Update GFR cumpara CFR Marfa cu banii jos, nu in rate: 202 milioane de euro

Joi, 20 Iunie 2013, ora 14:20
3615 citiri
Update GFR cumpara CFR Marfa cu banii jos, nu in rate: 202 milioane de euro

Dupa ce a ramas singur in competitia pentru CFR Marfa, Gruia Stoica, omul care controleaza GFR a incercat, pe ultima suta de metri. Oferta: 202 milioane de euro, dar cu plata in rate, timp de trei ani, si cu un avans de 25 de milioane de euro. Dupa negocieri care au durat sapte ore, conditiile de plata au ramas cele din contractul asumat: plata integrala. Termenul este de doua luni de la data semnarii contractului.

Conditiile puse de Grup Feroviar Roman (GFR) chiar in ziua semnarii contractului il tineau in sah pe ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu. Acesta era "condamnat" sa bifeze privatizarea CFR pana la 26 iunie, pentru incheierea cu succes a acordului FMI cu Romania. Acest esec l-ar fi putut costa pe Fenechiu si fotoliul de ministru, fiind un bun pretext pentru premier sa-l schimbe.

Fenechiu:"A iesit fumul alb"

"Atat timp cat se va renunta la conditii, vom merge mai departe", a spus Relu Fenechiu, la ora 14.00, cand trebuia anuntata privatizarea si oferta facuta de GFR.

Ministrul Transporturilor preciza ca, din punct de vedere tehnic, GFR se califica, oferta companiei fiind "corecta". In ceea ce priveste oferta financiara, aceasta este superioara tintei stabilite de guvern - 180 de milioane de euro - insa era insotita de niste conditii pentru care negocierile continuau.

La cateva minute dupa ora 18.00, ministrul anunta ca "a iesit fumul alb, privatiarea a reusit". Evident satisfacut, ministrul a marturisit ca stia ca daca privatizarea ar fi esuat, presa i-ar fi cerut demisia.

Ce cumpara Gruia Stoica

In situatia in care negocierile se finalizeaza in favoarea GFR, Gruia Stoica isi va consolida pozitia pe piata transporturilor feroviare de marfa. GFR va prelua active de peste 200 de milioane de euro, dar si restantele istorice ale companiei de stat.

- Datoriile companiei CFR Marfa - 1,8 miliarde de lei (409 milioane de euro). Cea mai mare parte a datoriilor - 1,33 miliarde de lei (302 milioane de euro) - este catre entitati publice, in principal catre bugetul de stat si catre bugetul asigurarilor sociale (678 de milioane de lei - 154 milioane de euro) si catre Compania Nationala de Cai Ferate (583 milioane de lei - 132 milioane de euro);

- Activele societatii - 906 milioane de lei (205 milioane de euro) reprezinta valoarea totala a activelor imobilizate ale CFR Marfa. Activele circulante se ridica la o valoare de 512 milioane de lei;

- Angajati - In compania mama lucreaza 9.000 de persoane, la care se adauga alti 1.700 de oameni ce activeaza in filiala. CFR Marfa are o cota de piata de 46-48%.

Ce ofera in schimb GFR

Compania detinuta de Gruia Stoica, este al doilea mare operator de transporturi feroviare din Romania. Pe lista punctelor forte ale companiei care o recomanda ca investitor pentru CFR Marfa se afla:

- numarul mare de vagoane si locomotive pe care le detine si care ar putea completa flota CFR. In prezent, Gupul Feroviar Roman opereaza cu 16.700 de vagoane si 260 de locomotive.

- relatia "traditionala" cu CFR. Compania controlata de Gruia Stoica s-a dezvoltat prin preluarea a peste 6.000 de vagoane de la CFR, prin operatiunea Rolling Stock Company. In 2007, compania respectiva a fost creata in asociere cu CFR, GFR si Raiffeisen Bank.

CFR a intrat in forma cu un aport de capital constituit din 6.400 de vagoane. Un an mai tarziu, banca si-a anuntat intentia de a-si vinde cele 17 procente, dar CFR nu a activat clauza de preemtiune, astfel ca actiunile au fost cumparate de GFR, care a devenit majoritara.

GFR a inregistrat in 2012 un profit de 4,5 milioane de euro. Grupul Grampet detine participatii majoritare la Bulgarian Railway Company, la Train Hungary, compania de reparatii si constructii vagoane Zelvoz Smederevo (Serbia), Eurorail Ucraina, Eurorail Moldova si Mozambic Reilly Company.

In 2012 averea omului de afaceri Gruia Stoica si a partenerului sau de afaceri, Vasile Didila, ambii galateni din localitatea Toflea, a crescut la 530-550 milioane de euro, potrivit Topului 300 "Cei mai bogati romani", publicat de revista Capital.

Pretul de pornire al licitatiei pentru 51% din actiunile CFR Marfa este de aproape 800 de milioane de lei.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Avertisment al experților. Se va declanșa criza mondială, Armageddonul financiar: Cine o provoacă
Avertisment al experților. Se va declanșa criza mondială, Armageddonul financiar: Cine o provoacă
Lumea este astăzi un loc mai periculos decât în orice etapă de după Războiul Rece, totuși piețele sunt o imagine a unei nepreocupări nesuficiente, care se limitează la automulțumire, cu...
Contradicțiile pieței de energie nucleară din România. Ministerul Energiei, într-un „du-te vino” față de reactoarele modulare mici de la Doicești
Contradicțiile pieței de energie nucleară din România. Ministerul Energiei, într-un „du-te vino” față de reactoarele modulare mici de la Doicești
Ministerul Energiei a transmis recent că susține proiectul reactoarelor modulare mici în România, ca parte a strategiei de dezvoltare și consolidare energetică a țării. Pe 17 aprilie...
#privatizare cfr marfa, #licitatie CFR Marfa, #vanzare CFR Marfa , #stiri CFR