Britanicii ar putea ramane mai izolati decat si-au inchipuit vreodata, in urma Brexit. Pe langa accesul la piata unica europeana pe care guvernul de la Londra va trebui sa il obtina in urma negocierilor, cu scopul de a evita un Brexit dur, problema incheierii unui nou tratat aerian cu blocul comunitar se anunta la fel de spinoasa.
Zborurile care asigura legatura aeriana intre insulari si Europa se desfasoara in prezent in baza acordului Open Sky incheiat intre Londra si Bruxelles, dar acesta va trebui inlocuit rapid cu un altul pentru a asigura continuitatea curselor intre Regatul Unit si continent, considera Kenny Jacobs, directorul de marketing din cadrul Ryanair, citat de CNBC.
Pentru a programa orarul curselor aeriene Marea Britanie - Europa si retur din 2019, companiile aeriene au nevoie ca, pana la mijlocul anului viitor, Londra si Bruxellesul sa ajunga la un acord in acest sens.
Chiar si o extindere a perioadei de valabilitate a acordului existent in prezent nu va rezolva prea multe, fara un nou tratat incheiat intre cele doua parti cursele care deservesc rutele dintre Marea Britanie si aeroporturile de pe continent putand fi suspendate pe termen indefinit, dupa cum avertizeaza Kenny Jacobs.
Din punctul sau de vedere, aceasta ar trebui sa fie "prioritatea numarul 1" pentru echipele de negociatori din fiecare tabara.
"Exista posibilitatea ca, daca nu se ajunge la incheierea unui acord pana in martie 2019, cand Marea Britanie va parasi UE, sa nu se mai zboare pentru o anumita perioada", a explicat directorul de marketing al companiei aeriene low-cost din Irlanda.
"Chiar si daca se ajunge la o intelegere in 2019 se poate sa fie prea tarziu. Noi dorim un acord care sa functioneze inca de anul acesta, pentru a putea zbura asa cum am facut-o si pana acum", a solicitat Jacobs.
"Acesta este un divort care continua sa ia o forma urata. Pe de o parte, reprezentantii Marii Britanii vor sa discute accesul la piata unica europeana, pe de alta parte europenii vor sa ajunga la o intelegere privind despagubirile pe care le asteapta.
Noi ii rugam doar sa se gandeasca la consumatorii care sunt prinsi in acest moment la mijloc", a mai spus reprezentantul Ryanair.
Acordul Open Skies este incheiat sub patronajul Curtii Europene de Justitie. Dupa expirarea perioadei de negocieri pentru separarea Regatului Unit de blocul comunitar, Londra nu va mai fi sub jurisdictia CEJ, lucru care necesita negocierea unui nou tratat aerian cu UE.
In plus, companiile aeriene din Marea Britanie care executa zboruri in interiorul UE vor trebui sa deschida noi sucursale pe continent pentru a putea opera in continuare pe piata din interiorul blocului comunitar.