit informatiilor prezentate de catre Ministerul Transporturilor, in nota de fundamentare a privatizarii CFR Marfa.
Cea mai mare parte a datoriilor - 1,33 miliarde de lei - este catre entitati publice, in principal catre bugetul de stat si catre bugetul asigurarilor sociale (678 de milioane de lei) si catre Compania Nationala de Cai Ferate (583 milioane de lei).
La sfarsitul lunii iunie 2012, datoria CFR Marfa catre bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale a crescut la 755 milioane de lei, iar cea inregistrata catre CFR s-a marit pana la 615 milioane de lei (totalizand 1,37 miliarde de lei).
Capitalurile proprii ale CFR Marfa inregistreaza o valoare negativa, de 472 milioane de lei, la sfarsitul anului 2011, reclamand interventia statului roman pentru recapitalizarea Societatii.
CFR Marfa detine un parc de material rulant de peste 39.000 de vagoane (din care doar aproximativ 23.000 sunt utilizate in mod curent) si peste 900 locomotive, o astfel de baza de active plasand compania intr-o pozitie avantajoasa comparativ cu alti operatori detinuti de stat in regiunea central sud estica europeana.
Ce se intampla cu datoriile CFR Marfa
Statul roman ia in considerare optiunea conversiei datoriilor publice ale CFR Marfa, prin intermediul unei proceduri de cesiune si compensare, avand in vedere ca statul este actionar al societatilor catre care CFR Marfa are datorii.
Cat costa privatizarea CFR Marfa
Suma estimata pentru intregul proces de privatizare a CFR Marfa este de 10 milioane de lei, cheltuieli care vor fi suportate din bugetul Ministerului Transporturilor, care este mandata sa gestioneze procesul de privatizare.
"In urma negocierile cu FMI s-a agreat privatizarea CFR Marfa dupa un calendar care are doua date pe care ni le-am asumat: jumatatea lunii mai, data la care trebuie sa avem short-listul, precalificatii pentru cumpararea pachetului majoritar, si data de 20 iunie, la care va trebui sa avem desemnat castigatorul licitatiei. Va fi o dezbatere publica, va fi o negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante, dupa care va urma o licitatie cu oferte in plic. Garantia de 10 milioane de euro nu va da posibilitatea unor investitori neseriosi sa vina la aceasta licitatie. (...) Noi privatizam o piata de 60% din transportul feroviar de marfuri din Romania", a declarat, vineri, Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.
Privatizarea CFR Marfa: Aflam cine este noul proprietar pana in 20 iunie
Anul trecut, in luna iunie, Ministerul Transporturilor a desemnat consortiul format din Deloitte Consultanta, Musat & Asociatii Sparl si Systra SA drept consultantul pentru pregatirea si derularea procesului de privatizare a CFR Marfa.
In luna august 2012, potrivit raportului efectuat de catre consortiul amintit, s-a propus privatizarea prin vanzarea unui pachet majoritar de actiuni din capitalul social al CFR marfa, inclusiv in privinta pachetului de actiuni care va fi detinut de stat in urma conversiei creantelor statului fata de CFR Marfa in actiuni.
"Singurul criteriu de adjudecare a licitatiei va fi pretul oferit", potrivit documentelor de privatizare a CFR Marfa, care sunt supuse dezbaterii publice, pana in data de 10 februarie, de catre Ministerul Transporturilor.
"Obiectivul principal ale strategiei de privatizare maximizarea pretului ce poate fi obtinut din vanzarea pachetului de actiuni detinut de stat la CFR Marfa", se mai arata in documentele mentionate.
Oficialii ministerului spun ca, ulterior privatizarii, "este posibila o eventuala restructurare a CFR Marfa", care va implica "disponibilizarea unui anumit numar de salariati", fara sa fie oferite mai multe amanunte.
Conditii pentru eligibilitatea investitorilor
- experienta relevanta in domeniul transportului de marfa si capabilitti operationale
- sa demonstreze posibilitatea preluarii si dezvoltarii unei noi afaceri
Garantia de participare la licitatie va fi echivalentul in lei a sumei de 10 milioane de euro, iar taxa de participare este echivalentul in lei a sumei de 20.000 de euro.
Potentialii investitori vor mai avea de platit o taxa de 5.000 de euro, in cazul in care vor sa obtina informatii cu caracter publicabil in scopul investigarii CFR Marfa. Acestia vor avea acces direct la aceste informatii in cadrul camerei de date, nu inainte de a incheia un angajament de confidentialitate.
Cine va decide castigatorul privatizarii CFR Marfa
Comisia de privatizare a CFR Marfa va fi formata din sapte reprezentanti nominalizati din partea Ministerului Transporturilor, un reprezentant desemnat de Ministerul Apararii Nationale si un reprezentant desemnat de Ministerul Finantelor Publice.
Fiecare dintre membrii comisiei va fi platit cu suma ce nu poate depasi 3.000 de lei brut.
Post privatizare
Statul roman va monitoriza CFR Marfa pentru o perioada de cel putin cinci ani de la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor. Mai precis, statul va avea acces la date, informatii, cu caracter public sau confidential, rezultate din activitatea CFR Marfa ori care implica CFR Marfa.