Air France a tras pe linie moarta ultimele trei jumbo jet-uri Boeing 747 detinute in flota, iar anuntul a declansat o adevarata avalansa de calatori nostalgici dornici sa savureze un ultim zbor cu celebrul avion.
Vestea despartirii operatorului aerian din Franta de celebrul jumbo jet a adus la casele de bilete Air France peste 30.000 de nostalgici care au dorit sa prinda un loc in ultimele zboruri de survol care vor fi organizate deasupra aeroportului Le Bourget, relateaza CNN.
Record nedepasit
Expertii industriei sustin ca reactia pasagerilor francezi poate fi explicata prin faptul ca 747 ramane prima aeronava care a generat conceptul de "democratizare" a calatoriilor aeriene.
Boeing 747 a intrat in atentia publicului inca din 1970, moment in care si-a facut debutul in flota companiei PanAm.
Gigantica aeronava a capatat rapid porecla de "Regina Vazduhului", iar generatii intregi de calatori au bifat primele vizite peste hotare gratie jumbo jet-ului Boeing.
Chiar si la aceasta ora, areronava detine recordul pentru cei mai multi pasageri transportati in timpul unei singure curse.
Evenimentul a avut loc in 1991, cand compania israeliana El Al a fost nevoita sa evacueze de urgenta cetatenii evrei aflati in Etiopia, una dintre aeronave incarcand ultimii 1080 de pasageri ramasi in terminalul aeroportului din Adis Abeba.
Alti doi pasageri neasteptati au aparut pe lume in timpul acestei misiuni de evacuare in aeronava, cifra totala a calatorilor adusi la destinatie ridicandu-se in final la 1082.
Prea scump de intretinut
Pana la aparitia Airbus A380, jumbo jet-ul 747 a pastrat vreme de 37 de ani titlul de cea mai mare aeronava de transport pasageri din lume.
Reprezentantii Air France au anuntat ca se vad nevoiti sa renunte la celebrele avioane ca urmare a costurilor mari de intretinere, compania trecand printr-o perioada in care aduce importante modificari preturilor practicate in zborurile intercontinentale.
Exemplul Air France ar putea fi urmat in curand si de alti operatori, Delta Airlines si alte cateva companii pregatindu-se sa scoata la pensie aeronavele Boeing 747 pentru a face lor unor avioane mai economice.
Chiar si nostalgiile privind zborul cu un 747 nu afecteaza doar publicul calator, ci si membrii echipajelor de piloti, acestia sustinand ca jumbo jet-ul a fost ultimul avion adevarat pana la invazia computerelor de bord si a sistemelor de pilotare automata.
De altfel, pana la lansarea sistemului GPS, in timpul zborurilor pe distante lungi, pilotii de pe 747 foloseau sextantul pentru a verifica daca aeronava pastreaza traiectoria corecta de zbor.