Privatizare CFR Marfa: posibili investitori din Cehia si Polonia

Marti, 25 Septembrie 2012, ora 10:45
3870 citiri
Privatizare CFR Marfa: posibili investitori din Cehia si Polonia

Investitori din Polonia si Cehia si-au exprimat intentia de a prelua CFR Marfa, a declarat directorul general al companiei, Constantin Zaharia, care a adaugat ca procesul de privatizare poate atrage si interesul unor transportatori romani.

CFR Marfa poate fi atragatoare pentru investitori, crede Constantin Zaharia, directorul general al companiei, care spune ca a incheiat contracte de peste 30 de milioane de euro, in ultimele doua luni.

In opinia directorului CFR Marfa, aceste contracte pot fi unul dintre punctele care sa atraga investitorii, pentru ca "societatea este, totusi, viabila".

Raducu Ion, secretar general al Federatiei Ramuri-Vagoane

- Investitorul nu este obligat sa mentina numarul de salariati. Am vrea ca acest punct sa se regaseasca in caietul de sarcini.

Horatiu Buzatu, coordonatorul privatizarii

- In dosarul de privatizare este inclusa precizarea: obligatia cumparatorului de a mentine obiectul principala al CFR Marfa. Obligatia de a mentine obiectul de activitate este si va vfi inclusa in dosarul de prezentare.

- Nu vrem lichidarea societatii, ci vrem sa asigure un trai decent salariatilor sai.

- Strategia de privatizare contine multe elemente bune, perfectibile. Vom

tine cont de ele in intocmirea dosarului de privatizare

- Aceasta strategie este ca o Constitutie care ne va permite sa dam legile care ne vor duce la indeplinirea obiectivului

- Privatizarea a 100% (din actiuni n.red) o privim ca pe o metoda de insanatosire a acestei companii

- Nimeni nu vine sa ne spuna cum eliminam pierderea de 50 de milioane de euro pe an, cu exceptia celor care recomanda privatizarea a 100% din companie.

Cristina Militaru, Directia de Privatizare din cadrul ministerului

- Suntem pregatiti, in masura in care timpul nu ne va permite, sa finalizam transferul activelor, sa obligam cumparatorul sa-si asume angajamentul in asa fel incat toate depourile sa fie instrainate intr-o perioada relativ scurta de timp. Va fi obligatie si clauza contractuala, care va fi urmarita si de minister si de Consiliul Concurentei. Acest aspect nu ne va scapa.

- Deloitte are ca obligatie evaluarea patrimoniului societatii. Aceasta

evaluare nu s-a facut inca. Cand va fi finalizata doar atunci putem discuta

asupra unei valori de piata a companiei. Valoarea de care s-a vorbit pana acum este valoarea din bilantul companiei.

- Evaluarea societatii, care va sta la baza constituirii pretului de piata, este un document in lucru. Noi nu-l cunoastem in acest moment si nu putem aprecia in ce masura este realizat, corect sau nu.

Iulian Mantescu, Presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva

- Cand ni se avanseaza o cifra, ca vor fi disponibilizati cateva mii de salariati, o iau ca atare. 30% inseamna 3.000 de oameni din 9.200

- Ati spus ca statul este un prost gestionar. Specificati ca statul roman este un prost gestionar. Eu vin cu alte exemple, Franta, Germania, Belgia, Italia, care demonstreaza ca sunt gestionari foarte buni

- Valoarea de vanzare a CFR Marfa - consider ca este pretul de fier vechi al societati. Am aflat ieri ca din cele 39.000 de vagoane ramanem cu 29.000, pentru ca vor fi date la fier vechi.

- Transferul de active catre CFR SA - solicitam de 10 ani sa faceti o societate in care sa bagati depourile si reviziile si s-o duceti sub umbrela CFR SA. La ea trebuie sa aiba acces toti operatorii de transport.

Sursa foto: Agerpres

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii organizeaza o dezbatere publica privind proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizarea a CFR Marfa, document care urmeaza sa intre miercuri in discutia Executivului.

La dezbatere participa atat reprezentati ai MTI, cat si ai societatii civile.

Business24 va prezinta in format live text principalele subiecte discutate in cadrul dezbaterii.

