Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Bechtel: Adio, dar raman cu tine! Unde ar fi fost Romania cu banii facuti cadou americanilor

Bechtel: Adio, dar raman cu tine! Unde ar fi fost Romania cu banii facuti cadou americanilor


Ministrul Dan Sova a anuntat ca a reusit sa rezilieze contractul cu americanii de la Bechtel, statul roman urmand sa plateasca companiei americane 37,2 milioane de euro penalitati. De cealalta parte, americanii il contrazic pe Sova si sustin ca negocierile cu statul roman continua. In aceste conditii de incertitudine, Business24 va arata ce ar fi putut face cu siguranta Romania cu banii facuti cadou Bechtel.

La putin timp dupa ce au postat un comunicat de presa in care anuntau ca negocierile cu statul roman continua, reprezentantii companiei au retras documentul de pe site.

Mai mult decat atat, o delegatie a ambasadei SUA este la Palatul Victoria si discuta cu premierul Ponta, una din temele dezbatute fiind, cel mai probabil, rezilierea contractului cu firma americana.

Ministrul Dan Sova a declarat inca de saptamana trecuta ca negocierea pentru rezilierea contractului cu Bechtel vor fi finalizate luni, 27 mai. Luni, insa, Dan Sova a declarat ca nu a spus niciodata ca acest contract va fi reziliat atunci si ca, de fapt, o ziarista ar fi scris despre reziliere, insa el nu a declarat acest lucru. Pe de alta parte, a adaugat ca rezilierea contractului este o chestiune de zile si ca mai sunt unele detalii de pus la punct in aceasta perioada.

In opinia premierului Victor Ponta, Sova a gresit cand a anuntat presa ca intelegerea cu Bechtel pentru autostrada Transilvania va fi reziliata luni. Potrivit lui Ponta, ministrul pentru Proiecte de Infrastructura nu trebuia sa spuna nimic pana nu incheia negocierile.

"Cred ca a fost prea transparent, ca nu trebuia sa va spuna nimic pana nu incheia negocierea. Daca v-a anuntat inainte sa incheie negocierile, inseamna ca a gresit", a spus Ponta.

Contractul cu Bechtel, in valoare de 2,2 miliarde de euro, a fost incheiat in 2003. Americanii au reusit sa construiasca 52 de kilometri de autostrada din totalul de 415 kilometri. Romania a platit pentru 52 de km de autostrada 1,3 miliarde de euro, in conditiile in care lucrarile si santierele deschise au costat doar 300 de milioane de euro.

Proiecte pierdute in conturile Bechtel

Practic, autoritatile au facut "cadou" companiei Bechtel un miliard de euro si acum lupta sa scape de acest contract pagubos.

Business24 prezinta o lista cu cateva proiecte de interes national care ar fi putut fi realizate cu banii pe care Romania i-a platit catre Bechtel:

2.500 de scoli. Autoritatile ar fi putut sa construiasca 2.500 de scoli cu banii facuti "cadou" catre Bechtel. Pretul standard stabilit de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (MECTS) pentru construirea unei cladiri pentru invatamantul preuniversitar, de nivel gimnazial, este de 360.000 de euro. Suma a fost calculata cu posibilitati de amplasare atat in mediul rural cat si urban, cu o suprafata desfasurata de 935 mp si un regim de inaltime P+1E.

Totusi, in aceasta suma nu este inclus si costul terenului pe care va fi construita cladirea, ceea ce ne obliga sa mai adaugam o suma de maxim 40.000 de euro. Asta ar insemna ca pretul final, cu dotari cu tot, este de 400.000 de euro.

Refacerea sistemului de irigatii. Conform analistilor, investitiile strategice in agricultura ar fi insemnat pentru Romania un important motor economic. O astfel de investitie, evaluata la un miliard de euro, este modernizarea retelei nationale de irigatii.

