Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

Din culisele companiilor: Cat costa procesul de rebranduire (II)

Din culisele companiilor: Cat costa procesul de rebranduire (II)


Nu exista vanzare fara marketing si fara comunicare de brand, spune Iuliana Butuc Cerchez, director de comunicare la Gecad. Daca miercuri ati citit cum se alege un brand potrivit pentru companie in asa fel incat acesta sa genereze profit, acum aflati cand este necesara rebranduirea.

Iuliana Butuc Cerchez are opt ani de experienta in comunicare si branding pentru companii tehnologice, de e-commerce si servicii financiare. Ea a explicat, pentru Business24, ce inseamna un brand si cum poate ajuta rebranduirea companiile.

In general, rebranduirea se impune cand compania este preluata total de o alta firma, iar cumparatorul isi impune brandul propriu. O criza grava de imagine sau un brand "imbatranit" sunt alte doua motive pentru care se poate face o rebranduire.

Managerii au inceput sa inteleaga importanta ambelor concepte, respectiv de branding si de rebranding, si sunt gata sa investeasca sume considerabile pentru a-si face cunoscut produsul. "Cand vrei sa faci rebranduirea unei companii mici, te poti descurca si cu 100.000 de euro, dar daca vorbim despre un gigant, cum a fost, de exemplu, Bitdefender, pretul poate trece de un milion de euro", spune reprezentanta Gecad.

Aceasta mentioneaza ca totul depinde de mai multi factori, printre care se numara dimensiunea companiei si scopul managerilor. Exista si cazul in care poti sa iei un consultant de rebranding care sa te ajute sa iti faci branduirea in interiorul companiei, daca sunt oamenii potriviti care sa faca acest lucru.

Cazuri celebre de rebranduire, in Romania

In Romania au exista doua cazuri semnificative de rebranduire, ambele pe piata telefoniei mobile: Connex-Vodafone si Dialog-Orange.

Vodafone a preluat, pe 1 iunie 2005, Connex, iar aceasta a fost, la momentul respectiv, cea mai marecompanie de comunicatii mobile din lume. Evenimentul a reprezentat cea mai importanta tranzactie din Romania din perioada 1990-2005. Un an mai tarziu, pe 27 aprilie, brandul Vodafone se lansa oficial in Romania, iar a doua zi, pe 28 aprilie, renuntarea la Connex a fost oficiala.

Costul rebrandingul Connex nu a fost dat publicitatii, dar a fost estimat la mai multe zeci de milioane de euro, in conditiile in care Vodafone Romania a investit sapte milioane de euro numai in rebranduirea celor aproximativ 100 de magazine proprii.

http://www.business24.ro/vodafone-romania/investitii/vodafone-7-milioane-de-euro-pentru-rebranduirea-magazinelor-1516494

Cel de-al doilea proces de rebranduire important, din Romania, a fost cel in care Dialog a devenit Orange, pe 5 aprilie 2002. Nici pentru aceasta tranzactie nu au fost comunicate cifrele exacte.

Cele doua "transformari" de pe piata telefoniei mobile nu au fost singurele rebranduiri inregistrate le nivel local.

Producatorul de lactate Covalact a investit aproximativ 150.000 de euro pentru rebranduirea sub numele "Covalact DE TARA" a tuturor produselor din portofoliul companiei aflate anterior sub brandul "Covalact", a declarat pentru Agentia NewsIn directorul de marketing al companiei, Willy Cristea.

Centrul Medical Unirea (CMU), prin fuziunea sa cu Euroclinic, s-a transformat in Regina Maria.

Asimilarea siglei Erste in componenta celei a BCR, transformarea Elite in Doncafe, schimbarea Curiero in Letter Express sau a Rodipet-ului in Network Press Concept sunt alte exemple de companii care au apelat la rebranduirea totala din diferite motive. Acestea variaza de la dorinta de reimprospatare a siglei, pana la salvarea de la faliment.

"In cazul GECAD, in 2004, am trecut printr-un proces de rebranding, deoarce in 2003 unul dintre produsele cheie ale companiei a fost vandut catre Microsoft, si anume tehnologia RAV Antivirus. A fost vanduta tehnologia si nu intreaga companie, tocmai pentru a pastra un "asset" foarte important si anume brandul, GECAD.

Totodata, in 2004, GECAD s-a transofrmat intr-un grup de firme iar sub umbrela brandului GECAD au aparut si alte companii tehnologice. Cu atat mai mult s-a simtit nevoia acestui rebranding. Atunci au aparut Cvantage care mai apoi a fuzionat cu ePayment, au aparut Axigen si Avangate.

In 2010, ePayment a fost achizitionata de Naspers. La nivel international, Naspers actioneaza in industria de plati online cu brandul PayU. Astfel, organizatia din Romania a trecut printr-un proces de rebranding in 2011-2012 transformandu-se din ePayment in PayU Romania. Sunt motive, momente si nevoi organizationale diferite in
cele doua cazuri de rebranding la care am lucrat", explica Iuliana Butuc-Cerchez.

Puteti citi, vineri, pe Business24, continuarea analizei, pe tema avantajelor si dezavantelor rebranduirii.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3801 ori

comments powered by Disqus