Sindicalistii feroviari: programul MTI este nerealist

Luni, 30 August 2010, ora 16:53
1654 citiri
Sindicalistii feroviari: programul MTI este nerealist

Sindicalistii din domeniul feroviar considera ca programul propus de Ministerul Transporturilor pentru reducerea cheltuielilor companiilor feroviare este nerealist si anunta ca se opun disponibilizarilor si ca vor uza de toate formele legale de protest pentru apararea membrilor de sindicat, potrivit NewsIn.

"Federatia Mecanicilor de Locomotiva din Romania (FMLR) se opune categoric disponibilizarilor de personal, fapt pentru care vom uza de toate formele legale de protest pentru apararea membrilor nostri de sindicat.

Programele propuse nu prezinta un plan concret de reorganizare cu solutii reale, corecte si fezabile privind redresarea economica a societatilor, nu contine masuri de reorganizare si eficientizare a activitatii pe etape, obiective, termene si resurse", se arata intr-o scrisoare deschisa adresata de FMLR Guvernului si data publicitatii luni.

Scrisoarea contine si unele propuneri ale sindicalistilor referitoare la strategia de reorganizare in sectorul feroviar.

Astfel, se solcita, printre altele, depolitizarea completa a conducerii societatilor feroviare, stingerea datoriilor inregistrate in sistemul feroviar prin trecerea lor la datoria publica, "asa cum fac statele din vestul Europei, evitandu-se astfel acumularea de dobanzi si penalitati, care oricum nu vor putea fi platite niciodata", precum si asigurarea de la bugetul de stat, prin prevedere expresa in legea bugetului, a fondurilor necesare intretinerii si modernizarii infrastructurii feroviare, in valoare anuala de 1,7-2,2 miliarde lei, respectiv 0,35-0,45% din PIB.

Totodata, sindicalistii mai cer reorganizarea structurala a caii ferate intr-un sistem integrat, cu readucerea filialelor in structura societatilor si interventia guvernului pentru desfiintarea monopolurilor constituite de furnizorii unici feroviari in aprovizionarea unitatilor din calea ferata.

In privinta CFR Calatori, FMLR considera ca este necesar ca nivelul anual al subventiei aprobat prin BVC sa acopere diferenta dintre costurile de transport si veniturile reale realizate din tarifele de transport in procent de 0,35-0,40% din PIB, adica 1,71-1,95 miliarde lei.

De asemenea, se solicita stingerea datoriilor acumulate datorita nivelului scazut al subventiei in ultimii sase ani, prin trecerea acestora la datoria publica.

Sindicalistii solicita Guvernului elaborarea si promovarea in regim de urgenta a unui pachet legislativ care sa reglementeze transportul rutier de pasageri, in scopul asigurarii sigurantei si confortului acestora, prin interzicerea efectuarii transportului cu microbuze pe distante mai mari de 100 km, precum si crearea bazei legislative care sa permita un cadru concurential corect intre toate modurile de transport de calatori, prin includerea tuturor costurilor reale in costul total al transportului.

La CFR Marfa, FMLR cere Guvernului gasirea de solutii pentru stingerea datoriilor acumulate de catre aceasta companie, regandirea taxei de utilizare a infrastructurii, care nu ar trebui sa depaseasca valoarea de 6 lei/tren km, precum si elaborarea si promovarea in regim de urgenta a unui pachet legislativ care sa reglementeze o tarifare echitabila a utilizarii infrastructurilor de transport terestru, care sa duca la diminuarea concurentei neloiale, prin aplicarea unui tarif de utilizare a infrastructurii pentru transportul rutier similar si comparabil cu cel aplicat pentru transportul pe calea ferata.

Sindicalistii din domeniul feroviar se intalnesc luni cu reprezentantii Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI) pentru negocieri legate de reducerea cheltuielilor companiilor feroviare.

In urma primei runde de negocieri, care a avut loc miercuri, nu s-a ajuns la nicio solutie.

Strategia de restructurare a domeniului feroviar intocmita de MTI prevede disponibilizarea a pana la 8.305 de angajati ai companiilor feroviare, din care 1.630 de la CFR SA, 2.075 de la CFR Calatori si intre 3.400 si 4.600 de la CFR Marfa.

Potrivit reprezentantilor ministerului, in urma masurilor propuse prin intermediul acestei strategii se preconizeaza o reducere a cheltuielilor celor trei companii in 2011 de 788 milioane lei, din care 288 milioane lei in cazul CFR SA, 200 milioane la CFR Calatori si 300 milioane lei la CFR Marfa.

Pierderile estimate pentru acest an ale celor trei companii feroviare se ridica, potrivit documentului intocmit de MTI, la peste 1,4 miliarde lei. 

#sindicalisti, # feroviari, # mti , #stiri CFR