Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Bechtel pleaca acasa cu un cadou de un miliard de euro din partea statului roman

Bechtel pleaca acasa cu un cadou de un miliard de euro din partea statului roman


Un miliard de euro este castigul pe care l-au scos americanii de la Bechtel pe spatele "naivitatii" statului roman, care a acordat in 2003, prin atribuire directa, unul dintre cele mai paguboase contracte din istorie.

Acum pleaca acasa, lasand Romania si fara autostrada si fara jumatate din bugetul constructiei. Mai mult, pe langa acest miliard, luni vom afla si care vor fi despagubirile platite de statul roman, ca urmare a rezilierii contractului cu americanii.

"Luni se incheie cu totul", a spus Sova, dupa un eveniment organizat de Camera de Comert Romano-Britanica, raspunzand unei intrebari. Totusi, pierderile raman. In cei noua ani, compania a finalizat doar 52 din cei 415 km ai Autostrazii Transilvania, desi statul roman a platit mai mult de jumatate din valoarea totala a contractului, de 2,2 miliarde de euro.

Mai exact, Bechtel a incasat 1,3 miliarde de euro, din care lucrarile finalizate n-ar fi trebuit sa coste mai mult de 300 de milioane de euro.

Contractul pentru construirea autostrazii Brasov-Cluj-Bors a fost semnat cu firma americana Bechtel in anul 2003, de fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea si de fostul premier Adrian Nastase.

Lucrarile efective au inceput in 2004 si ar fi trebuit finalizate in 2012. Atribuirea directa, dar si clauzele contractului au fost, atunci, aspru criticate de Uniunea Europeana (UE), Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si Fondul Monetar International (FMI) si de mass-media.

Scaparile unui contract de 2,2 miliarde de euro

In ianuarie-martie 2005, Ministerul Transporturilor a realizat o analiza a clauzelor contractuale, in urma careia s-au renegociat unele aspecte. Iata care erau concluziile analizei:

  • Contractul prevedea acordarea de catre partea romana catre partenerul american a unui avans avand caracterul unui imprumut fara dobanda in suma de 250 milioane euro, in acelasi timp cu plata lunara a lucrarilor efectiv realizate. Suma era integral justificata doar la momentul finalizarii contractului, adica anul 2012.


  • Scrisorile de garantie emise de investitorul american nu respectau prevederile legii romane, acestea fiind conditionate, neautonome si supuse legii engleze, fara sa ofere o posibilitate reala de valorificare.


  • Partea romana nu putea controla costul lucrarilor, intrucat mecanismul contractual lasa majoritatea elementelor de cost sub controlul investitorului american.


  • Descrierile preturilor unitare folosite in cadrul contractului erau vagi, incomplete si neuzuale in Romania, lasand loc unor interpretari diferite.


  • Multe prevederi contractuale din versiunea in limba romana a Contractului erau neclare sau traduse inexact si afectau aspecte esentiale pentru derularea contractului, astfel ca deja din vara anului 2004 s-a ajuns la unele blocaje financiare si de operare.


  • Cum ramane cu Autostrada Transilvania

    Unul dintre tronsoanele care ar fi trebuit construite de Bechtel a fost deja scos la licitatie si castigat de asocierea UMB-Tehnostrade, detinuta de omul de afaceri Dorin Umbrarescu.

    Este vorba despre portiunea Gilau-Nadaselu, care se intinde pe 8,7 km. Desi este un tronson scurt, el este important pentru ca vine in continuarea A3 Campia Turzii-Gilau, ocoleste Cluj-Napoca si se opreste la intersectia cu DN1F, spre Zalau si Satu Mare.

    Contractul prevede proiectarea si executia autostrazii in maxim doi ani pentru suma de 59 de milioane de euro.

    Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
    Sursa: Business24
    Articol citit de 3846 ori