Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Privatizare CFR Marfa. GFR si Transferoviar au luat cate un deget, acum vor toata mana

Privatizare CFR Marfa. GFR si Transferoviar au luat cate un deget, acum vor toata mana


Privatizarea CFR Marfa trezeste interesul altor doi mari operatori feroviari din Romania:Grupul Feroviar Roman si Transferoviar Grup. Anuntul a fost facut chiar de ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu in cadrul unui interviu televizat.

"Din cate stiu eu, cele doua companii si-au manifestat interesul pentru privatizarea CFR Marfa, au avut astfel de discutii cu consultantul in procesul de privatizare", a spus ministrul Transporturilor, la Antena 3.

Cifrele de afaceri de ordinul milioanelor de euro, gestionarea altor companii de stat din tarile vecine ca Bulgaria sau Ungaria sau experienta in transportul feroviar de persoane sunt cateva dintre elementele care pot ajuta cele doua companii sa castige licitatie pentru CFR Marfa.

GFR, hranit si crescut de CFR

GFR este al doilea mare operator de transporturi feroviare de marfa din Romania, dupa compania de stat CFR Marfa. GFR opereaza cu 13.500 de vagoane si 260 de locomotive.
Proprietarul grupului Grampet SA din care face parte si GFR este Gruia Stoica, un controversat om de afaceri din cauza contractelor cu statul roman. De altfel, GFR s-a dezvoltat prin preluarea a peste 6.000 de vagoane de la CFR, prin operatiunea Rolling Stock Company. In 2007, compania respectiva a fost creata in asociere cu CFR, GFR si Raiffeisen Bank. CFR a intrat in forma cu un aport de capital constituit din 6.400 de vagoane. Un an mai tarziu, banca si-a anuntat intentia de a-si vinde cele 17 procente, dar CFR nu a activat clauza de preemtiune, astfel, ca actiunile au fost cumparate de GFR, care a devenit majoritara si stapana pe vagoanele de la CFR.

Acum, GFR este cea mai valoroasa companie din grupul de firme Grampet SA cu o cifra de afaceri anuala de aproximativ 300 de milioane de euro.

In afara de piata locala, companiile controlate de Gruia Stoica s-au extins si in tarile vecine. Operatorul Grup Feroviar Roman (GFR) este prezent si pe pietele din Moldova, Ucraina, Ungaria, Serbia sau Bulgaria.

Grupul Grampet detine participatii majoritare la Bulgarian Railway Company, la Train Hungary, compania de reparatii si constructii vagoane Zelvoz Smederevo (Serbia), Eurorail Ucraina, Eurorail Moldova si Mozambic Reilly Company.

In 2012 averea omului de afaceri Gruia Stoica si a partenerului sau de afaceri, Vasile Didila, ambii galateni din localitatea Toflea, a crescut la 530-550 milioane de euro, potrivit topului 300 Cei mai bogati romani publicat de revista Capital.

Transferoviar, contracte cu statul pe acelasi tipar

Transferoviar Grup a fost infiintat in 2003, activitatea principala fiind transportul de marfa si manevrele feroviare, iar cea secundara reparatii de vagoane de marfa, vagoane de calatori si locomotive.

Grupul a intrat in 2010 si pe piata transportului feroviar de calatori, dupa ce a inchiriat cale ferata de la CFR. Operatorul de transport marfa Transferoviar Grup din Cluj-Napoca este detinut de omul de faceri Calin Mitica. Acesta mai controleaza si alte firme abonate la contracte cu CFR, cum ar fi Remar 16 Februarie si SIRV Brasov.

Anuntul de privatizare, in aprilie

Valoarea de piata a CFR Marfa va fi stabilita in cadrul procesului de evaluare care se va finaliza la sfarsitul lunii martie.

Anuntul de privatizare al CFR Marfa va fi publicat cand isi vor termina treaba cei de la Deloitte, cred ca pe 6 - 8 aprilie, a declarat, joi, intr-o conferinta de presa, Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.

Guvernul a aprobat, in 13 februarie, strategia de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa "CFR Marfa" SA. Documentul propune vanzarea unui pachet majoritar de actiuni unui investitor strategic sau unui consortiu format din investitori strategici si financiari.

Selectia investitorului se va realiza prin metode combinate cu criterii de precalificare a investitorilor, si anume negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante urmata de licitatie cu oferta in plic, conform legislatiei in vigoare.

Singurul criteriu de adjudecare a licitatiei va fi pretul oferit.

Pierderile CFR Marfa

Totusi, viitorul cumparator trebuie sa fie pregatit sa acopere si pierderile companiei. Chiar ministrul Fenechiu a recunoscut ca CFR Marfa nu se afla in prezent in cea mai buna situatie cu pierderi de peste 250 milioane de lei.

"CFR Marfa marfa este o companie care a inregistrat pierderi de 250 de milioane lei anul trecut. CFR Calatori este o companie care a inregistrat pierderi de aproximativ 450 milioane de lei anul trecut. Toate aceste pierderi le suportam noi din bugetul Romaniei. Obiectivul meu este reducerea acestor pierderi si aducerea acestor companii pe plus",a declarat Relu Fenechiu.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2964 ori