Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Piata medicamentelor din Romania a crescut de patru ori

Piata medicamentelor din Romania a crescut de patru ori


In Romania, piata medicamentelor a cunoscut o continua crestere, ajungand in anul 2009 la o valoare de 8,1 miliarde lei, de aproximativ patru ori mai mare fata de valoarea inregistrata in anul 2000, se arata intr-un raport al Consiliului Concurentei.
In 2010, piata autohtona de medicamente ajunsese la 9,7 miliarde lei.

"Desi pe piata romaneasca activeaza un numar important de actori, tendinta acestei piete in ultimii ani a fost una de concentrare, primele 20 de companii controland aproximativ 78% din piata. Aceasta concentrare s-a datorat in principal operatiunilor de fuziuni si achizitii realizate la nivel international, de companiile care activeaza pe piata farmaceutica", se arata in raportul "Mediul concurential romanesc - evolutii in sectoare esentiale", lansat vineri de autoritatea de concurenta.

Din punct de vedere al distributiei de medicamente, in Romania este utilizat in continuare modelul traditional de distributie, in cadrul caruia producatorii isi distribuie produsele prin intermediul unuia sau mai multor distribuitori, in baza unor contracte de distributie sau a unor conditii generale acceptate de distribuitori.

"Distributia angro de medicamente din Romania s-a aflat in atentia permanenta a autoritatii de concurenta. In vederea analizarii modului de functionare a sistemului de distributie practicat in Romania, dar si a modificarilor ce ar putea interveni in acest sistem pe termen scurt si mediu, Consiliul Concurentei a derulat o investigatie sectoriala in urma careia s-au constatat anumite disfunctionalitati legate in primul rand de accesul distribuitorilor la anumite medicamente", se mai arata in raport.

Realizata pe un esantion de 23 grupuri farmaceutice ce activeaza pe piata romaneasca si care detineau aproximativ 80% din valoarea pietei farmaceutice din Romania in anul 2009, investigatia sectoriala a urmarit doua obiective, respectiv analiza legislatiei cu impact asupra pietei distributiei angro de medicamente, precum si analiza pietei distributiei de medicamente.

In urma constatarilor cu privire la gradul ridicat de concentrare a pietelor analizate, datorat cotelor importante de piata detinute de medicamentele inovative, in cadrul investigatiei au fost analizate, de asemenea, gradul de penetrare a genericelor pe aceste piete si factorii care au condus la aceasta situatie.

In document se precizeaza ca accesul pe piata distributiei angro nu este limitat intr-o masura semnificativa de existenta unor relatii de exclusivitate sau de distributia printr-un numar redus de distributori. Cu toate acestea, in cadrul investigatiei au fost identificate anumite piete pe care accesul distribuitorilor si, in general, al distribuitorilor mici, este dificil.

Cel mai bine vandute medicamente acopera 40% din piata

De asemenea, cel mai bine vandute 50 de medicamente acopera aproximativ 40% din piata romaneasca.

In urma analizei efectuate, a rezultat faptul ca, datorita comercializarii cu precadere a unor medicamente inovative, exista un grad ridicat de concentrare a anumitor piete. Astfel, din cele 36 piete in cadrul carora se regasesc medicamentele din Top 50, 29 de piete contin medicamente inovative, trei contin atat medicamente inovative, cat si medicamente generice, iar patru contin medicamente generice.

Medicamentele generice sunt medicamente echivalente cu cele originale in momentul expirarii brevetului si a perioadei de exclusivitate a datelor pentru produsul inovator care exista deja. Medicamentele generice ofera oportunitatea de a obtine tratamente similare la costuri mai mici pentru pacienti si platitori, eliberand totodata bugete pentru finantarea de noi medicamente inovatoare.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: NewsIn
Articol citit de 2348 ori