Ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein, a spus joi ca profiturile companiilor de stat sunt prea des directionate spre bugetul de stat sau spre buzunarele unor persoane cu relatii influente.
"In prezent, profiturile companiilor de stat sunt prea des directionate spre bugetul de stat sau spre buzunarele unor persoane cu relatii influente".
"Desi, evident, este dreptul statului sa transfere aceste venituri catre bugetul propriu, acest lucru lipseste companiile de stat de fondurile de care au nevoie pentru a face investitii si, in cele din urma, pentru a genera crestere economica", a declarat ambasadorul Mark Gitenstein in cadrul evenimentului de aniversare a unui an de la listarea Fondului Proprietatea la Bursa de Valori Bucuresti.
El a declatrat ca saluta cu entuziasm ofertele publice initiale de vanzare de actiuni ale Romgaz, Hidroelectrica si Nuclearelectrica, anuntate de guvern pentru acest an, precum si ofertele publice secundare de vanzare de actiuni ale Petrom, Transelectrica si Transgaz.
"Guvernul ar trebui sa considere aceste oferte nu doar ca fiind modalitati de privatizare a respectivelor companii si de umplere a conturilor statului, ci si ca fiind modalitati ca aceste companii sa obtina capitalul necesar pentru realizarea de investitii".
"De exemplu, Zeta Petroleum, companie australiana de explorare si productie de petrol si gaze naturale, a programat in luna martie realizarea unei oferte publice initiale pe piata de capital australiana pentru a finanta investitiile din domeniul gazelor naturale din Romania", a spus Mark Gitenstein.
In opinia ambasadorului SUA, in situatia in care in Romania exista 760 de companii de stat, cu o valoare de 11% din PIB, aceste companii ar putea proceda la fel cum a procedat Zeta Petroleum, devenind un motor al redresarii economice a Romaniei prin fructificarea finantarilor private pe care le poate oferi piata romaneasca de capital.
"Dar piata de capital nu va genera crestere pe termen lung singura. Pentru a fi incununate de succes, ofertele publice initiale trebuie sa castige increderea investitorilor. Orice companie, fie ea de stat sau nu, trebuie sa demonstreze responsabilitate fata de actionari (si sa reactioneze rapid la sugestiile acestora!). Directorii companiilor trebuie sa demonstreze ca prioritatea lor este succesul companiei, nu profitul personal", a mai spus Mark Gitenstein.