Scandalul bijuteriilor: Protectia Consumatorului pledeaza pentru cresterea sigurantei pietei

Marti, 11 Iunie 2013, ora 09:26
2137 citiri
Scandalul bijuteriilor: Protectia Consumatorului pledeaza pentru cresterea sigurantei pietei
Sursa foto: theaustralian.com.au

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) sustine ca urmareste sa ii responsabilizeze pe bijutieri, care vor fi obligati sa aplice pe bijuterii o marca prin care sa raspunda pentru conformitatea obiectelor, dublata de marca de stat, pentru a creste siguranta pietei.

Mai multe organizatii patronale din domeniul bijuteriilor au sustinut, luni, intr-o conferinta de presa ca, prin modificarea OUG nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase in Romania, care se afla deja in Camera Deputatilor, se va ajunge la monopol de stat in domeniu, prin impunerea marcii de stat tuturor operatorilor.

Potrivit purtatoarei de cuvant a ANPC, Monica Pretorian, prin modificarea actului normativ, se urmareste, printre altele, responsabilizarea bijutierilor care vor avea de aplicat pe obiectele comercializate o marca de responsabilitate, prin care vor fi identificati si trasi la raspundere pentru eventualele neconformitati.

La marca de titlu - pentru informarea consumatorului cu privire la continutul de metal pretios din bijuterie - si marca de responsabilitate, ambele aplicate de bijutier, se va adauga marca de stat, aplicata de ANPC, care are scopul de a certifica continutul de metal pretios din bijuterie. Aceasta va contine elemente de siguranta, va fi usor recognoscibila si va creste increderea consumatorului, potrivit ANPC.

Prin acest sistem, ANPC va garanta titlul, continutul de metal pretios al obiectelor, iar producatorul raspunde de viciile ascunse, potrivit autoritatii. Reprezentantii institutiei mai arata ca activitatea de analiza si marcare fiind o activitate de control a metalelor pretioase realizata de o institutie a statului, independenta, si nu o activitate comerciala, nu este cazul de monopol.

ANPC marcheaza oricum 70% din produsele de pe piata

Si in prezent ANPC marcheaza 70 la suta dintre obiectele puse legal pe piata, reprezentand activitatea a 90 la suta dintre operatorii economici, restul folosind marca de garantie proprie, prin care insa nu isi asuma nimic, spune Pretorian.

Pe de alta parte, ANPC a verificat, in ultimii ani, peste 2.400 de comercianti de bijuterii din metale si pietre pretioase, magazine mari si mici, reprezentand aproximativ 30 la suta din piata, si a descoperit ca jumatate dintre ei incalca legislatia, intrucat peste 20 la suta din obiectele din metale pretioase comercializate erau neconforme, iar 30 la suta erau obiecte comune marcate de firme cu marca proprie sau vechea forma a marcii statului valabila pana in 2008 - cu mai putine elemente de siguranta - ca fiind obiecte din metale pretioase.

Totusi, ANPC sustine ca prin extinderea aplicarii marcii sale la 100 la suta din piata si prin introducerea marcii de responsabilitate pentru toti producatorii, in locul celei de garantie proprie pe care o folosesc in prezent, in locul marcii de stat, 10 la suta dintre producatori, va creste nivelul de protectie impotriva falsurilor.

Totodata, prin modificarea OUG nr. 190/2000, se urmareste si eliminarea evaziunii fiscale din domeniu care se ridica la aproximativ 300 de milioane de euro anual, posibilitatea exportarii de obiecte din metale pretioase marcate cu marca de stat a Romaniei, recunoscuta in tarile membre ale Uniunii Europene, nemaifiind necesare testari si marcari suplimentare, alaturi de crearea unui cadru legislativ comun pentru operatorii economici din alte state membre care vor sa faca operatiuni cu metale si pietre pretioase in Romania (conform Directivei 2006/123/CE), mai spune sursa citata.

ANPC mai arata ca in 16 state membre UE marcarea metalelor pretioase este obligatorie prin aplicarea marcii de stat, alaturi de marca de titlu si de responsabilitate, ca si in propunerea actuala de modificare a legislatiei.

ANPC mai mentioneaza ca detine 21 de puncte de lucru la nivelul intregii tari in care va face marcarea cu marca statului, ca si in prezent. Termenul mediu de marcare a obiectelor din metale pretioase va fi de doua - cinci zile lucratoare, ca si in 2012, iar tarifele pentru marcare, ce variaza in functie de numarul de analize necesare si greutatea obiectelor, vor fi cele mai ieftine din UE: pentru argint intre 0,5 si 3,5 lei pe gram, iar pentru aur - intre 1,25 si 8,75 lei pe gram. In anul 2012 tariful mediu pentru marcarea unui gram de argint a fost de 0,31 lei, iar pentru un gram de aur a fost de 0,68 de lei.

Toate bijuteriile de piata vor trece pe la ANPC

De aplicarea marcii de stat se va ocupa exclusiv ANPC, prin specialistii institutiei, a mai spus Pretorian.

Aceste precizari vin dupa ce reprezentantii bijutierilor care se opun proiectului de modificare a actului normativ si generalizarii marcii de stat au acuzat ANPC ca nu are sufienti angajati calificati si logistica pentru marcare si ca ar urma sa aduca in acest lant o firma privata.

