Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Povestile elitelor financiare: Cateva lectii despre succes de la fondatorul Ryanair

Povestile elitelor financiare: Cateva lectii despre succes de la fondatorul Ryanair


In 1985, Tony Ryan, Christy Ryan si Liam Lonergan, fondatorii companiei aeriene low-cost Ryanair, aveau doar un avion cu care efectuau curse zilnice intre Londra si Irlanda.

Succesul nu a venit usor, iar, pentru a construi actualul imperiu low-cost, sefii companiei au taiat cu sange rece toate cheltuielile inutile care ar fi putut impovara pretul unui bilet de avion, relateaza portalul Startups.

O parte din aceste sfaturi pot fi adevarate lectii de succes in administrarea unei afaceri.

Renunta la tot ce poti renunta

Kell Ryan, fratele mai mic al lui Tony Ryan si unul dintre oamenii implicati in dezvoltarea afacerii Ryanair, isi aduce aminte de primele masuri draconice.

"La noi nu vei gasi o felie de lamaie in ginul tonic primit in avion, dar vei ajunge din punctul A in punctul B cu doar 40 de lire. Daca vrei, poti plati 600 de lire la British Airways pentru aceeasi calatorie si ei iti vor da cate lamai vrei", povesteste Kell Ryan.

"Costurile operationale sunt in centrul atentiei la Ryanair. Obisnuiam sa particip la toate sedintele consiliului directoral si primul punct de pe agenda era intotdeauna legat de costuri.

Chiar si acum cand avem in conturi 3 miliarde de lire si asteptam un profit de 700 de milioane in acest an, nu ne permitem sa luam piciorul de pe pedala si sa ne relaxam. Daca poti controla costurile vei putea infrunta orice criza financiara", crede fondatorul companiei.

Fost director executiv pana la sosirea in firma a lui Michael O'Leary, Kell Ryan sustine ca multe companii aeriene s-au prabusit pentru ca nu au reusit sa stabileasca valoare exacta a fiecarui serviciu si nu au eliminat pierderile.

"Cand vine vorba de reducerea costurilor, nimic nu este sacru. Cand am eliminat feliile de lamaie din ginul servit pasagerilor am facut o economie de 50.000 de lire/an.

Oamenii servesc in continuare gin tonic pe cursele noastre desi sunt sigur ca ar dori ca acesta sa aiba si o felie de lamaie in el", povesteste fostul director Ryanair.

Imaginea companiei

"Ryanair are o adevarata cultura creata in interiorul companiei. Sincer, nu stiu cum am facut asta. Pur si simplu se dezvolta organic. Southwest Airlines mai are acelasi tip de imagine.

Ne-am invatat personalul sa isi faca treaba bine, dar sa se si distreze in vreme ce fac munca aceasta. Oamenii nostri fac exact munca pe care o adora", sustine Kell Ryan.

Odata la 5 ani, in cazul in care compania inregistreaza performante, personalul cu vechime din cadrul Ryanair primeste bonificatii de 35.000 de euro. Este un motiv bun sa vii la munca cu zambetul pe buze.

Recruteaza dupa instinct

Fostul sef al companiei spune ca in momentul in care a fost nevoit sa recruteze personal a avut grija ca directorii financiari si cei de la resurse umane sa indeplineasca criteriile cerute de post, dar in rest s-a ghidat dupa atitudinea solicitantului.

"Este o chestiune foarte importanta. S-ar putea sa nu stie multe despre companie, dar atitudinea lor si determinarea pot face diferenta, si asta conteaza.

In multe cazuri treebuie sa te bazezi pe instinct cand faci recrutari, dar atitudinea este primul semnal pozitiv", explica Ryan.

Model inspirational

Profitul vine la urma, mai intai trebuie sa schimbi perceptii si mentalitati, crede fostul director executiv de la Ryanair. In anii 80, Irlanda era mai degraba o tara din care iti doreai sa pleci, dar compania aeriana fondata de Tony Ryan a reusit sa schimbe acest lucru.

"Tony a vrut sa contribuie la renasterea turismului in Irlanda, sa atraga oamenii aici, sa dezvolte economia locala. Nu a fost vorba doar despre profitul firmei noastre. Succesul Ryanair a dat irlandezilor incredere in fortele proprii", sustine Kell Ryan.

Respecta regulile

Spre deosebire de alte companii care au grija ca imaginea lor publica sa nu fie afectata de plangerile venite din partea unui client sau a altuia, Ryanair pune mai presus de acest lucru regulile interne dezvoltate in cei 30 de ani de experienta in segmentul low-cost.

"O mare parte din plangerile indreptate impotriva noastra sunt de la clienti care isi doresc sa adapteze regulile noastre la nevoile lor: fie sa intarzie decolarea avionului, fie sa introduca un bagaj mai greu in cala.

Din punctul meu de vedere, atata timp cat respecti regulile care ti se comunica, totul va fi bine. Chiar si acum, cand transportam 82 de milioane de persoane anual, nu avem mai mult de trei receptioneri la biroul de reclamatii.

Suntem criticati la TV sau in presa, dar lumea continua sa zboare cu noi. Inseamna ca faci un lucru de calitate atunci cand ai milioane si milioane de noi pasageri in fiecare an", crede fondatorul Ryanair.

Valorifica avantajul oferit clientilor

Ingredientul principal din reteta de succes a Ryanair ramane totusi pretul scazut al biletului de calatorie. Cand esti pus sa alegi intre 40 de lire si 600 de lire este clar spre ce oferta te indrepti.

Pe de alta arte, trebuie sa spunem ca avioanele operatorului low-cost au o rata de punctualitate de 94%, asa ca seriozitatea companiei nu poate fi pusa la indoiala.

"Noi nu promitem foarte multe clientilor nostri, asa ca si asteptarile lor sunt reduse.

In schimb, pomitem ca le oferim un pret corect pentru calatorie, ca ii vom transporta din punctul A in punctul B si ca vor ajunge acolo in timpul programat.

Ne-am confruntat cu critici privind lipsa confortului din avioanele noastre, dar cand oamenii au de ales ntre un bilet de 40 de lire si unul de 600 este clar pentru ce vor opta", a mai spus fostul director executiv al Ryanair.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3869 ori