Dezastrul Air Berlin si Alitalia continua. Este doar varful aisbergului, spun expertii in aviatie

Luni, 28 August 2017, ora 10:02
5544 citiri
Dezastrul Air Berlin si Alitalia continua. Este doar varful aisbergului, spun expertii in aviatie
Foto: Alitalia

Industria aviatica din Europa resimte inca socul prabusirii companiilor Air Berlin si Alitalia, al caror actionar majoritar, Etihad, a renuntat sa mai sustina financiar cele doua firme.

Problemele sunt mult mai profunde insa, reclama expertii in aviatie, acestia asteptandu-se ca piata sa treaca printr-un proces de consolidare centrat in jurul marilor jucatori din sector, anunta Hurriyet Daily News.

"Sectorul va continua sa se consolideze, deoarece modelul afacerilor este in plin proces de schimbare. Este vizibil ca trend in Europa, dar si in SUA, unde sunt patru companii cheie: American, Delta, United si linia low-cost Southwest", explica Stephane Albernhe, partener in cadrul Archery Consulting.

Pentru Europa, un alt consultant, Jerome Bouchard, de la Oliver Wyman, crede ca pozitiile dominante vor fi detinute de Lufthansa, IAG si Air France-KLM.

Insa, inainte de a avea loc o consolidare a pietei, expertul de la Oliver Wyman se asteapta ca aceste companii sa gaseasca un model de business care sa nu le mai tina tot timpul la limita falimentului.

Alitalia si Air Berlin, cele doua companii aeriene intrate in colaps, au operat mai multi ani pe pierdere, Ryanair impunandu-se tot mai mult pe piata din Italia, in detrimentul celui mai mare operator din peninsula.

Incercarea Etihad de a penetra piata europeana prin intermediul celor doua firme s-a dovedit un esec, iar anuntul privind retragerea seicilor din aceste doua afaceri locale nu face decat sa le scoata la vanzare.

"Retragerea capitalului Etihad din Alitalia nu va face decat sa accelereze procesul de consolidare a pietei din Europa. Alitalia va intra, cu totul sau partial, in portofoliul Air France- KLM, IAG, Lufthansa sau poate chiar al easyJet sau Ryanair", spune Bouchard.

Situatii similare se intalnesc si in zona Asia-Pacific, operatori precum Cathay Pacific sau Japan Airlines inregistrand pierderi ca umare a avantului prins de companiile low-cost.

In 2014, compania australiana Qantas a reusit sa evite prabusirea doar printr-o restructurare majora, care a constat in taierea a sute de joburi, vanzarea unor aeronave si anularea comenzilor pentru unele noi.

"La nivel global, competitia a devenit atat de acerba, cu un randament atat de mic, incat reducerea costurilor a devenit un adevarat paratrasnet", sustine Mark Bobbi, analist al IHS Markit.

Chestiunea aliantelor dintre marile companii aeriene este pusa pe tapet inca din anii '90, dar pana acum aceasta nu a reusit sa coboare plafonul costurilor de operare in doua arii importante: cel al salariilor personalului si al intretinerii flotelor de aeronave.

Modelul asocierilor dintre comnpanii tinde sa capete noi forme, un prim pas fiind facut

de Air France-KLM, care a permis intrarea capitalului privat Delta si China Eastern in companie si, de asemenea, a investit alaturi de americanii de la Delta in Virgin Atlantic pentru a avea acces pe noi piete.

Traficul aerian de persoane inregistreaza o crestere anuala de 4 porocente, chestiune care ar permitea coabitarea marilor operatori alaturi de companiile low-cost, dar dupa cum explica Jerome Bouchard: "pozitiile dominante se schimba rapid, iar rata costurilor fixe nu lasa loc de greseli in aceasta piata".

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Planuri mari pentru Portul Constanța. Sorin Grindeanu: ”Ne dorim extinderea cooperării cu partenerii din Emiratele Arabe Unite”
Planuri mari pentru Portul Constanța. Sorin Grindeanu: ”Ne dorim extinderea cooperării cu partenerii din Emiratele Arabe Unite”
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, afirmă vineri că mesajul pe care l-a avut în cadrul întrevederii, de la Abu Dhabi, cu cei din conducerea companiei DP World (Dubai Ports) este că ne...
Amazon spiona concurența cu o divizie secretă. Angajații companiei se dădeau drept antreprenori pentru a strânge informații
Amazon spiona concurența cu o divizie secretă. Angajații companiei se dădeau drept antreprenori pentru a strânge informații
Angajaţii Amazon au „pozat” drept comercianţi terţi pentru a aduna informaţii de la Walmart, eBay şi alţi rivali ai gigantului american. Aceștia au avut acces la sistemele concurenței...
#transport, #companii aeriene, #fuziuni companii aeriene , #Companii aeriene