Cum sa nu devii tinta disponibilizarilor

Sambata, 01 August 2009, ora 12:29
2085 citiri
Cum sa nu devii tinta disponibilizarilor

Economia globala a primit o lovitura puternica si milioane de oameni si-au pierdut locurile de munca. Cu totii se pare ca suntem vulnerabili. Cum iti poti creste sansele de a nu deveni tinta disponibilizarilor?

Raspunsul? Creeaza-ti propriul brand. In mediul economic actual, daca nu esti decat “un alt angajat”, risti sa devii somer. Brandingul personal este una dintre cele mai bune strategii preventive de a te asigura ca vei supravietui sau chiar vei prospera la locul de munca. Priveste brandul personal ca pe un cont in banca, cont ce va creste in valoare cu cat depui mai mult efort, imaginatie si resurse. Iata cateva indrumari legate de cum poti incepe.

Defineste cine esti (si cine nu esti)

Intreaba-te ce te face diferit de colegii tai. Punctualitatea si simtul responsabilitatii? Capacitatea de a gestiona mai multe sarcini fara sa pierzi controlul? Una dintre cele mai bune cai de a-ti crea un brand personal este sa iei doua sarcini zilnice si sa le combini intr-un mod unic, scrie CareerBuilder.com.

Multi oameni considera ca acest brand personal nu poate fi creat decat in cazul unor joburi de top si middle-management, lucru complet neadevarat, sustin expertii. De exemplu, sa presupunem ca esti casier intr-un centru comercial, iar pauzele de masa ti le petreci la fast-food-ul din incinta acestuia.

Ai observat ceva ce ar fi valoros pentru management – de exemplu, clientii ar dori sa aiba parte de mai multe salate si sandvisuri preambalate? Comunica managementului observatiile tale. Astfel, te vei diferentia de ceilalti.

Devino cunoscut pentru un singur lucru

Gandeste-te pentru un moment la toate brandurile mari, care ne inconjoara in fiecare zi. Toate au o singura fraza/propozitie/expresie/termen care li se poate aplica instantaneu: Google (motor de cautare), Volvo (masina sigura), Marlboro (cowboy), Coca-Cola (bautura americana).

Care este acel atribut sau fraza care ar putea sa vina in mintea colegilor tai atunci cand se gandesc la tine? Bun ascultator? Mentor? Amuzant? Om de incredere? Daca nu exista niciuna, construieste-o. Mai departe, incepe s-o traiesti.

De ce un singur cuvant? Pentru ca suntem inundati de prea multe informatii, din toate directiile. Totul devine zgomot de fond, astfel incat indivizii care pot atrage atentia printr-o simpla asociere au un avantaj evident.

Comunica-ti brandul

Odata ce te-ai hotarat asupra termenului care te defineste cel mai bine, gandeste-te sa iti pui amprenta si asupra mediului online. Multi ar spune “Sa fim seriosi, nu stiu sa-mi fac un site. Ce as putea pune acolo?” – internetul este mediul cu cea mai mare influenta din lume, iar crearea unui site personal este usoara si deloc costisitoare.

Intreaba-te: Ce lucru poti comunica, proaspat si provocator? Daca iti vin in minte cateva observatii interesante sau un nou punct de vedere, atunci este pe cale sa-ti poti crea o prezenta online solida.

Creeaza-ti un look specific

Acum ca ai realizat ce te diferentiaza de multime, asigura-te ca vei pastra aproape acea calitate. Multi dintre oamenii faimosi, de exemplu, au o singura componenta sau un singur element care ii face sa fie recunoscuti imediat, care ii face sa para misteriosi sau interesanti. Iar aceste elemente nu vor disparea prea curand.

Martin Lindstrom, Parade, ne spune: “Pentru mare parte din cariera mea ca expert in global-branding, m-am imbracat in negru, din cap pana-n picioare. In afara de munca mea, acesta era un aspect care ma caracteriza la locul de munca, iar uneori chiar pe strada. Ocazional, mai purtam si alte culori. Si ghici ce? Oamenii treceau pe langa mine fara sa ma observe. Asadar, gaseste o semnatura personala care sa ti se potriveasca si ramai cu ea. Astfel, vei deveni echivalentul unei celebritati la locul de munca – si te vei asigura ca iti vei pastra jobul mult timp dupa recesiune.”

Lasa in urma o “stampila” personala

Multe dintre cartile de vizita sunt plictisitoare. Le bagi in portofel sau in geanta, iar apoi uiti de ele. Sfatul lui Lindstrom: Creeaza-ti o “semnatura” sau o “stampila” deosebita, care sa ramana in mintile oamenilor. Poate fi un logo, un simbol sau o zicala pe care o introduci la finalul fiecarui e-mail.

Combina doua elemente care nu au nicio legatura unul cu celalalt – de exemplu, maimutele zburatoare. “De fiecare data cand ma gandesc la Vrajitorul din Oz, acele maimute zburatoare imi vin imediat in minte. De ce? Pentru ca, deisgur, maimutele nu zboara. Daca poti crea o semnatura la fel de dramatica, iti garantez ca nimeni nu te va trece cu vederea,” spune Lindstrom.

#brand, #cariera, #concediat, #disponibilizare, #job, #manager, #profesional , #stiri Coca-Cola