"Daca s-ar reabilita intregul sistem de irigatii, ce reprezinta aproximativ 30% din suprafata Romaniei, ar insemna acoperirea necesarului de hrana la nivel intern. Practic, indiferent de capriciile naturii, noi vom putea fi, intr-o oarecare masura, la adapost, deci nu vom mai depinde de importuri", a declarat Laurentiu Baciu, presedintele Ligii Asociatiilor Producatorilor Agricoli din Romania.

Romania se afla in negocieri avansate pentru a contracta un imprumut in valoare de un miliard de euro de la Comisia Europeana pentru Agricultura. Suma a fost calculata de expertii Bancii Mondiale intr-un studiu privind refacerea si modernizarea sistemului de irigatii din tara noastra. Daca suma pierduta in conturile Bechtel ar fi fost investita in sistemul national de irigatii, agricultura romaneasca de azi ar fi fost una dintre cele mai perfomante din Europa.

3.300 de gradinite. Romania ar fi avut cu 3.300 de gradinite mai mult. Potrivit Ministerului Educatiei, costul mediu pentru construirea unei gradinite este de 261.000 de euro. La acesta se adauga si pretul terenului aferent si utilitatile, adica 40.000 de euro, astfel ca pretul final pentru o gradinita ajunge la maxim 301.000 de euro.

Suma "acopera" o gradinita cu o suprafata construita de 614,84 mp, cu patru sali de grupa pe un singur nivel. Gradinita standard este prevazuta cu filtru, izolator cu grup sanitar propriu, vestiar, sali de grupa, grupuri sanitare pentru fiecare clasa, spatiu multifunctional, cancelarie, vestiar cu grup sanitar profesori si centrala termica.

Metrou, magistrala Universitate - Drumul Taberei. Constructia liniei de metrou Universitate-Drumul Taberei costa intre 1 si 1,2 miliarde de euro. Daca banii pierduti in "afacerea Bechtel" ar fi fost investiti in acest proiect, Romania nu ar mai fi fost obligata sa obtina finantare de la Banca Europeana de Investitii (BEI) sau sa foloseasca fonduri guvernamentale.

Cu o lungime totala de aproximativ sase kilometri, tronsonul de metrou va avea zece statii, la Raul Doamnei, Valea Argesului, Valea Ialomitei, Romancierilor, Parcul Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militara, Eroilor, si va acoperi, in principal, un bazin cu un numar de peste 300.000 de locuitori din sectoarele 5 si 6 ale Capitalei.

Primele trenuri pe linia 5, de la Raul Doamnei si de la statia Valea Ialomitei, pana la Eroilor, ar trebui puse in functiune in cursul anului 2015.

Tronson de cale ferata - 500 de milioane de euro. In 2011, in strategia Ministerului Transporturilor una din prioritati era onstructia liniei de cale ferata care scurteaza cu 117 kilometri distanta dintre Bucuresti si Sibiu. Costurile proiectului sunt de 500 de milioane de euro, adica jumatatea din suma data firmei Bechtel pentru nimic. Este vorba de linia de cale ferata Valcele - Ramnicu Valcea, un mai vechi proiect al statului roman de dinainte de Revolutie.

Aceasta linie ar scurta distanta intre Bucuresti si Arad cu 60 kilometri, ar descongestiona traficul de pe magistralele 300 si 200 (Bucuresti-Brasov-Sibiu-Deva-Arad), 900 (Bucuresti-Craiova-Orsova-Timisoara) si sectiile 900/201/200 (Bucuresti-Craiova-Targu Jiu-Deva-Arad), dar ar crea si o legatura mai directa si rapida intre Bucuresti, Pitesti si Ramnicu Valcea, Valea Oltului si Sibiu.

Traseul acestei linii incepe din nordul orasului Pitesti din statia Valcele si se termina in nordul orasului Ramnicu Valcea in statia Bujoreni Valcea. Mai mult, traversarea Carpatilor s-ar realiza la o cota de inaltime mai mica, de la 1030 de kilometri in prezent(statia Predeal), la 450 de metri (tunelul Plostina).

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1927 ori