Vicepresedintele Departamentului de Transporturi, Cornel Garoseanu

- Deloitte, nu stiu daca trebuia sa puna pe masa raportul exact cum a dictat FMI. In Europa sunt cateva cazuri de privatizare, in Benelux si Ungaria

- Sindicatele au obtinut 5% si doi ani de zile sa nu se umble in masa salariala

- Dupa privatizare calea ferata austriaca a facut restructurarea, dar alaturi de sindicate

- CFR Marfa nu a fost oaia neagra a economiei

- 72 milioane de tone in 2004, in 2012 - 25 de milioane de tone transportate de catre CFR Marfa

- Am venit cu propunearea ca acciza sa nu se dea inapoi operatorilor de transport feroviar, ci sa se muta catre bugetul CFR SA pentru asigurarea mentenantei infrastructurii.

Horatiu Buzatu, coordonatorul privatizarii

- Trebuie sa fim sinceri: privatizarea nu este un panaceu universal, nu este leacul pentru toate problemele economiei. Este o metoda care in cele mai multe situatii da rezultate. Un proprietar duce grija investitiei sale si prin toate actiunile pe care le desfasoara urmareste profitul. A face afirmatia ferma ca prin privatizarea a 100% vom conduce la rentabilizarea CFR Marfa, raspunsul meu nu poate fi foarte sigur. Vom crea insa premiza esentiala, un proprietar privatizar, care va rentabiliza societatea.

Sursa foto: Agerpres

Horatiu Buzatu, coordonatorul privatizarii

- Modelul de privatizare - nu este obligatoriu sa folosim un model anume. Nu toate modelele sunt de succes. Un model anume este conditionat in timp si spatiu de alte situatii. Nu putem sa aplicam un model german in Romania, care fundamental diferita. Ce model aplicam trebuie sa tina cont de realitatile noastre.

- Ne place sa comparam defavorabil pentru Romania cu diverse alte tari.

- A aplica un model doar pentru ca ne plac rezultate nu reprezinta o conditie de succes

- Intentiile investitorului - vom fi foarte atenti cu privire la politica pe care viitorul investitor si-o va asuma. Vom prefera acel investitor care poate demonstra ca isi propune sa investeasca in CFR Marfa.

- Nu putem si nimeni nu poate garanta ca se va prezerva numarul de angajati. Suntem sigur ca drepturile angajatilor vor fi respectate.

- Nu am auzit ideea disponibilizarii a 30% dintre angajati. Nu stiu de unde provine aceasta idee. In discutiile pe care le-am avut cu potentialii investitori nu a fost vorba de asa ceva. E greu, in acest stadiu, sa pronuntam cifre atat de precisa. Exista un contract colectiv de munca, care va fi respectat.

- Creditele - este prevazuta obligatia ca CFR Marfa va notifica toti creditorii cu privire la modificarea structurii actionariatului.

- Accesul in depourile de locomotive trebuie sa fie liberalizat.

- O buna parte dintre terminalele de marfuri sunt intr-o situatie juridica cetoasa, sunt cladiri in proprietatea CFR Marfa pe terenul CFR Instrastructura sau invers. Multe dintre ele sunt supuse unor litigii in desfasurare

- Transferul de proprietate dintre statul roman si investitor ar trebui sa se faca foarte clar si transparent.

- Teoretic, o idee de privatizare a doar 50% poate intra in dezbatere. Eu nu cred ca o privatizare de acest fel poate fi interesanta. Nu cred ca cei care intra in discutie sunt investitori seriosi. Nu stiu ce fel de investitor ar dori sa plaseze bani intr-o afacere pe care nu o controleaza si aduce pierderi in mod cronic.

- Nu stiu ce investitor vrea sa vina intr-o afacere care nu da semne de revitalizare. Din nefericire, am fi putut discuta acest subiect intr-o perioada in care societatea era profit. Unul dintre motivele pentru care am mers pe ideea de privatizare integrala este si acela ca statul fiind un prost administrator trebuie indepartat din zona deciziei, pentru ca se acumuleaza pierderi. Cine le plateste? Cine acopera cele 50 de milioane de euro pierderi in fiecare an?

- CFR a fost pe profit nu doar in 2004, ci pana in 2008, moment in care intra pe pierdere. Din 2009, pierderea se accentueaza si este din ce in ce

mai mare.