Confederatia Nationala a Operatorilor de Metale si Pietre Pretioase - Diamond Gold, Federatia Metalelor si Pietrelor Pretioase si Semipretioase - Diamond Gold si Patronatul Bijutierilor din Romania se opun aprobarii proiectului de act normativ pentru modificarea OUG nr. 190/2000.

Avocatul bijutierilor, Otilia Sava, a declarat, luni, intr-o conferinta de presa, ca potrivit actului normativ in vigoare, marcarea bijuteriilor se face de catre operatori sau de catre ANPC pentru certificare. Aceasta a mai spus ca ambele marci au aceeasi greutate.

"Din cei 7.000 de operatori cat sunt pe piata, 700 sunt cei care marcheaza cu marca de responsabilitate, la restul de 90 la suta marcheaza ANPC cu marca de certificare. Daca ANPC marcheaza 90 la suta din piata inseamna ca automat este responsabil de toata piata de care se plange in prezent", a mai spus Sava.

Avocatul a mai spus ca ANPC nu a mai organizat concursul anual prin care operatorii pot sa-si aplice marca de responsabilitate din 2007.

"Sa nu credeti ca acest examen nu s-a mai organizat intamplator, pentru ca neorganizand, nu dai dreptul operatorilor sa-si marcheze propriile produse pe care le fac. Daca nu dai dreptul operatorilor sa-si aplice marca cu propriul panson, in care au investit mii de euro, inseamna ca il obligi sa vina catre ANPC, il obligi sa faca drumul si sa asigure transporturi de valori si, practic, obligi consumatorul sa cumpere un produs mai scump. Aceasta se intampla si acum, consumatorii nu sunt protejati, dimpotriva. Aparent, in prezent, piata subterana este principalul motiv pentru care ANPC vrea sa schimbe legea. Dar este vorba de o piata subterana pe care a creat-o si a ingrasat-o", a mai explicat avocatul.

Otilia Sava a mai spus ca adoptarea proiectului de act normativ si introducerea marcii de stat vor duce la pierderea celor 100.000 de locuri de munca din domeniu.

"De ce ar vrea ANPC, care marcheaza 90 la suta din piata, sa marcheze 100 la suta din piata? Pentru ca vrea sa loveasca in operatorii care marcheaza cu marca de responsabilitate si care reprezinta 10 la suta. Insa vorbim de marii producatori de pe piata de pietre si bijuterii de metale pretioase. Vorbim despre marii exportatori ai acestei tari, care mentin aceasta breasla in viata. Atunci, daca ANPC introduce marcarea cu marca de stat, cum credeti ca o va face? Marcand in continuare in cele 21 de centre, unde are un singur om, cel mult doi? Nu au logistica, nu au personal calificat", a mai spus reprezentanta patronatelor din domeniu.

Avocatul a adaugat ca ANPC ar urma sa aduca in acest lant o firma privata.

"Aici intervin baietii destepti din piata metalelor pretioase, pentru ca, desi nu are dreptul sa deroge marcarea cu marca de stat, legea interzice clar prin articolul 2, la articolul 14 alineatul d, undeva la sfarsit, avem un articol-cheie care spune ca ANPC va deroga marcarea cu marca de stat catre o firma privata. De ce ar veni o firma privata sa marcheze cu marca de stat? Mai mult decat atat, ANPC spunea, intr-o emisiune televizata, ca aceasta firma este o firma ungureasca. Este vorba despre o firma care va capusa intreaga ramura si care va distruge breasla celor 700 care marcheaza cu marca de responsabilitate", a mai spus Sava.

Ea a explicat ca daca in prezent un client se adreseaza unui operator pentru a comanda o bijuterie, acesta poate sa pansoneze bijuteria si in acelasi timp poate certifica ca acel client va purta o bijuterie conforma.

"Daca ANPC va reusi sa impuna acest proiect, veti veni la mine, veti lansa o comanda, iar eu va trebui sa plec cu sacosa de bijuterii la ANPC sau la firma privata din Ungaria ca sa marchez. Asta inseamna timp, costuri, transport si costul de coruptie, de care nu se vorbeste. Sunt lucruri care se intampla in teritoriu si pe care ANPC le stie, dar niciodata nu le spune. Cu costurile acestea se va distruge breasla operatorilor", a mai spus avocatul.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

The Boring Phone: dispozitivul destinat să combată dependența de smartphone-uri
The Boring Phone: dispozitivul destinat să combată dependența de smartphone-uri
HMD a anunțat lansarea unui nou model de telefon: The Boring Phone. Produsul va fi prezentat în cadrul unui eveniment la Milan Design Week, pe data de 18 aprilie. Telefonul face parte dintr-o...
Actualizarea care poate strica display-ul dispozitivele Galaxy. Răspunsul oferit de Samsung
Actualizarea care poate strica display-ul dispozitivele Galaxy. Răspunsul oferit de Samsung
În ultima perioadă, un număr ridicat de utilizatori Samsung a raportat apariția unor linii verzi pe ecranul telefoanelor lor, fenomen care pare să fi reapărut după o actualizare recentă de...
#scandal bijutieri ANPC, #marca stat bijuterii, #ANPC marcare bijuterii , #Companii Romania