Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

CFR SA ar putea primi in acest an 400 milioane lei de la bugetul de stat

CFR SA ar putea primi in acest an 400 milioane lei de la bugetul de stat

Necesarul minim care trebuie asigurat in 2011 de la bugetul de stat in completarea veniturilor proprii prognozate de CFR SA este de 400 milioane lei, in vederea asigurarii functionarii infrastructurii feroviare publice la parametri similari anului 2010, se arata intr-un proiect de act normativ.

"Sumele necesare pentru intretinerea, reparatia si exploatarea infrastructurii publice care trebuie asigurate de la bugetul de stat anual sunt in valoare de aproximativ 1.400.000 mii lei. Pentru anul 2011 necesarul minim care trebuie asigurat de la bugetul de stat in completarea veniturilor proprii prognozate de CNCF "CFR" SA este de 400.000 mii lei, pentru a asigura functionarea infrastructurii feroviare publice la parametri similari anului 2010", se arata in proiectul de act normativ publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI).

In document se arata ca in anul 2010 s-au produs la instalatiile de semnalizare, electrificare si centralizare, in special din cauze tehnice, un numar de peste 4.093 deranjamente, care au avut ca efect intarzierea a circa 9.750 trenuri cu 95.822 de minute. 

Totodata, se precizeaza ca in prezent peste 5.708 km de linii de cale sunt scadente la reparatii capitale, adica 43% din lungimea totala a liniilor de cale ferata.

Potrivit proiectului, pe reteaua CFR exista 18.170 poduri si podete, din care 3.954 (respectiv 21,76%) au durata de viata expirata, iar un numar de 12.026 (66,18%), sunt scadente la reparatii pentru readucerea in parametrii initiali de functionare. 


Din cele 12.026 poduri si podete scadente la reparatii, un numar de 642 necesita urgent inlocuire. De asemenea, pe intreaga retea exista un numar de 1.322 puncte periculoase, iar din acestea 763 sunt pe linii magistrale si principale.


Tariful de utilizare a infrastructurii feroviare este principala sursa de venit, din care se acopera circa 34,72 % din cheltuielile pentru intretinerea si mentinerea functionalitatii infrastructurii. Veniturile bugetare destinate acestui tip de cheltuiala au o pondere de doar 2,53%, ceea ce releva un deficit de finantare de 62,75 %.Astfel, se arata in proiectul de act normativ, "este imperios necesar a se mari veniturile Companiei Nationale de Cai Ferate C.F.R S.A. pentru a se putea asigura sursele necesare intretinerii si repararii infrastructurii feroviare si, pe cat posibil, a recuperarii intarzierilor acumulate. Pentru asigurarea unei concurente viabile intre sistemul de transport feroviar si cel rutier, este necesar a mentine la acelasi nivel tarifele de utilizare a infrastructurii percepute de la operatorii de transport feroviar, iar diferentele fata de cel real sa fie sustinuta de la bugetul de stat ca subventie sociala feroviara.Acesta subventie sociala se va constitui ca o completare a veniturilor proprii ale companiei obtinute din taxa de utilizare a infrastructurii si va fi utilizata pentru suportarea contravalorii intretinerii si mentinerii functionalitatii infrastructurii feroviare".

"Consideram ca aceasta modificare este necesar a se face cat mai urgent, deoarece compania se afla intr-o situatie economica dificila, veniturile prevazute pentru anul in curs fiind mult mai mici decat cheltuielile, ceea ce va duce la cresterea in continuare a decalajului inregistrat deja. Neadoptarea acestor prevederi va duce la introducerea de noi restrictii de viteza, la aparitia de noi puncte periculoase, ceea ce va conduce la cresterea timpilor de mers si intarzierilor neacoperite in graficul trenurilor", se mai arata in document.

Totodata, in proiectul de act normativ se mai arata ca in urma punerii in functiune a tronsoanelor de cale ferata modernizate de pe Coridorul IV Paneuropean, viteza de circulatie a crescut, iar parametrii tehnici impun o verificare si intretinere mult mai exigenta. Sumele necesare intretinerii cailor ferate pe aceste zone sunt foarte mari, iar in anii urmatori se vor pune in functiune si alte sectoare de cale ferata aflate pe coridoarele pan europene

Astfel, in conformitate cu prevederile UE, "Romania si Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R."- S.A. trebuie sa faca dovada asigurarii resurselor financiare pentru intretinere cel putin 5 ani de la data punerii in functiune a tronsoanelor respective, dupa care se face un audit al obiectivului respectiv, inclusiv a vitezei de circulatie si exista riscul ca Romania sa fie obligata sa plateasca contravaloarea lucrarilor de modernizare din cauza neasigurarii parametrilor proiectati".

De asemenea, in lipsa fondurilor necesare, CFR SA nu va putea intretine, la parametrii stabiliti prin constructie, aceste tronsoane, ceea ce va duce la pierderea garantiei lucrarilor si, pe cale de consecinta, la adoptarea de masuri restrictive in scopul asigurarii sigurantei circulatiei.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1207 ori