CFR Marfa, profit de sase ori mai mic in anul privatizarii

Duminica, 01 Iunie 2008, ora 23:46
2130 citiri
CFR Marfa, profit de sase ori mai mic in anul privatizarii

Potrivit proiectului de buget supus spre aprobare Guvernului de catre Ministerul Transporturilor, CFR Marfa urmeaza sa inregistreze in 2008 venituri de 2,057 miliarde de lei si cheltuieli cifrate la 2,056 miliarde de lei. Profitul brut este estimat la doar un milion de lei, adica 16,31% fata de cel trecut in bugetul anului 2007 - 6,1 milioane de lei.

Cheltuielile cu personalul, capitolul cu

cea mai mare pondere in total, vor creste in 2008 fata de 2007 cu 27,96%, cam

la fel ca si cresterea fondului de salarii - 29,6%. Cu o proportie asemanatoare

se vor majora si cheltuielile materiale, care detin 12% din totalul

cheltuielilor.

 

La alte capitole, cu pondere mica in total,

cum ar fi cele cu sponsorizarile sau reclama, cheltuielile se majoreaza cu

procentaje cuprinse intre 160 si 190%. Insa la capitolul venituri, cele din

exploatare - productia vanduta si care inregistreaza o pondere de 96% in

totalul veniturilor - vor fi in 2008 cu doar 10% mai mari decat cele de anul

trecut.

 

Liviu Bobar, director general al

societatii, explica mecanismele acestui buget de recesiune pentru societate.

„Exista influente negative cauzate de ultima negociere salariala, inclusiv de

cele din toamna anului trecut. Preturile combustibilului si energiei au crescut

si ele semnificativ“, spune Bobar. Societatea incearca reducerea costurilor

prin cresterea tonajului mediu pe tren cu efect asupra consumului de

carburanti, mai precizeaza Bobar.

 

Cifrele bugetului ar putea dezamagi

investitorii in societate. Privatizarea acesteia a inceput anul trecut si s-ar

putea incheia in acest an. Liviu Bobar accepta ca bugetul 2007 ar fi fost mai

atractiv pentru investitori in CFR Marfa. „Nu puteam inregistra un profil

colosal al societatii doar pentru ca aceasta urmeaza sa se privatizeze anul

acesta. Avem nevoie sa dezvoltam parcul de vagoane, deoarece, daca societatea

nu se privatizeaza in 2008, tot noi vom suporta consecintele. Nu putem rupe

jugul“, spune Bobar.

 

CFR Marfa este a saptea societate de

transport feroviar de marfa din UE, dupa volumul transportat. Compania detine

aproape 1.000 de locomotive si peste 50.000 de vagoane. Strategia de

privatizare a societatii a fost definitivata de catre firma Deloitte, insa se

asteapta avizul Consiliului Concurentei si al Comisiei Europene. Dupa acesta,

se va demara licitatia pentru alegerea unui consultant, care va asista statul

in cursul negocierilor de vanzare, precum si la vanzarea propriu-zisa, estimata

a avea loc pana la sfarsitul anului.

 

Mai multe societati de transport feroviar

din Romania si UE si-au manifestat interesul pentru aceasta privatizare.

Printre acestea operatorul german de cale ferata Deutsche Bahn, producatorul

autohton de material rulant International Railway System (IRS), controlat de

omul de afaceri Cristian Burci, sau operatorii privati Grampet si Servtrans Invest.

Chiar gigantul francez SNCF ar fi interesat de compania romaneasca, in cadrul

procesului sau de extindere, dupa cum a relatat cotidianul „Financial Times“.

 

Privatizare de un miliard de euro

 

Bugetul companiei pe acest an este oarecum

contrar asteptarilor statului referitoare la privatizarea societatii. La

sfarsitul anului trecut, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat

ca statul se asteapta sa obtina cel putin un miliard de euro din privatizarea

CFR Marfa. Orban a spus ca exista un interes foarte mare din partea

investitorilor straini pentru companie si a spus ca se bazeaza in estimarea sa

pe rezultatele bune obtinute de Ungaria din privatizarea companiei similare,

MAV Cargo. Ungurii au obtinut 395 de milioane de euro din privatizare.

Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul a aprobat o schema de ajutor de stat pentru activitati productive si pentru industria prelucratoare, o schema mult asteptata pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de...
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Mumbai a devenit capitala asiatică cu cel mai mare număr de miliardari, depăşind Beijingul, potrivit unei liste a bogaţilor la nivel mondial, realizată de Hurun Research Institute, transmite...