Oamenii de marketing nu se joaca intotdeauna dupa reguli. Mai ales atunci cand incearca sa elimine concurenta. Ultimii zeci de ani au fost marcati de razboaie intre giganti, cum ar fi Coca-Cola si Pepsi sau Apple si Microsoft.
Deseori cele mai brutale batalii se duc in reclame comparative - comparatii directe intre produsele a doua companii. Dupa ce un combatant a facut primul pas pe teritoriul inamic, celuilalt nu-i ramane decat sa riposteze sau sa ignore "invitatia".
Unele companii se lupta in acest fel de zeci de ani, cum ar fi Coca Cola si Pepsi. Altora le-a luat zeci de ani sa raspunda. Apple a lansat prima reclama anti-PC in 1984, iar Microsoft nu a ripostat de curand. A preferat sa-i lase pe producatorii de hardware, cum ar fi Dell si HP, sa faca aceasta treaba murdara.
Business Insider a analizat cele mai intense razboaie din istoria marketingului.
Coca-Cola si Pepsi se "inteapa" din 1970
Eterna dusmanie dintre Coca Cola si Pepsi dureaza de zeci de ani, dar cel mai cunoscut razboi de marketing dintre cele doua companii a avut loc in 1975.
Pepsi a lansat campania "Provocarea Pepsi", facand parada ani de zile cu triumful sau in testele de gust.
De atunci, cele doua companii s-au batut in programe de fidelizare si pe toate canalele de social media.
Burger King a lansat atacuri directe asupra McDonald's
La fel ca in lupta dintre Coca-Cola si Pepsi, cei doi giganti fast-food s-au razboit zeci de ani, cu toate ca nu au existat prea multe atacuri directe.
In schimb, s-au folosit de arme precum dezvoltarea de produse (au lansat sandwich-uri pentru micul dejun identice) si pozitionarea pe piata.
Apple arunca grenade in curtea Microsoft de aproape 40 de ani
De la impartirea puterii in Silicon Valley pana la publicarea de articole in toata media de pe glob, rivalitatea epica dintre Apple si Microsoft este foarte bine documentata.
Majoritatea a vazut reclamele "Buna, eu sunt un Mac, iar eu sunt un PC" lansate de Apple si raspunsul Microsoft "Eu sunt un PC".
In ultima vreme, Microsoft a raspuns mai mult decat oricand atacurilor Apple. Un exemplu ar fi spoturile in care face o comparatie directa intre iTunes si Zune.
Anticii rivali Audi si BMW in cautarea superioritatii
Audi si BMW au transformat pistele de curse si cele mai mari magazine auto in campuri de batalie. Apogeul a fost in 2005, cand cele doua companii s-au batut in panouri publicitare in orasul Santa Monica.
Episodul a inceput cu un panou outdoor al Audi care lua in ras ultimul model al BMW. Dupa ce BMW a raspuns la fel de agresiv, lupta s-a mutat in online.
Audi si-a incurajat fanii de pe Facebook sa vina cu povesti denigratoare despre masinile BMW.