La un moment dat, dupa caderea unor giganti precum General Motors sau Citigroup, si Apple ar putea ajunge o epava. Companiile care cresc atat de repede nu raman pe val mai mult de 10 ani. O demonstreaza istoria.
Caderea sa ar fi asemanatoare cu cea a Polaroid, o "companie cometa" care a revolutionat tehnologia, dupa care a intrat in bezna, relateaza Forbes.com. In timpul anilor '60, Polaroid a imbogatit multi investitori. Pe atunci, oricine avea 500.000 de dolari era considerat bogat.
Sub sefia irascibilului si exigentului sef, Edwin Land, compania a scos pe piata filmul color instant. Discursurile sale erau foarte asemanatoare cu cele ale lui Jobs, atunci cand lansa cate un iPhone nou. Land a prezes ca fiecare om de pe planeta isi va face o fotografie cu o camera Polaroid, folosind un film color instant. Jobs a spus un lucru asemanator despre iPhone.
Land nu a exagerat, insa, de-a lungul anilor, Polaroid a ramas fara produse vedeta pe care sa le vanda. Compania abia a reactionat la camerele de 35 mm ale Canon si Nikon, care au dus la scaderea timpului de editare a fotografiilor de la patru ore la o ora. Polaroid pierdea teren cu mult inaintea aparitiei camerelor digitale, care, in tandem cu PC-urile, produceau instant fotografii color pe hartie.
Polaroid a trebuit sa faca fata concurentei cu producatorii japonezi de camere foto digitale. Apple se bate cu Samsung si Amazon. Sistemul Android de la Google pentru smartphone-uri a reusit sa obtina o cota de piata dominanta. Dar cel mai important este cine va avea cea mai mare amprenta pe piata de publicitate pe telefonul mobil.
Wall Street a sarbatorit fabuloasele cifre obtinute de Apple la sfarsitul anului cu o crestere de 6 procente a pretului actiunilor. Intre timp, castigul trimestrial al Google a dus la un avans de 8% al pretului actiunilor.
Vanzarile iPhone, de 37 milioane de unitati au fost cu 5 milioane mai mari decat asteptarile. In ceea ce priveste iPad, s-au vandut 15,4 milioane de bucati, cu 25% peste estimari. Veniturile, in mod natural, au depasit asteptarile trimestriale cu aproape 50 de procente.
Analistii s-au repezit la tastaturi si au publicat noi date financiare: castigul per actiune va ajunge la 41 de dolari, in 2012, adica de 10 ori mai mare decat in cazul altor mari companii americane.
Insa, pentru a rezista, managementul Apple trebuie sa fie mai generos cu actionarii, putandu-le da cel putin 10 dolari pe divident, anual, pentru inceput.
Apple, c a bun pe piata de capital, s-ar fi tranzactionat la valori de 30 sau 40 de ori mai mari decat castigurile, daca am fi fost in anii '68 - '72, adica ar fi fost in aceeasi categorie cu Polaroid si Xerox.