Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Marius Lazarescu, CEO Today's

3 ani de YouTube in Romania: Cum ne-a schimbat gigantul

3 ani de YouTube in Romania: Cum ne-a schimbat gigantul


Desi tehnologia si instrumentele de marketing se schimba intr-un ritm alert, brand-urile intampina intr-o oarecare masura aceleasi provocari.

Daca ar fi sa rezumam cele mai importante trei provocari pe care majoritatea partenerilor nostri spun ca le au, acestea ar fi: cum sa ajunga la clienti noi (deci la noi segmente de piata), cum sa fidelizeze clienti existenti si cum sa se diferentieze pe piata.

In acelasi timp, provocarea specialistilor in marketing ramane sa se adapteze rapid la noile tehnologii si instrumente pentru a le putea integra in mod eficient in cadrul strategiei, pentru a atinge obiectivele stabilite.

De ce YouTube?

YouTube este una dintre aceste tehnologii. Chiar daca are mai multa "istorie" in spate ca instrument de online marketing, versiunea locala YouTube Romania a fost lansata in anul 2013, iar odata cu ea a fost pusa la dispozitia advertiserilor din tara si platforma de publicitate.

De atunci, pe plan local, YouTube se transforma treptat in "noul TV" sau poate in "TV-ul alternativ".

Statisticile arata ca este al doilea motor de cautare din lume ca popularitate dupa Google, iar numarul total de utilizatori din Romania depaseste 6 milioane. Cel mai popular canal romanesc de YouTube are 1,4 milioane abonati, iar cel mai popular vlogger are peste 700.000 de subscribers.

Spre deosebire de televiziunea clasica, datele oferite de cercetarile Google (Consumer Barometer) arata ca 56% din romani prefera sa nu mai faca nimic altceva in timp ce vizioneaza un clip pe YouTube, acesta captandu-le atentia in totalitate, iar o cercetare SATI din 2014 arata ca, cel putin la nivel declarativ, romanii petrec mult mai mult timp online versus alte medii.

Nu este de mirare, asadar, ca datele furnizate de Google arata ca Romania este tara cu cea mai mare crestere a timpului de vizionare de clipuri online din Europa Centrala si de Est.

Migrarea utilizatorilor de pe TV in online devine usor de inteles daca ne raportam la doua mari beneficii ale utilizarii unor site-uri precum YouTube.

Primul ar fi ca aici utilizatorul poate interactiona cu acest continut in moduri care nu sunt disponibile in mediile traditionale (poate sa il arate prietenilor, sa dezbata pe baza lui cu grupuri mai mari de oameni).

Al doilea beneficiu este faptul ca reclamele YouTube sunt "skippable", utilizatorul putand alege sa "sara peste" o reclama, ba chiar sa o blocheze si sa dea feedback in cazul in care o considera nepotrivita.

YouTube in relatia cu brand-urile

Noi consideram ca publicitatea pe YouTube are trei mari avantaje, strans legate de cele doua beneficii ale canalului, prezentate mai sus.

1. Prin YouTube, brand-urile au sanse mai mari sa capteze atentia si sa interactioneze cu un consumator tanar. Dar beneficiul este valabil si pentru alte segmente care inca petrec mult timp la televizor.

O cercetare efectuata de Google referitoare la comportamentul oamenilor online spune ca un utilizator care interactioneaza minim o data pe saptamana cu un brand este de patru ori mai inclinat sa cumpere de la acel brand.

Asfel, daca un brand alege sa targeteze un segment de audienta atat cu un spot TV, cat si cu un spot YouTube, poate imbunatati eficienta unei campanii.

2. Conceptul de publicitate invitationala. Utilizatorul poate alege continutul publicitar pe care doreste sa il urmareasca si are oricand optiunea de a apasa "skip".

