Momentan, Romania nu reprezinta o piata prea atragatoare pentru jucatorii de lux, ca urmare a mediului economic incert, taxelor ridicate, marimii si evolutiei populatiei cu venituri mari.
In perioada 2008-2012, in conditiile unor fluctuatii semnificative ale cifrei de afaceri, cuprinse intre -39% (2009 vs. 2008) si +24% (2011 vs. 2010), ritmul mediu anual al evolutiei indicatorului a fost de -12,2%, reiese din analiza realizata de manageranticriza.ro la nivelul celor mai importante companii care activeaza pe piata de lux din Romania.
Evolutia pietei produselor de lux in perioada 2008-2012 a fost influentata de factori precum: scaderea puterii de cumparare (in special datorita restrangerii accesului la creditare si leasing); preturile practicate in Romania, mai mari decat in alte orase ale lumii, precum si de reducerea costurilor de cazare si transport aerian pentru marile destinatii de shopping.
Cercetarea a vizat sapte segmente caracteristice pietei, ce au inregistrat in anul 2012 urmatoarele ponderi in totalul cifrei de afaceri a esantionului analizat: moda - 3%; aeronave (transport aerian de lux) - 5%; autoturisme - 53%; ambarcatiuni 1%; parfumuri si cosmetice - 16%; accesorii - 4%; bijuterii - 19%.
Segmentul ambarcatiuni a contribuit semnificativ la evolutia pietei in perioada 2008-2012, ca urmare a crizei economice reducerea cifrei de afaceri realizandu-se intr-un ritm mediu anual de 27%. Cresteri ale cifrei de afaceri au fost inregistrate in perioada 2008-2012 de sectoarele moda de lux (ritm mediu anual de crestere 11%) si transport aerian de lux (ritm mediu anual de crestere 12%).
In 2012 cifra de afaceri/angajat calculata pentru grupul de companii analizate s-a redus cu 18% comparativ cu anul 2008, cea mai buna evolutie fiind marcata de segmentul cosmetice si parfumuri (+65%).
Cel mai mare profit a fost inregistrat in 2012
Din punct de vedere al profitabilitatii pietei, cea mai mare valoare a profitului net a fost inregistrata in anul 2012 de companiile din segmentul cosmetice si parfumerie, urmate de segmentul accesorii si bijuterii, celelalte segmente analizate inregistrand pierderi. In raport cu anul 2011 se constata o redresare a sectorului, grupul de companii analizate prezentand o reducere a pierderii nete cu circa 96% in anul 2012.
In ceea ce priveste profitul/angajat cea mai ridicata valoare in anul 2012 a fost inregistrata de segmentul accesorii (3,118 euro/angajat), urmat de sectorul bijuterii (2,900 euro/angajat).
Comparativ cu 2011 perioada de incasare a creantelor s-a redus in 2012 cu cca. 20%, valoarea indicatorului (30 zile) situandu-se cu putin sub durata inregistrata in anul 2008 (31 zile).
La nivelul esantionului de companii analizate viteza de rotatie a stocurilor s-a majorat in perioada 2008-2012 cu 8,7%, valoarea inregistrata in 2012 fiind de 88 zile, segmentul bijuterii avand cea mai mare valoare in 2012 (221 zile).
Marja de profit net a variat intre -34% (ambarcatiuni) si 11% (accesorii), in timp ce valoarea agregata a indicatorului pentru esantionul de companii analizate a fost in 2012 de -0,02%.
Gradul mediu de indatorare al esantionului de companii analizate a inregistrat o majorare cu 39% in perioada 2008-2012, valoarea calculata la nivelul grupului de companii analizate fiind in 2012 de 74%, in timp ce valorile inregistrate de fiecare din segmentele cercetate au fost urmatoarele: moda - 111%; aeronave (transport aerian de lux) - 66%; autoturisme - 90%; ambarcatiuni 109%; parfumuri si cosmetice - 78%;
accesorii - 47%; bijuterii - 57%.
Datele prezentate reprezinta concluzii ale studiului Piata de lux din Romania si ale Raportului Manageranticriza 2008-2012, realizate de compania care administreaza platforma de consultanta online manageranticriza.ro.