Liviu Apostoiu, vicepresedinte Cartel Alfa

- Trebuie sa privim cu atentie la ceea ce se intampla cu Oltchim. Nu dorim ca un eventual esec sa fie aruncat in alta parte, Guvernul este cel care trebuie sa indrepte greselile;

- Trebuie clauze foarte clare;

- Trebuie sa asiguram locurile de munca, nu trebuie sa privatizam ca scop in sine;

- De ce 100% imi garanteaza ca vor fi acoperite pierderile? Ne vom opune privatizarii integrale. Dorim sa se vanda un pachet sub 50%, sub pachetul majoritar, sa vedem pe o perioada de 3-5 ani ce se intampla cu societatea.

- Apoi putem sa vindem si restul actiunilor. Este mai bine asa pentru o societate de tipul CFR Marfa. Nu vindem o societate mica, vindem de fapt societati strategice care nu ar fi trebuit sa ajunga in astfel de situatii.

- O importanta covarsitoare asupra datoriilor o are acciza pe motorina, pentru se plateste acciza pentru drum. Eu n-am vazut locomotive care circula pe drumurile Romaniei. Nu este normal sa fie platita acciza pentru drum. Este o problema care trebuia rezolvata.

Buruiana George, Presedintele Asociatiei Transportatorilor Feroviari din Romania

- Organizatia pe care reprezintam are 95% din piata de transport de marfa, incluzand aici si CFR Marfa

- Membrii asociatiei, cu exceptia CFR Marfa, suntem impotriva convertirii datoriilor statului in actiuni si impotriva convertirii si compensarii ulterioare a datoriilor CFR Marfa catre CFR SA. Motivul este ca aceasta situatie, in trecutul apropiat, a condus de muilte ori la oprirea activitatii unor operatori privati. In felul acesta CFR Marfa a lucrat fara plata obligatiilor legale.

- Toti ministrii transporturilor care au fost din anul 2000, absolut toti au fost soferi, pentru ca absolut toti au promovat in mod nejustificat transportul auto, impotriva recomandarilor UE.

Constantin Zaharia - director general CFR Marfa

Impreuna cu colectivul pe care-l conduc, de directori, vom face tot posibilul sa pregatim societatea pentru privatizare.

Sursa foto: Agerpres

Constantin Zaharia - director general CFR Marfa

- Incerc, avand si acordul liderilor de sindicat, sa atragem cat mai multi transportatori alaturi de noi. Am ajuns sa incheiem contracte de peste 30 de milioane de euro in ultimele doua luni. O parte din aceste contracte sunt pe o perioada de doi, trei ani. Poate fi unul dintre punctele care sa atraga investitori. Aceasta societate este, totusi, viabila.

- Predam catre CFR Intrastructura anumite active de care profitam doar noi, ca societate nationala. Din punctul nostru de vedere, privatizarea va fi foarte transparenta si tot sprijinul nostru va fi pentru cei care se vor oferi sa cumpere compania.

- Avem contacte cu posibili investitori. S-au prezentat din Polonia si din Cehia. Asteptam in saptamanile urmatoare sa fim contactati si de alti investitori. Sunt semnale ca si transportatorii interni vor incerca sa vina in dialog cu noi.

Horatiu Buzatu - secretar general in cadrul ministerului, coordonatorul

pentru privatizarea CFR Marfa

- Cea mai importanta activitate a CFR Marfa este pregatirea privatizarii

- Privatizarea se va face dupa o strategie. A fost o perioada in care aceasta strategie a fost privita cu animozitati. Strategia nu este documentul final dupa care se va face privatizarea, ci se constituite intr-un cadru general care va da posibilitatea sa produca normele dupa care se va desfasura procesul de privatizare.

- Ministerul poate suspenda, modifica sau revoca metoda de privatizare. Nu mergem pe un drum fara intoarcere, vom putea in permanenta corecta si corela tot ceea ce se intampla dupa aceea, in conformitate cu toate conditiile pe care le vom intalni in teren.

- Ne dorim, in primul rand, sa facem o tranzactie din care statul roman sa obtina cat mai mult cu putinta.

