Potrivit proiectului de buget supus spre aprobare Guvernului de catre Ministerul Transporturilor, CFR Marfa urmeaza sa inregistreze in 2008 venituri de 2,057 miliarde de lei si cheltuieli cifrate la 2,056 miliarde de lei. Profitul brut este estimat la doar un milion de lei, adica 16,31% fata de cel trecut in bugetul anului 2007 - 6,1 milioane de lei.
Cheltuielile cu personalul, capitolul cu
cea mai mare pondere in total, vor creste in 2008 fata de 2007 cu 27,96%, cam
la fel ca si cresterea fondului de salarii - 29,6%. Cu o proportie asemanatoare
se vor majora si cheltuielile materiale, care detin 12% din totalul
cheltuielilor.
La alte capitole, cu pondere mica in total,
cum ar fi cele cu sponsorizarile sau reclama, cheltuielile se majoreaza cu
procentaje cuprinse intre 160 si 190%. Insa la capitolul venituri, cele din
exploatare - productia vanduta si care inregistreaza o pondere de 96% in
totalul veniturilor - vor fi in 2008 cu doar 10% mai mari decat cele de anul
trecut.
Liviu Bobar, director general al
societatii, explica mecanismele acestui buget de recesiune pentru societate.
„Exista influente negative cauzate de ultima negociere salariala, inclusiv de
cele din toamna anului trecut. Preturile combustibilului si energiei au crescut
si ele semnificativ“, spune Bobar. Societatea incearca reducerea costurilor
prin cresterea tonajului mediu pe tren cu efect asupra consumului de
carburanti, mai precizeaza Bobar.
Cifrele bugetului ar putea dezamagi
investitorii in societate. Privatizarea acesteia a inceput anul trecut si s-ar
putea incheia in acest an. Liviu Bobar accepta ca bugetul 2007 ar fi fost mai
atractiv pentru investitori in CFR Marfa. „Nu puteam inregistra un profil
colosal al societatii doar pentru ca aceasta urmeaza sa se privatizeze anul
acesta. Avem nevoie sa dezvoltam parcul de vagoane, deoarece, daca societatea
nu se privatizeaza in 2008, tot noi vom suporta consecintele. Nu putem rupe
jugul“, spune Bobar.
CFR Marfa este a saptea societate de
transport feroviar de marfa din UE, dupa volumul transportat. Compania detine
aproape 1.000 de locomotive si peste 50.000 de vagoane. Strategia de
privatizare a societatii a fost definitivata de catre firma Deloitte, insa se
asteapta avizul Consiliului Concurentei si al Comisiei Europene. Dupa acesta,
se va demara licitatia pentru alegerea unui consultant, care va asista statul
in cursul negocierilor de vanzare, precum si la vanzarea propriu-zisa, estimata
a avea loc pana la sfarsitul anului.
Mai multe societati de transport feroviar
din Romania si UE si-au manifestat interesul pentru aceasta privatizare.
Printre acestea operatorul german de cale ferata Deutsche Bahn, producatorul
autohton de material rulant International Railway System (IRS), controlat de
omul de afaceri Cristian Burci, sau operatorii privati Grampet si Servtrans Invest.
Chiar gigantul francez SNCF ar fi interesat de compania romaneasca, in cadrul
procesului sau de extindere, dupa cum a relatat cotidianul „Financial Times“.
Privatizare de un miliard de euro
Bugetul companiei pe acest an este oarecum
contrar asteptarilor statului referitoare la privatizarea societatii. La
sfarsitul anului trecut, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat
ca statul se asteapta sa obtina cel putin un miliard de euro din privatizarea
CFR Marfa. Orban a spus ca exista un interes foarte mare din partea
investitorilor straini pentru companie si a spus ca se bazeaza in estimarea sa
pe rezultatele bune obtinute de Ungaria din privatizarea companiei similare,
MAV Cargo. Ungurii au obtinut 395 de milioane de euro din privatizare.