Oficialii Ministerului Transporturilor au gasit o cale de a scoate din faliment CFR SA, pe banii contribuabililor. Compania, care administreaza intreaga retea feroviara a tarii, are datorii de 1,2 miliarde de lei (aproximativ 342 de milioane de euro), in principal la furnizorii de energie electrica, dar si la bugetul de stat. Un proiect de act normativ facut public zilele trecute de catre Ministerul Transporturilor, condus de Ludovic Orban, arata ca societatea trebuie sa plateasca facturi de 987 de milioane de lei furnizorilor de electricitate, restul fiind obligatii la bugetul de stat.
„Se mandateaza Ministerul Transporturilor in
calitate de actionar unic al Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA sa propuna
Adunarii Generale Extraordinare a Actionarilor majorarea capitalului social al
acesteia.
Capitalul social al Companiei Nationale de
Cai Ferate CFR se va majora cu suma de 1,2 miliarde de lei, prevazuta cu aceasta
destinatie in bugetele de stat pe anii 2008 si 2009“, arata propunerea
ministerului, „privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul
transporturilor in anii 2008-2009“. Conversia datoriilor in actiuni este
singura cale prin care CFR isi poate plati datoriile, se sustine in nota de
fundamentare.
Totusi, un protocol semnat in iulie 2008 de
catre CFR cu Ministerul Finantelor, cel al Transporturilor si cu furnizorii de
energie prevedea alta solutie. Datoriile urmau sa fie esalonate pentru 2008
(447 de milioane de lei) si pentru 2009 (540 de milioane de lei). Compania urma
sa primeasca banii necesari platilor la fiecare rectificare bugetara dispusa de
Guvern. Acum, oficialii de la Transporturi au renuntat la aceasta modalitate de
plata, invocand ca „CFR SA nu detine resursele financiare necesare (reesalonarii
- n.red.)“.
Motivul real este faptul ca, la mijlocul
anului, CFR SA nu are inca un buget aprobat si ca urmare nu are cum sa primeasca
acesti bani de la bugetul de stat. Societatea a ramas fara buget, dupa ce
propunerea bugetara inaintata de societate Ministerului Finantelor a fost
respinsa de acesta, ca urmare a faptului ca era prevazut un bilant negativ
pentru 2008. Aceasta pentru ca Guvernul a injumatatit alocatiile acordate
societatii prin bugetul de stat pe acest an.
O propunere similara de conversie a
datoriilor in actiuni a mai fost respinsa de Ministerul Finantelor in mai 2008.
Ministerul a obiectat ca societatea de transport nu este inclusa in lista
companiilor care trebuie privatizate, ceea ce inseamna ca actiunile nu vor
putea fi valorificate ulterior de stat. De asemenea, Finantele au opinat ca o
majorare de capital nu ar fi benefica, in lipsa unui plan de redresare
financiara a CFR. Societatea a mai fost iertata la finele lui 2006 de datorii
cifrate la 1,02 miliarde de lei, la pachet cu alte 34 de companii de stat, insa
schema nu mai poate fi aplicata acum deoarece creditorii sunt furnizorii de
energie electrica, si nu bugetul de stat, ca atunci.