- In ceea ce priveste metoda de privatizare, vom vinde pachetul de 100% din

capitalul social. Nu am considerat fezabile variante de a vinde mai putin, respectiv

20%, 50% sau 70%

- Lichidarea completa nu ne place, nu ne convine, ar fi produs nu doar probleme sociale, ar fi indepartat si unul dintre operatorii de transport de marfuri din piata. Cred ca nimeni nu-si doreste acest lucru.

- Licitatia se va organiza dupa ce vor fi aplicate criteriile precalificabile. Nu va fi suficienta buna intentie a unui investitor sau a unui grup de investitori, vom aplica criterii, care vor fi stabilite si publicate la momentul potrivit.

- Avem un capital social de circa 253 de milioane de lei (56 milioane de euro). Activele din bilant sunt la 300 de milioane de euro. Avem si datorii foarte mari, in jur de 450 de milioane de euro. Datoriile depasesc cu mult valoarea capitalului social.

- CFR Marfa pierde anual 50 de milioane de euro. Exista fel si fel de variante care spun ca nu e bine sa vindem 100%, dar niciuna dintre ele nu vorbeste despre felul in care pot fi acoperite pierderile si nici despre felul in care poate fi stopata pierderea anuala.

- CFR Marfa are 9.100 de salariati. S-a ajuns aici dupa ce in 1998 s-a inceput de la peste 30.500 de salariati.

Restructurarile succesive care s-au aplicat s-au referit la reducerea numarului de angajati. Doar angajatii sunt cei care au suportat asa zisele restructurari. Nu s-a facut interventie la nivel de metode de conducere.

- Avem o companie care produce in pierdere. Solutia nu poate fi decat una

singura, privatizarea.

- Dorim sa mergem mai departe, nu doar pentru a vinde, ci si pentru a insanatosi una dintre companiile extrem de importante din economia Romaniei.

Context

Privatizarea CFR Marfa se va incheia pana la sfarsitul anului, urmand ca societatea sa fie vanduta integral si nu doar capitalul majoritar.

Un numar de 86 de companii din domeniu, grupuri de investitii si banci si-au exprimat interesul de a prelua compania, care va fi vanduta integral. Initial, la ultima misiune a Fondului Monetar International a fost luata decizia privatizarii capitalului majoritar al companiei, insa ulterior autoritatile au solicitat si au primit acordul institutiilor financiare internationale pentru a privatiza integral CFR Marfa.

Consortiul format din Deloitte Consultanta, Musat & Asociatii Sparl si Systra a acordat consultanta la pregatirea si derularea procesului de privatizare a CFR Marfa.

Privatizarea se va realiza incluzand conversia in actiuni detinute de stat a datoriei catre bugetul general consolidat, de circa 700 milioane lei, si a unei parti din restanta catre CFR SA, urmata de o vanzare a pachetului de 100% din actiuni la o valoare de piata ce depaseste 1,1 miliarde lei.

Compania CFR Marfa are prevazute in bugetul pentru 2012, publicat in Monitorul Oficial, venituri de peste 1,222 miliarde lei si cheltuieli de 1,317 miliarde lei urmand sa incheie anul cu pierderi de 95 milioane lei.

Bugetul pentru 2012 al companiei prevede cheltuieli de investitii in suma de 97,416 milioane lei, din care 82,6 milioane lei din surse proprii.

Creantele restante pentru acest an au fost stabilite la 409 milioane lei.

CFR Marfa este lider pe piata transporturilor feroviare de marfa din Romania, cu o cota de piata de 61,1% pentru marfuri transportate.

Cu un parc specializat de vagoane pentru transport carbune, de circa 10.000 model Eacs si 4.900 model Fals, CFR Marfa este singura companie care dispune de suficient material rulant pentru a prelua la transport productia nationala de carbune.

Compania detinea in 2010 parc de material rulant de peste 42.000 de vagoane si peste 900 locomotive.

Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul a aprobat o schema de ajutor de stat pentru activitati productive si pentru industria prelucratoare, o schema mult asteptata pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de...
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Mumbai a devenit capitala asiatică cu cel mai mare număr de miliardari, depăşind Beijingul, potrivit unei liste a bogaţilor la nivel mondial, realizată de Hurun Research Institute, transmite...
#strategie privatizare CFR Marfa, #licitatie privatizare CFR Marfa, #vanzare actiuni CFR Marfa , #stiri CFR