Pe de alta parte, daca il gaseste interesant poate accesa din reclama direct site-ul advertiserului, unde poate cumpara produsul care i-a atras atentia sau afla mai multe despre campanie, despre brand s.a.m.d. Fiind invitational, advertiserii nu platesc decat pentru persoanele "engaged".

Dupa cum se stie deja, pe YouTube exista un sistem care ia in considerare si timpul de vizionare a unei reclame de catre utilizatori.

Daca spectatorul vede doar 5 secunde din videoclip si "da skip" cei care au difuzat-o nu platesc nimic. De aceea, costul publicitatii pe YouTube apare doar cand exista engagement.

3. Engagementul poate fi masurat cu precizie mare. La finalul unei campanii poti afla cate persoane au vazut si interactionat cu reclama, daca ai avut mai multe spot-uri, la care dintre ele a reactionat cel mai bine publicul, cat de "virala" a fost reclama ta (share-uri, like-uri, subscribers).

Toate aceste date sunt extrem de valoroase pentru orice om de marketing atat in masurarea impactului unei campanii, cat si in luarea deciziilor pentru implementarea altor campanii viitoare.

Agentiile Google Partners pot avea acces la rapoarte care arata ce influenta a avut reclama asupra modului in care brand-ul e perceput de catre utilizatori.

Spre exemplu, studiile de caz Google arata ca cei care au vazut unYouTube adsi-au amintit brand-ul de 33,1 % mai frecvent decat cei care nu au vazut niciodata spot-urile.

4. YouTube incurajeaza actiunea. In YouTube se pot adauga diferite elemente de continut langa video si peste video, care sa ii indemne pe cei care vad video-ul sa intre pe site si sa cumpere un produs, sa se inscrie intr-o competitie, sa faca o actiune relevanta pentru advertiser prin elemente precum call to action overlay sau un banner care insoteste clipul (companion banner).

Google a anuntat recent ca se pregateste de lansarea in Romania a unor noi functionalitati care sa fie si mai mult in favoarea advertiserilor.

Despre aceste noi feature-uri YouTube se presupune ca vor genera mai multe vanzari directe online, vor directiona traficul catre mai multe pagini de interes de pe site si vor convinge utilizatorii sa interactioneze si mai mult cu brand-ul.

Un exercitiu de imaginatie

Chiar daca nu putem avea acces la informatiile confidentiale referitoare la campaniile pe YouTube pe care le vedem si care ne atrag atentia, pe baza datelor publice se pot face o serie de estimari referitoare la investitia in reclama respectiva.

Prin urmare putem incerca sa facem un soi de reverse engineering pe o reclama foarte cunoscuta din online: reclama tocmai.ro din 2013 "Vinzi si cumperi, simplu si rapid".

Statisticile publice de pe YouTube arata ca reclama a acumulat2.088.367 de vizualizari pana in prezent, majoritatea, estimam noi, fiind obtinute din publicitatea platita pe YouTube.

Putem concluziona acest lucru uitandu-ne la spike-urile de vizionari (ele coincid cu perioadele in care noi am observat ca reclama a fost activa).

Desigur, video-urile au si view-uri organice. De dragul calculului sa presupunem ca88.367 view-uri au fost organice.

Atunci ramanem cu 2 milioane de view-uri platite (True Views). Din experienta noastra costul per view variaza intre 0,01 si 0,04 (in functie de perioada campaniei, de audienta targetata, de video etc.).

La un cost de 0.01Euro/view, calculul ne arata ca, doar pentru aceasta reclama, tocmai.ro a investit aproximativ 20.000Euro.

Putem face acest exercitiu de imaginatie si cu alte videoclipuri, dar nu pentru a afla exact care ar fi bugetele altor advertiseri (pentru ca desigur calculul are o marja de eroare), ci pentru a avea o imagine mai completa asupra evolutiei volumului de publicitate pe YouTube din 2013 incoace.

Articol de Marius Lazarescu, antreprenor, speaker si consultant marketing online

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2433 ori