Efect de criza: O companie din trei are probleme cu lichiditatile

Marti, 22 Noiembrie 2011, ora 13:06
1409 citiri
Efect de criza: O companie din trei are probleme cu lichiditatile

In Romania, o companie din trei (29%) a avut deja probleme de lichiditati din cauza neincasarii facturilor sau a efectuarii intarziate a platilor, a declarat marti directorul general al EOS KSI Romania, Georg Kovacs.

Blocajele de lichiditati sunt resimtite mai ales pentru clienti B2C (business to consumer n.r). Companiile declara pierderi de aproximativ 6% din facturile emise, potrivit unui studiu EOS "Obiceiuri de plata in tarile europene", efectuat in 2011, in zece tari.

In Rusia, companiile declara pierderi in medie de 0,4% din facturile emise pe segmentul B2C, iar in Marea Britanie de aproximativ 1,5%. Intr-un clasament al tarilor, Romania ocupa ultimul loc, arata rezultatele studiului efectuat de institutul de cercetare a pietei Ipsos pentru grupul international EOS.

Romania nu abordeaza profesionist managementul creantelor

Potrivit studiului, in Romania lipseste inca o abordare profesionista a managementului creantelor. "In total, in Romania se declara pierderi de aproximativ cinci procente (4,87%) din facturile emise. In acest context, nivelul creantelor nerecuperabile, de 5,9% in segmentul B2C si 4,2% in segmentul B2B (business to business n.r.) se situeaza, cumulat, pe locul al treilea dupa Grecia si Spania. 70% dintre companiile romanesti afirma ca nu angajeaza specialisti in domeniul managementului creantelor. De asemenea, foarte putine companii apeleaza la prestatori de servicii externi", se mentioneaza in studiu.

In segmentul B2C, doar 38% dintre intervievati apeleaza la prestatori de servicii specializati in managementul creantelor. "In special firmele din segmentul B2C ar trebui sa apeleze la profesionisti externi in managementul creantelor, daca doresc sa ajunga la nivelul european", sustine Georg Kovacs. Comparativ, in Germania 74% din companiile B2C lucreaza cu specialisti externi in managementul creantelor, iar in Belgia-78%.

Companiile reclama probleme de lichiditati din cauza creantelor neincasate

De asemenea, potrivit studiului, o treime dintre intervievati reclama blocaje de lichiditati din cauza creantelor neincasate. "Pe acest fundal, termenele de plata foarte generoase acordate de catre companiile romanesti in prezent clientilor persoane juridice sunt neobisnuite", afirma Georg Kovacs.

Anul trecut, companiile romanesti au acordat in medie termene de plata de 40 zile. Conform studiului, clientii persoane juridice au acum 44,5 zile la dispozitie pentru a-si achita facturile. Doar Grecia (92,2 zile) si Spania (71,4 zile) acorda termene de plata chiar mai lungi.

"Termenele de plata prea mari se reflecta direct asupra situatiei facturilor neincasate. Dupa Grecia si Slovacia, companiile din Romania se situeaza pe locul trei la nivelul creantelor de incasat, cu valori de peste 12% (12,24%) din cifra totala de afaceri. In segmentul B2C, creantele de incasat reprezinta 9,7% din cifra totala de afaceri", potrivit studiului.

Un sfert (25%) dintre intervievati estimeaza o inrautatire a comportamentului de plata al clientilor. Desi jumatate dintre companii (49%) apreciaza ca managementul creantelor castiga in importanta in Romania, Kovacs sustine ca "majoritatea companiilor nu trateaza inca suficient de serios managementul creantelor".

"Cu cat se actioneaza mai repede in cazul depasirii termenului de plata, cu atat creste probabilitatea ca facturile sa fie recuperate. In special companiile din domeniul B2C trebuie sa foloseasca toate metodele necesare pentru a evita impasurile de lichiditate cauzate de creantele neincasate", a mai spus Kovacs.

Studiul a fost realizat in primavara anului 2011, fiind chestionate 2.200 de companii din zece tari europene cu privire la obiceiurile de plata locale. Cate 200 de companii din Marea Britanie, Spania, Grecia, Romania, Rusia, Slovacia, Bulgaria, Polonia si Belgia, precum si 400 de companii din Germania au raspuns la intrebari privind propriile lor experiente referitoare la comportamentul de plata al clientilor, la dezvoltarea economica a tarii, precum si la managementul riscului si al creantelor.

Grupul EOS este unul dintre principalii prestatori de servicii integrate de management al clientilor din Europa, oferind de la servicii de marketing pentru adresarea clientilor potriviti, la servicii electronice de plati, pana la servicii de colectare si monitorizare a creantelor si achizitionare a portofoliilor de creante. Elementul central il reprezinta insa managementul creantelor, Grupul EOS are in portofoliu peste 20.000 de clienti din peste 20 de tari ale lumii, in care este prezent prin intermediul a peste 40 de filiale.

Un nou scandal pentru Guvern. Damen a dat in judecata Romania la o curte internationala de arbitraj
Un nou scandal pentru Guvern. Damen a dat in judecata Romania la o curte internationala de arbitraj
Premierul Marcel Ciolacu confirma faptul ca olandezii de la Damen au dat in judecata Romania, aratandu-se in acelasi timp optimist in ceea ce priveste rezolvarea pe cale amiabila a disputelor...
Razer a lansat noul model de mouse Viper V3 Pro, conceput alături de gameri profesioniști
Razer a lansat noul model de mouse Viper V3 Pro, conceput alături de gameri profesioniști
Razer a lansat noul model de mouse Viper V3 Pro, conceput în colaborare cu unii dintre cei mai buni jucători de esports, inclusiv Zachary „zekken” Patrone, campion și MVP al turneului...
#companii Romania, #companii probleme lichiditati , #Creante