Privatizare CFR Marfa, pe urmele Oltchim: Patru companii au cumparat caietele de sarcini

Miercuri, 01 Mai 2013, ora 11:07
2807 citiri
Privatizare CFR Marfa, pe urmele Oltchim: Patru companii au cumparat caietele de sarcini

Dupa ce cu cateva zile in urma, Ministerul Transporturilor a prelungit termenul pentru depunerea ofertelor de pe 22 aprilie pana pe 8 mai, autoritatile anunta noi schimbari: licenta de transport de marfa poate fi detinuta de unul sau mai multi membri ai unui grupul de investitori, care sa aiba cumulat o cifra de afaceri medie anuala de 30 milioane euro.

Noua conditie impune "detinerea, de catre unul sau mai multi membri ai grupului de investitori, a unei licente de transport de marfa sau a oricarei alte aprobari, in vigoare, emise de catre o autoritate competenta in domeniul transporturilor cu cel putin 3 ani inainte de data depunerii documentelor de participare, care a fost detinuta neintrerupt si fara incalcari semnificative in toata aceasta perioada", potrivit unui anunt publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor (MT).

Anterior nu se specifica daca respectiva licenta sau aprobare trebuie detinuta de unul sau mai multi membri ai asocierii.

A doua modificare prevede ca membrii grupului care indeplinesc cerinta anterioara vor trebui sa aiba cumulat o cifra de afaceri medie anuala in ultimii trei ani de cel putin 30 milioane euro.

In varianta initiala a anuntului se arata ca membrul grupului de investitori care detine licenta sau aprobarea trebuie sa aiba respectivul rulaj mediu anual in ultimii trei ani.

Companiile care si-au manifestat interesul in CFR Marfa

Pana in prezent, au cumparat caietul de sarcini pentru privatizare CFR Marfa patru companii: Grupul Feroviar Roman, Transferoviar Grup, OmniTRAX si TTS Group.

TTS Group este detinuta de Alexandru Mihailescu, iar printre actionari se mai numara si International Finance Corporation - divizia de investitii a Bancii Mondiale. Compania detine doua divizii - una de transport feroviar si rutier si una de transport naval si operatiuni portuare.

Transfer International Spedition SRL a avut, in 2011, o cifra de afaceri de 132 de milioane de lei si un profit net de 2,2 milioane de lei, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finante.

Grup Feroviar Roman (GFR) este al doilea mare operator de transporturi feroviare de marfa din Romania, dupa compania de stat CFR Marfa. GFR opereaza cu 13.500 de vagoane si 260 de locomotive.

Proprietarul grupului Grampet SA din care face parte si GFR este Gruia Stoica, un controversat om de afaceri din cauza contractelor cu statul roman. De altfel, GFR s-a dezvoltat prin preluarea a peste 6.000 de vagoane de la CFR, prin operatiunea Rolling Stock Company. In 2007, compania respectiva a fost creata in asociere cu CFR, GFR si Raiffeisen Bank.

CFR a intrat in forma cu un aport de capital constituit din 6.400 de vagoane. Un an mai tarziu, banca si-a anuntat intentia de a-si vinde cele 17 procente, dar CFR nu a activat clauza de preemtiune, astfel, ca actiunile au fost cumparate de GFR, care a devenit majoritara si stapana pe vagoanele de la CFR.

Acum, GFR este cea mai valoroasa companie din grupul de firme Grampet SA cu o cifra de afaceri anuala de aproximativ 300 de milioane de euro.

In 2012 averea omului de afaceri Gruia Stoica si a partenerului sau de afaceri, Vasile Didila, ambii galateni din localitatea Toflea, a crescut la 530-550 milioane de euro, potrivit topului 300 Cei mai bogati romani publicat de revista Capital.

Transferoviar, contracte cu statul pe acelasi tipar

Transferoviar Grup a fost infiintat in 2003, activitatea principala fiind transportul de marfa si manevrele feroviare, iar cea secundara reparatii de vagoane de marfa, vagoane de calatori si locomotive.

Grupul a intrat in 2010 si pe piata transportului feroviar de calatori, dupa ce a inchiriat cale ferata de la CFR. Operatorul de transport marfa Transferoviar Grup din Cluj-Napoca este detinut de omul de faceri Calin Mitica. Acesta mai controleaza si alte firme abonate la contracte cu CFR, cum ar fi Remar 16 Februarie si SIRV Brasov.

OmniTRAX este al patrulea concurent la pachetul majoritar de actiuni. Compania este detinuta de Philip Bloom, un om de afaceri american, care a fost condamnat in SUA pentru mituire, spalare de bani si frauda si la plata unor despagubiri de 3,6 milioane de dolari.

Termenul de depunere a documentatiei de participare la etapa de precalificare pentru privatizarea CFR Marfa a fost prelungit pana pe 8 mai, de la 22 aprilie, iar termenul final pentru deschiderea ofertelor si desemnarea castigatorului este 20 iunie.

Ministerul Transporturilor a scos la vanzare 51% din actiunile companiei CFR Marfa, licitatia urmand sa porneasca de la un pret de 798,05 milioane lei (180 milioane de euro).

Procedura va avea trei etape - precalificare, negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante, respectiv licitatie cu oferta in plic.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Veste bună pentru șoferii de mașini electrice! Google Maps anunță noi funcții
Veste bună pentru șoferii de mașini electrice! Google Maps anunță noi funcții
Google Maps a anunțat introducerea unor noi funcții, dedicate în special utilizatorilor de mașini electrice. Îmbunătățirile vizează facilitarea accesului la informații despre stațiile...
3 exemple de investiții pentru investitorii cu profil redus de risc
3 exemple de investiții pentru investitorii cu profil redus de risc
Dacă ai reușit să economisești o anumită sumă de bani și cauți soluții de a o multiplica, ai ajuns unde trebuie. Totuși, înainte de a lua o decizie, este important să stabilești ce...
#CFR marfa privatizare, #companii privatizare CFR Marfa, #licitatie CFR Marfa , #Companii Romania