Un miliard de euro este castigul pe care l-au scos americanii de la Bechtel pe spatele "naivitatii" statului roman, care a acordat in 2003, prin atribuire directa, unul dintre cele mai paguboase contracte din istorie.
Acum pleaca acasa, lasand Romania si fara autostrada si fara jumatate din bugetul constructiei. Mai mult, pe langa acest miliard, luni vom afla si care vor fi despagubirile platite de statul roman, ca urmare a rezilierii contractului cu americanii.
"Luni se incheie cu totul", a spus Sova, dupa un eveniment organizat de Camera de Comert Romano-Britanica, raspunzand unei intrebari. Totusi, pierderile raman. In cei noua ani, compania a finalizat doar 52 din cei 415 km ai Autostrazii Transilvania, desi statul roman a platit mai mult de jumatate din valoarea totala a contractului, de 2,2 miliarde de euro.
Mai exact, Bechtel a incasat 1,3 miliarde de euro, din care lucrarile finalizate n-ar fi trebuit sa coste mai mult de 300 de milioane de euro.
Contractul pentru construirea autostrazii Brasov-Cluj-Bors a fost semnat cu firma americana Bechtel in anul 2003, de fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea si de fostul premier Adrian Nastase.
Lucrarile efective au inceput in 2004 si ar fi trebuit finalizate in 2012. Atribuirea directa, dar si clauzele contractului au fost, atunci, aspru criticate de Uniunea Europeana (UE), Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si Fondul Monetar International (FMI) si de mass-media.
Scaparile unui contract de 2,2 miliarde de euro
In ianuarie-martie 2005, Ministerul Transporturilor a realizat o analiza a clauzelor contractuale, in urma careia s-au renegociat unele aspecte. Iata care erau concluziile analizei:
Cum ramane cu Autostrada Transilvania
Unul dintre tronsoanele care ar fi trebuit construite de Bechtel a fost deja scos la licitatie si castigat de asocierea UMB-Tehnostrade, detinuta de omul de afaceri Dorin Umbrarescu.
Este vorba despre portiunea Gilau-Nadaselu, care se intinde pe 8,7 km. Desi este un tronson scurt, el este important pentru ca vine in continuarea A3 Campia Turzii-Gilau, ocoleste Cluj-Napoca si se opreste la intersectia cu DN1F, spre Zalau si Satu Mare.
Contractul prevede proiectarea si executia autostrazii in maxim doi ani pentru suma de 59 de milioane de euro.